Gå til innhold

Kjøp av brukt utstyr

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg håper på å kjøpe meg et brukt Nikon D300 iløpet av de neste dagene.

Så jeg lurte litt på med hvordan er det med kjøp av brukt utstyr. Hvilke rettigheter, garantier++ har man?

Hva må man være ops på, og hva bør en be om (kvitering, kjøpsavtale osv?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JEG ville passet på følgende i uprioritert rekkefølge:

-Ring og SNAKK med selgeren. Ikke ta alt per e-post. En telefonsamtale gir deg mer grunnlag for å vurdere selgeren.

-Kjøp kamera som er solgt nytt i Norge og distribuert via merkets offisielle importør. Da er reklamasjoner enklere uavhengig av om den aktuelle butikken går konk eller lever fremdeles.

-Ikke kjøp for gammelt kamera. Lite å spare på å kjøpe et kamera med 1/2 år gjen av garanti kontra et med 1,5 år igjen av garanti.

-Sørg (selvsagt) for å få med orginale garantibeviser og kvitteringer og kopier av samme tilsendt på e-post på forhånd.

-Så langt det er mulig; Prøv å finne ut litt mer om personen du skal handle med. Ved den minste mistanke om humbug; finn deg et annet kamera. Det kommer alltid nye muligheter.

-Betal aldri på forskudd!

-IKKE betal for mye!!!!!! Det er mange fantasipriser ute og går, også for D300. Ny "norsk" D300 får du for 8990 ,m/ 3 års service. Da skal du ikke betale mer enn maks 7500-8000 for en brukt en, uansett om den kom fra butikken for to uker siden og ser aldri så ny ut..

Lenke til kommentar

Ikke veldig uenig i det nie skriver. Kan være en fordel å snakke med selger, men det er ikke et must.

I Norge ville jeg holdt meg til annonsemarkedet på foto.no. Det er oversiktlig og greit - samtidig som en som oftest har mulighet til å danne seg et bra bilde av hvem selger er utifra tidligere solgte ting, litt kjapt søk i diskusjonssidene, ja til og med i bildekritkken (du ser hvilke bilder han/hun tar og dermed får et intrykk av hvordan utstyret kan være brukt).

Kjøpte selv en 5mnd gammel 40D i forrige uke, og da gjorde jeg som over (ringte ikke). Gikk fullstendig smertefritt det. Kamera pluss grep ble kjøpt til 60% av samlet nypris (dvs forrige ukes nypris, ikke den dagen selger kjøpte kameraet....)

Har gjort en god del kjøp og salg og aldri vært uheldig (eller hatt brukt for garanti for den del). Så jeg vil trygt anbefale bruktkjøp, om man tar sine forhåndsregler.

Få varene tilsendt i oppkrav - det er sikrest for deg som kjøper, og som selger vil jeg si. Forskudd ok på rimelige ting (under 500).

Når det gjelder bruktprisene dine nie, skulle jeg gjerne sett den som betaler 8000 for en brukt gjenstand som koster 8990 ny..

Jeg har som oftest 70% av nypris som tommelfingerregel. Poppis ting går gjerne noe over det, mindre attraktive ting ned mot 50%.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

På foto.no har du også en oversikt over stjålet utstyr. Få serienummer og sjekk opp mot det som er stjålet. Be eventuelt om bilde av serienummeret om du er i tvil.

Særlig mer enn 70% av laveste aktuelle nypris er ikke noe vits å betale. Er en smertelig erfaring at bare du tar med kameraet hjem og åpner pakken så taper det seg så mye i pris. Er en tendens til flere fantasipriser på finn.no enn på foto.no.

Kan jo også prøve deg på et bud på en annonse som har ligget lenge. Finn ut hva "riktig" pris er, og send en mail hvor du forklarer hvordan du har kommet frem til akkurat det.

Om du lurer på det, så er det ikke noe å hente på å kjøpe via f.eks. ebay. Var liten forskjell før, og med dagens dollarkurs, så er det billigere i Norge.

Lenke til kommentar

Ragamuffin:

Tror ikke vi er uenige. 8000 må være absolutt maks bruktpris. Jeg hadde nok ikke kjøpt selv for den prisen, men jeg tror det er mulig å selge for det siden 8990 er en meget god (og midlertidig) nypris (messepris).

Personlig hadde jeg ikke betalt en krone over 7000 for en 1/2 år gammel D300.

Lenke til kommentar

Det lønner seg absoulutt å vente når det er snakk om brukt fotoutstyr. Ringte på en brukt canon 70-200 f/4L linse her om dagen, som han skulle ha 4000 for. Men heldigvis for meg var denne blitt solgt. Like etter på kom det opp en ny annonse med den samme linsa som var ny(brukt, men ikke brukt :p ) til 3250. Og denne var ny, og ikke brukt som den andre til 4000. Slo til selvfølgelig på den.

Så til deg som skal kjøpe brukt; finn ei smertegrense der du ikke går under. Og venter helt til noe under det.

