Gå til innhold

Anonym politikk i Norge?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er mulig å starte et politisk parti i Norge, uten at politikerne nødvendigvis må identifiseres ved ekte navn, og evt. ansikt.

Er det lov å starte et politisk parti der alle politikerne er anonyme?

Og er det lov som politiker å bruke maske, eller på annet vis skjule sin identitet?

Setter pris på svar.

~Lawful Anon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anonymitetspartiet:

Stem på Herr/Fru X som statsminister!

Uten å være jurist, så tror jeg ikke dette går ann. Det går helt imot prinsippet om gjennomsiktighet i politikken. Hvordan vet man om det finnes habilitetsproblemer feks? For det andre så er politikken så personfokusert at partiet hadde ikke fått mange stemmer.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig å starte et anonymt parti, selv om det ingen noensinne ville stemt på det. Men skal du inn på stortinget er det ikke mulig å skjule navnene på partilisten. Tør jeg spørre hvorfor du ønsker et anonymt parti? Eller er det bare for moro skyld at du spør?

Haha, ser for meg alle i det partiet gå rundt i slipknot lignende masker.

Eventuelt V for Vendetta-masker, slik som de Anon-folkene brukte på Anonymous-mot-Scientologi-demonstrasjonene.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
AKP hadde i sin tid hemmelige medlemslister, men de stilte aldri til valg.

Er det noen partier som deler ut medlemslistene sine altså? :p

AKP stilte ikke til valg selv, men gjennom RV. Grunnen til at AKP ikke stilte til valg, var fordi de ikke fikk lov. Navnet var for likt NKP.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Det er fint at noen som vet og mener gidder å ta seg tid til å svare på dumme spørsmål.

:)

Hvordan skal man stemme på noen man ikke vet hvem er? Gjette på navn?

Nei. Alle medlemmene skaffer seg et alias, og man finner ut evt sjekklister for å sørge for at man er den man hevder. (passord, signatur etc) Mitt Alias er foreløpig Lawful Anon (jeg fant ikke på noe tilsvarende på norsk som hørtes ok ut)

Anonymitetspartiet:

Stem på Herr/Fru X som statsminister!

Uten å være jurist, så tror jeg ikke dette går ann. Det går helt imot prinsippet om gjennomsiktighet i politikken. Hvordan vet man om det finnes habilitetsproblemer feks? For det andre så er politikken så personfokusert at partiet hadde ikke fått mange stemmer.

Eventuelle habilitetsproblemer ville filtreres bort ved at man først ber om en politiattest der navnet er sensurert eller man finner en annen løsning som sikkert er bedre.

Det er ikke ulovlig å starte et anonymt parti, selv om det ingen noensinne ville stemt på det. Men skal du inn på stortinget er det ikke mulig å skjule navnene på partilisten. Tør jeg spørre hvorfor du ønsker et anonymt parti? Eller er det bare for moro skyld at du spør?

Eventuelt V for Vendetta-masker, slik som de Anon-folkene brukte på Anonymous-mot-Scientologi-demonstrasjonene.

Det er litt for moro skyld, men også fordi jeg er politisk interessert, og dette med anonymiteten er godt for flere ting.

1: ingen eventuelle trusler, hatbrev, eller andre liknende problemer.

2: Anonymiteten kan være godt for å sikre friheten til å si det en ønsker, uten å for eksempel risikere å bli forfulgt av privatdetektiver leid inn av Scientologikirken fordi man har gjort noe eller sagt noe de mener er over grensa.

3: det er tøft.

4: det er tøft.

5: friheten å slippe å bli gjenkjent på gata.

6: folk har ingenting å yte fordommer for, hverken bevisst eller underbevisst, dersom de ikke vet noe om politikerne. Disse fordommene kan gi utslag på hva en stemmer, og en kan gjøre seg opp en mening basert på alt annet enn selve politikken. (overvekt, pen vs stygg, mann vs dame, innfødt nordmann vs innvandrer)

Anonymiteten ville fjernet disse problemene.

Og dette med V-maskene. Det ville ikke vært "slik som de Anon-folkene" Jeg er de Anon-folkene. Eller.. Jeg er en av mange.

Tror det er umulig å starte en organisasjon uten å ha en ansvarlig person med bekreftet identitet. Du kan jo prøve å fylle ut dette skjemaet uten å oppgi en eneste identitet.

Jeg gidder ikke klikke på linken engang, for jeg forstår hva du mener.

Spørsmålet må da bli: Er det mulig å jobbe rundt dette? F. eks. som uavhengig politiker?

Og her har vi problemet.. Hvem skal stille når ingen vet hvem som er medlemmer :roll:

Se ovenfor. Vi har dekknavn. Avatarer. Alias.

Er det noen som tror de vet om en mulig løsning vil jeg gjerne høre fra deg/dere.

Jeg er Lawful Anon. Lovlydig, anonym politiker/aktivist. (på lavt nivå)

Lenke til kommentar

Skulle noen være interessert i å vite hvordan Norge ville vært med dette anonyme partiet bak Stortingsdørene, er det bare å lese videre.

år politikk ville stort sett bestått i hva jeg (og evt andre medlemmer) interesserer meg for og ting som engasjerer meg. (og evt andre medl.)

Litt grønt, litt rødt, sikkert litt blått, og logoen ville vært grønn OG fiolett/lilla.

