Gå til innhold

Kritiserer Blu-ray-lisensiering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apple klager over at noe er for dyrt, oh the irony :rofl:

Hehe, det var det første jeg også tenkte. Men fult så ironisk er det ikke. Apple har jo lang tradisjon med å kjøpe billige komponenter og selge de langt dyrere enn konkurrentene sine. Det er vel det de vil her også. Kjøpe Bluray-spillere for småpenger og selge de til 2x normal pris til kundene. En god latter forlenger livet og Steve Jobs ler daglig på vei til banken.

Dermed ser det ut som om Apple blir en av de sterkeste forkjemperne til digital distribusjon av filmer og selskapet har et godt utgangspunkt med Itunes.

Selv om jeg ikke liter iTunes så synes jeg det er bra. Digital distribusjon er langt mer miljøvennlig og effektivt enn trailer-distribusjon med ørten mellomledd som øker prisen. Siden iTunes ikke akkurat er åpen og konkurransevennlig så håper jeg Apple brøyter vei for andre nettfilm-butikker med innsatsen sin.

Lenke til kommentar

kan vel si det slik: bare en får være kontroll-freak i apple-land, og det er steve jobs.

om jeg ikke husker feil, så har blu-ray noen solide restriksjoner på hvordan video-strømmer skal håndteres, i programvare så vel som maskinvare.

gjetter meg til at apple muligens må skrive om noen solide deler av video-delen av osx for å komme dette i møte...

Lenke til kommentar
Husk at 30 dollar ganger det store antallet Blu-Ray spillere vil bli enorme summer!

.. men fortsatt småpenger i forhold til de summerte inntektene.

Om man regner pris per enhet eller summert utgift i forhold til summert inntekt så er det ikke særlig store beløp det er snakk om. Kanskje 2% av prisen per gjennomsnittsmaskin. Motstanden går nok på vilje og ikke på pris.

Lenke til kommentar

Siden man kan selge pcer for under 10k med bluray så skjønner jeg at det er for dyrt for en mac som koster opp mot 20lapper...

Dette handler nok mer om at Apple skal prøve å pense over på digitaldistribusjon som pr. idag eller de neste 5 ikke er mulig å gjennomføre slik kapasiteten er på Internet idag.

I tillegg som noen nevner her er det ganske strenge restriksjoner på hvordan videostrømmene kan brukes i programvare.

Lenke til kommentar
kan vel si det slik: bare en får være kontroll-freak i apple-land, og det er steve jobs.

om jeg ikke husker feil, så har blu-ray noen solide restriksjoner på hvordan video-strømmer skal håndteres, i programvare så vel som maskinvare.

gjetter meg til at apple muligens må skrive om noen solide deler av video-delen av osx for å komme dette i møte...

Jup videostrømen krypteres meget kraftig og hele teknologien er bassert på at det skal være umuilg å avskjære den.

Selvfølgelig ble dette hacket for flere år siden.

Lenke til kommentar

Man må huske på at lisenspenger øker produksjonskostnadene til produktet, ikkje sluttprisen.

Dvs at i tillegg til 30$ kjem tillegget til forhandlere, importører, butikker, moms, toll etc. For sluttbrukerene blir dette en drøy pris!

For sammenligning med DVD:

"Any company making DVD products must license essential technology patents from the "3C

<http://www.licensing.philips.com/licensees/patent/dvd/>' pool (LG,

Philips, Pioneer, Sony: 3.5% per player/drive, minimum $3.50; additional

$0.75 for Video CD compatibility; 5 cents per disc)

Lenke til kommentar
Man må huske på at lisenspenger øker produksjonskostnadene til produktet, ikkje sluttprisen.

Dvs at i tillegg til 30$ kjem tillegget til forhandlere, importører, butikker, moms, toll etc. For sluttbrukerene blir dette en drøy pris!

Selvfølgelig baller det alltid på seg, men Acer klarer jo å selge maskiner for rett under 6000kr MED bluray. At apple mener de ikke får nok fortjeneste på sine maskiner betyr vel at de har produksjon som enten er for dyr eller forventer å ta ut for mye fortjeneste, evnt så ligger sistnevnte hos leverandørene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...