PS. men her kreves det is i magen :D

Lenke til kommentar
Det lønner seg absoulutt å vente når det er snakk om brukt fotoutstyr. Ringte på en brukt canon 70-200 f/4L linse her om dagen, som han skulle ha 4000 for. Men heldigvis for meg var denne blitt solgt. Like etter på kom det opp en ny annonse med den samme linsa som var ny(brukt, men ikke brukt :p ) til 3250. Og denne var ny, og ikke brukt som den andre til 4000. Slo til selvfølgelig på den.

Så til deg som skal kjøpe brukt; finn ei smertegrense der du ikke går under. Og venter helt til noe under det.

PS. men her kreves det is i magen :D

Enig i at man ikke skal kaste seg på første og beste. 3250 for en helt ubrukt 70-200 hører dog til sjeldenhetene, og det er utrolig bra pris hvis selger kunne fremvise kvittering fra norsk butikk. Originaloptikk holder seg ofte veldig godt i pris. Kamerahus gjør ikke det på langt nær.

Lenke til kommentar
Ja, det er ikke ofte det kommer slike tibud, men heldigvis var annonsen bare et kvarter gammel da jeg såg annonsen. Lucky me!

Men så skal det sies at jeg ikke har fått noe kvittering på den da.. :(

Hva betyr egentlig kvitteringen for et slikt produkt?

Den betyr ikke annet enn at du vet hvor objektivet er kjøpt, mulighet for eventuell garanti og reklamasjon ved feil, og en sikkerhet for at objektivet ikke er stjålet.

Lenke til kommentar
Den betyr ikke annet enn at du vet hvor objektivet er kjøpt, mulighet for eventuell garanti og reklamasjon ved feil, og en sikkerhet for at objektivet ikke er stjålet.

Er det så sikkert at garanti og reklamasjon gjelder ved bruktkjøp?

Reklamasjon kan du nok iallefall glemme (tror jeg)

Garanti? Prisgitt produsent?

Lenke til kommentar
-Ring og SNAKK med selgeren. Ikke ta alt per e-post. En telefonsamtale gir deg mer grunnlag for å vurdere selgeren.
En e-post gir deg også et skriftlig svar som kan være kjekt å ha i tilfelle tvister...
-Betal aldri på forskudd
Det har jeg gjort på samtlig utstyr jeg har kjøpt (se sig :)).

Jeg har holdt meg til bruktmarkedet på Foto.no.

Oppkrav er egentlig ikke noen forsikring verken for kjøper eller selger, da er payex eller liknende bedre.

Lenke til kommentar
Oppkrav er egentlig ikke noen forsikring verken for kjøper eller selger, da er payex eller liknende bedre.

Det fine med oppkrav er at sendingen er forsikret opp til kr. 10.000,-.

Ellers kan jeg som mange andre anbefale foto.no. I utgangspunktet handler jeg helst med folk som har "karakterbok". Jeg har kjøpt/solgt et 20 talls gjenstander både med og uten garanti og har til dags dato aldri hatt problemer.

Har ellers vært på jakt etter et brukt D300, men disse prises urealistisk høyt for tiden

Lenke til kommentar

Er det så sikkert at garanti og reklamasjon gjelder ved bruktkjøp?

Reklamasjon kan du nok iallefall glemme (tror jeg)

Garanti? Prisgitt produsent?

Jeg tenker da primært på at man ved kvittering fra selger, fra da han/hun kjøpte det i butikk, så overtar man ev. gjenstående garanti og reklamasjonsrett fra butikken. En slik kvittering er også greit for å se at utstyret ikke er stjålet; noen er faktisk lagd slik at de kan selge stjålne ting. :)

Lenke til kommentar
Få varene tilsendt i oppkrav - det er sikrest for deg som kjøper, og som selger vil jeg si. Forskudd ok på rimelige ting (under 500).

Vil påstå at oppkrav ikke er noe tryggere.

Man har fortsatt gitt fra seg pengene før man har sjekket varen, og jeg tror neppe posten gir deg pengene tilbake, selv om du oppdager noe feil der og da.

Lenke til kommentar

Så sant, så sant.

Du har nettopp kommet hjem fra postkontoret og åpne pakken med ditt nye titusen kroners kameraet ditt. Etter å ha nærmest revet opp pakken, er det eneste du finner blant alle isoporkulene en murstein og en lapp med "ha ha ha".. :p

Og da har i du allerede betalt de 10 000kronene.

Lenke til kommentar
Jeg tenker da primært på at man ved kvittering fra selger, fra da han/hun kjøpte det i butikk, så overtar man ev. gjenstående garanti og reklamasjonsrett fra butikken. En slik kvittering er også greit for å se at utstyret ikke er stjålet; noen er faktisk lagd slik at de kan selge stjålne ting.

Helt enig om at man bør få med/evt se kvitering

Mer usikker på det med garanti / reklamasjonsrett.

Reklamasjon har du vel neppe om du kjøper brukt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har gått på smellen med å betale før jeg fikk varen en gang før. Fikk aldri varen, og pengene så jeg ikke igjen før etter 1 1/2 måned da jeg "sa opp kjøpet" .

Jeg tok meg turen til bergen på fredag og er nå en lykkelig eier av et nytt D300 :) og om litt over en uke nå så bestiller jeg 16-85 VR :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...