Dette er en skisse til hvordan partiprogrammet ville sett ut dersomatte liksomatte:

Miljøvern (innen fornuft)

Bedre kollektivtrafikk (ut ifra egne erfaringer)

Billigere. trådløst og kablet nett på tog og buss (dersom en betaler for komfort og liknende)

Bedre bussruter: nattbuss samme pris som dag, busstider like jevne hele døgnet,

Samme pris for ungdomskort og voksenkort.

Kombinert buss og togkort for de fylkene/sonene man ønsker. Ikke bare Oslo+Akershus, eller bare Vestfold, feks.

Rimelige priser. Da mener jeg innenfor rimelighetens grenser. F.eks at alle priser er UNDER det det koster å eie, bruke og reparere en bil per måned, så blir det mer attraktivt å reise kollektivt.

Bygge ut kollektivtrafikken, men ikke på bekostning av natur og dyreliv.

Utbedring av skole og utdanningssystemet (ut ifra egne erfaringer)

Eks: gratis varm mat, gratis bøker. Gode bøker. Lydbøker?

Bedre tilbud for elever/studenter med spesielle behov (det er nemlig alt for dårlig.)

Høyere krav til lærere. (jeg var selv bedre i engelsk da jeg var 8-12, enn min lærer på ungdomsskolen var. Det er ikke bra.)

Omstrukturering av lønn/trygd/skattesystemet (ut ifra egne erfaringer, og observeringer)

Legalisere gatekunst. (og her føler jeg at jeg må utdype.)

Jeg mener ikke at vi skal tillate tagging, men grafitti. Politikerne idag vet tydeligvis ikke forskjellen.

Man burde satt opp et kvalitetsråd for gatekunst, bestående av mennesker i kunst og kulturverdenen, utvalgt av kulturrådet eller noe slikt.

Disse menneskene skulle bedømme om noe er kunst eller bare en krussedull.

Gratis kommunalt trådløst nettverk, i storbyer, i sentrum av småbyer eller rundt kommunens lokaler, rundt skoler og universiteter.

Dette ville selvfølgelig gå av skatten din. Og tilbudet ville med jevne mellomrom utvides og utbedres.

Nå er jeg trøtt, så jeg gidder ikke skrive mer nå.

Lenke til kommentar
Hva konkret ønsker partiet å gjøre med finanskrisen?

Personlig forstår jeg ikke at det skal være en så stor sak. Jeg merker selv absolutt ingenting til denne såkalte krisen. Det gjør heller ikke min mor, min kjæreste, eller mine venner.

Priser i butikkene er den eneste forskjellen jeg har lagt merke til. Og den oppjusteringen er kunstig. Hadde folk sluttet å spekulere så heftig og sluttet å komme med alle dommedagsscenariene, hadde det ikke vært mer omfattende enn at et par banker ville hatt problemer. Disse problemene kunne vært løst med et lån fra staten. Nå, derimot er det for sent fordi alle får panikk og ingen vet hva som faktisk skjer.

Et lite lån til de norske bankene som er påvirket av disse "ringvirkningene" fra USA og vips. Null problemer for Norge.

Staten har mer enn råd til det. Og ville tjent på det i lengden.

Hvordan ønsker partiet å finansiere godene?

Og du må nok utdype langt mer på omstrukturering av trygd, skatt og lønnssystemet.

Godt spørsmål.

Godene ville kommet fra skatten.

Dersom skatten var rettferdig fordelt, og ikke slik at en som tjener 12000 i måneden kun sitter igjen med 9000 etter skatt. De som har mye, har råd til å betale mer. Høyere skatt til de rikeste, og et lite skattelette for de som har minst. Dessuten har vi enormt med penger som bare ligger der.. Oljepengene. Hvor fornuftig er det at de ligger der de ligger? Oljen kommer til å ta slutt, og vi har mer enn nok problemer og ting som burde gjøres.

Invester (i hvertfall deler av) pengene i teknologi som vil være her om 50 år, og som bør videreutvikles. (Elektriske biler, mer og bedre kollektivtrafikk etc)

Noen av disse pengene bør kunne brukes til å gjøre kollektivtrafikken mer attraktiv også.

Trygdesystemet er merkelig. Man burde se nøye på hvordan det fungerer og hvem som får hva. Det er helt skjev fordeling. Man bør studere nøye og revurdere kriterier og regler for å få støtte, og hvor mye/hva slags støtte en skal få.

Sykepleie og hjemmepleie trenger mer penger. Barnehager, skoler, alt dette er alt for dårlig.

Vi har penger, men av en eller annen grunn er vi redde for å bruke dem. Selv bare litt. Og vi er livredde for å investere i noe annet enn olje. Idioti.

Mitt høyeste ønske er å få innført en form for totalt demokrati. Selvfølgelig med forhåndsregler.

Det er latterlig ugjennomførbart, men det ville vært det beste.

Lenke til kommentar
Personlig forstår jeg ikke at det skal være en så stor sak. Jeg merker selv absolutt ingenting til denne såkalte krisen.

Et lite lån til de norske bankene som er påvirket av disse "ringvirkningene" fra USA og vips. Null problemer for Norge.

Staten har mer enn råd til det. Og ville tjent på det i lengden.

Godene ville kommet fra skatten.

Dessuten har vi enormt med penger som bare ligger der.. Oljepengene. Hvor fornuftig er det at de ligger der de ligger?

Vi har penger, men av en eller annen grunn er vi redde for å bruke dem. Selv bare litt. Og vi er livredde for å investere i noe annet enn olje. Idioti.

1. Legg fra den PC-en.
  2. Studer økonomi og samfunnskunnskap.
  3. Velkommen til Virkeligheten, hvor ikke alt er så enkelt som det se ut til.

Endret av Bramle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...