Gå til innhold

Sniktitt: Intel X25-M 80 GB


Anbefalte innlegg

Setningen er da likefult riktig? De koster CPU å ha høy ytelse.

Hmm. Er det diskene/kontrollere som bruker mer prosessortid eller er det bare at den enorme flaskehalsen i systemet har blitt mindre? I siste tilfellet får ikke prosessoren mer å jobbe med, bare den samme mengden data raskere. Noe som de fleste bør se på som et gode, ikke slik som hw, som skriver at "den gode ytelsen koster".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Setningen er da likefult riktig? De koster CPU å ha høy ytelse.

Hmm. Er det diskene/kontrollere som bruker mer prosessortid eller er det bare at den enorme flaskehalsen i systemet har blitt mindre? I siste tilfellet får ikke prosessoren mer å jobbe med, bare den samme mengden data raskere. Noe som de fleste bør se på som et gode, ikke slik som hw, som skriver at "den gode ytelsen koster".

 

Selvsagt er det bra at ting går fortere, men det ksoter i form av større CPU-bruk, det er en "kostnad", uansett om de aller fleste mener det du får tilbake for kostanden (bedre ytelse) er verd det. Det er ingen motsetning mellom å mene at det er en kostnad, og allikevel ønske seg mer ytelse.

 

Videre vil det sterkt avhenge av bruk hva som er noen flaskehals, jeg synes ikke HD fortjener betegnelsen "enorm flaskehals i systemet", til det er det alt for mange oppgaver som er begrenset av helt andre ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
Selvsagt er det bra at ting går fortere, men det ksoter i form av større CPU-bruk, det er en "kostnad", uansett om de aller fleste mener det du får tilbake for kostanden (bedre ytelse) er verd det. Det er ingen motsetning mellom å mene at det er en kostnad, og allikevel ønske seg mer ytelse.

Selvsagt ikke. Men det vil ikke gå noe mer informasjon igjennom systemet, ergo er det ikke snakk om en ekstra kostnad heller. At prosessoren jobber med mer data, over kortere tid er ikke det samme som en ekstra kostnad. Utvider en hullet på ketsjupflaska vil en ikke få mer ketsjup i flaska, den vil bare komme fortere ut.

Lenke til kommentar
Selvsagt er det bra at ting går fortere, men det ksoter i form av større CPU-bruk, det er en "kostnad", uansett om de aller fleste mener det du får tilbake for kostanden (bedre ytelse) er verd det. Det er ingen motsetning mellom å mene at det er en kostnad, og allikevel ønske seg mer ytelse.

Selvsagt ikke. Men det vil ikke gå noe mer informasjon igjennom systemet, ergo er det ikke snakk om en ekstra kostnad heller. At prosessoren jobber med mer data, over kortere tid er ikke det samme som en ekstra kostnad. Utvider en hullet på ketsjupflaska vil en ikke få mer ketsjup i flaska, den vil bare komme fortere ut.

 

Det kan allikevel ses på som en kostnad, evt ulempe. I ekstreme tilfeller kan feks IO-trafikk føre til så mye CPU-load at det forstyrrer arbeidet. Neppe noe godt argument for å ikke ha raskere enheter i mine øyne, men jeg mener allikevel man kan betegne økt CPU-bruk som en kostnad uten at det er direkte galt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

De siste 13+ årene har man kunnet kjøpe nettverkskort og drevkontrollere som avlaster CPU fullstendig på IO beregninger.

 

EDIT:

Ser på videoen det linkes til og gremmer meg maksimalt over at idioter skal tafse feite fingre på kretskort og naken elektronikk. Er det noe de gjør for å bevise at "hey, jeg kan gi f. i hva denne dingsen koster og tråkke på den om jeg vil... Im the man"

 

Fyren må jo være totalt idiot...

 

"la oss børste litt ekstra over satakontaktene med tommelen".

 

"Den er så godt som stille, vel jeg kan hvertfall ikke høre den"

 

"Den er solid state så du kan fint banke den i bordet slik *knock-knock* og klaske den i hånden" *klaske panne*

 

Denne fyren virker for meg litt som en trailersjåfør med hangover som har fått et manuskript og litt betaling for å ta videoen.

 

Forøvrig forundrer det meg at han tror den eksterne eSata 5-diskløsningen hans ikke har div. begrensninger selv med dynamicdisk sw striping via Vista.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
De siste 13+ årene har man kunnet kjøpe nettverkskort og drevkontrollere som avlaster CPU fullstendig på IO beregninger.

 

Tja, i praksis så koster nettverks og HD-trafikk tildels ganske mye CPU, spesielt det første. Selv om du ar offloading på nettkortet. Jeg kan feks fint makse CPUen min med SMB-trafikk, riktinok er ikke den spesielt kraftig (X2 3800+), men det er nok til at man også merker det godt på en mer moderne CPU.

 

AtW

Lenke til kommentar

Angående dette med at disken "koster" med cpu-ytelse, skrevet som om det var en negativ overraskelse, så er det i samme gate som TomsHardwares påstander om at SSD'er reduserte batterilevetiden...

 

Det som egentlig skjedde, var at harddiskene var betydeligt raskere -> fjerning av flaskehals -> mer arbeid tilgjengelig til resten av systemet -> lavere batterilevetid...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...