Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Mandriva klarte ikke å finne disken (IDE) for instalering, men fant disken når jeg koblet den til USB. Instalasjonen gikk greit og jeg får startet når disken kjører på USB. Nå vil jeg sette disken inn i maskinen og kjøre fra IDE, men det virker ikke siden den ikke er sda. Hva må jeg gjøre for å få Mandriva til fungere i IDE (hda)??? Er en noob på linux, så dere får ha meg unskyldt og bare stille spørsmål tilbake til meg... Endret 15. oktober 2008 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
comicz Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Skjønte ærlig talt ikke helt; du får startet når disken kjører på USB, men når du vil kjøre fra USB virker det ikke? Uansett, dersom du redigerer /etc/fstab på disken burde alt gå flott. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Der var en liten skrivefeil fra meg. Fra USB går det greit, men når jeg setter den inn i maskinen og vil kjøre fra IDE, går det galt.. Hva tror du det må må redigeres til? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Slik er filen nå. # Entry for /dev/sda1 : UUID=0a861215-e29d-45dd-88cc-1327ea056b5a / ext3 defaults 1 1 # Entry for /dev/sda6 : UUID=d062ac8a-a09b-4ffa-a077-fd453357fa6a /home ext3 defaults 0 0 none /proc proc defaults 0 0 # Entry for /dev/sda5 : UUID=a73fb63b-61a4-4ac1-94f0-577c57aff599 swap swap defaults 0 0 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Dette ser da riktig ut. Men det spørs om du ikke må ta en titt i /boot/grub/menu.lst Det bør være temmelig selvforklarende, men bare post fila her dersom du er usikker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Kom over denne tråden. Er hvis nok noe feil med Marvell kontrolleren. I allefall så fikk jeg se en IDE disk når jeg la til denne install scsi_hostadapter /sbin/modprobe ata_piix; /sbin/modprobe sbp2; /sbin/modprobe ahci; /sbin/modprobe pata_marvell; /bin/true i modprobe.conf. Gutta på Mandriva har vært klar over problemene med Marvell kontrolleren siden Rc2. Rart det virker på 2008 og ikke på 2009. Dette lover ikke godt for videre Linux plaging... he he. I allefall skal jeg nå ta i bruk en sata-disk. Da bli det bare tut og kjør.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Dette ser da riktig ut. Men det spørs om du ikke må ta en titt i /boot/grub/menu.lst Det bør være temmelig selvforklarende, men bare post fila her dersom du er usikker. Maskinen kommer seg forbi grub'en. Etter en stund stopper det opp med en melding om failed to boot... Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Sjekk kernel-linja di. Min ser f.eks slik ut: kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sda6 vga=normal ro 5 Legg merke til at root peker til partisjonen jeg har systemet installert. Dette kommer i tillegg til root-linja i menu.lst. Jeg tror du kommer forbi grub selv om det står feil her, så det kan være årsaken. Det hjelper om du forteller hvilken feilmelding som kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå