Gå til innhold

Partibarometer for oktober og november 2008

176 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      3
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      29
    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      36
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      9
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      11
    • Venstre
      27
    • Annet
      0
    • Blankt
      10
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      8
    • Det Liberale Folkeparti
      7
      5
    • Fremskrittspartiet
      67
    • Høyre
      3
    • Kristelig Folkeparti
      10
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      6
    • Rødt
      19
    • Senterpartiet
      2
      39
    • Venstre
      4
    • Annet
      1
      4
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      22
    • AP og Venstre
      16
    • AP, SV og SP
      16
    • AP og SV
      17
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      3
    • Venstre, KRF og Høyre
      7
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      16
    • Høyre og FRP
      37
    • Høyre, FRP og Venstre
      8
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      4
    • FRP og Venstre
      2
      10
    • Ingen av de nevnte
      14
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

78
    • Fremskrittspartiet
      51
    • Høyre
      76
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      15
      38
    • Venstre
      64
    • Ingen
      9
      1
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden august?

• Ja
      24
    • Nei
      133
      19

Anbefalte innlegg

Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

Venstre. Som alltid.

Hvilket parti liker du minst?

Rødt, Demokratene og Krf (i den rekkefølgen). Rødt er ikke noen reell trussel, men siden dette kun er et valg som skal kartlegge politiske strømninger og ikke vil ha noen konsekvenser i den virkelige verden tillater jeg meg å stemme utelukkende med hjertet.

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

Venstre og Høyre. Helst med Venstre i en langt sterkere posisjon i den potensielle regjeringen enn hva de hadde hatt utifra antall representanter i stortinget per idag.

Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på?

Venstre og Høyre.

Har du endret politisk ståsted siden august?

Ikke nevneverdig.

Og roberteh: Hvorfor er det problematisk at det er flere på forumet som vedkjenner seg Venstre? Mener du at det er for lite bredde i debattene? For mange av de samme stemmene som krangler over de samme sakene? Eller er det rett og slett at du ikke liker å se at et parti du har lite til overs for få mye støtte?

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du med det?

Hvis jeg tolket innlegget ditt riktig er du tilhenger av Venstre og deres politikk? Etter undertegnedes oppfatning er det altfor mange av dere på forumet.

Om du stemmer på et borgerlig parti, (noe du gjør?) er vel en stemme til Venstre bare positivt for deg? Venstre og Høyre er jo de gamle grunnsteinene på borgerlig side. Både Høyre, Frp og Krf vil jo gjerne ha dem med i regjering, selvom jeg synes det er litt merkelig at et kristent parti som Krf vil flørte så mye med et liberalt parti som Venstre.

Lenke til kommentar
Og roberteh: Hvorfor er det problematisk at det er flere på forumet som vedkjenner seg Venstre? Mener du at det er for lite bredde i debattene? For mange av de samme stemmene som krangler over de samme sakene? Eller er det rett og slett at du ikke liker å se at et parti du har lite til overs for få mye støtte?

Mange grunner til det. Mitt inntrykk av mange av de såkalt "venstreradikale" på forumet, er at med disse blir ofte lite konstruktive debatter. Blir mye skittkasting og personkarakteristikker. At folk stemmer forskjellig er jo i utgangspunktet positivt, men når det blir for stor ansamling (enten de stemmer venstre eller høyre) av en lik velgerskare, blir de faktisk lite bredde i debatten da alle stort sett er enige om det samme.

Men sant at jeg ikke liker venstre og deres holdninger i mange saker, derfor ønsker jeg heller naturlig nok ikke flertall av deres meninger heller. Kompliserte greier! Men er enig at motpolene er sterke her på forumet, derfor kanskje lett og få et feil inntrykk. Men det er faktisk mange saker det rett og slett ikke er mulig og debattere lenger, om det skylles at forumet er overrepresentert av "venstreradikale" eller ikke kan diskuteres.

Lenke til kommentar

Mange grunner til det. Mitt inntrykk av mange av de såkalt "venstreradikale" på forumet, er at med disse blir ofte lite konstruktive debatter. Blir mye skittkasting og personkarakteristikker. At folk stemmer forskjellig er jo i utgangspunktet positivt, men når det blir for stor ansamling (enten de stemmer venstre eller høyre) av en lik velgerskare, blir de faktisk lite bredde i debatten da alle stort sett er enige om det samme.

Jeg må si at jeg har sett forsvinnende få venstreradikale, i ordets rette forstand, på dette forumet. Om du derimot sikter til venstrevelgere vil jeg si at jeg personlig ikke har merket meg at disse som gruppe virker mindre reflekterte enn snittet, heller tvert imot. Når det gjelder opphopninger av visse velgergrupper så er jo gruppene som støtter AP, Høyre og FRP alle sammen større enn den som støtter Venstre, så heller ikke her ser jeg hvordan dette er spesielt relevant iforhold til Venstre. Uansett kan man da ha konstruktive diskusjoner med folk som har flere like synspunkter som seg selv, hvis ikke hadde det jo ikke vært noen nevneverdige debatter innad i partiene for å nevne ett eksempel.

Men sant at jeg ikke liker venstre og deres holdninger i mange saker, derfor ønsker jeg heller naturlig nok ikke flertall av deres meninger heller. Kompliserte greier! Men er enig at motpolene er sterke her på forumet, derfor kanskje lett og få et feil inntrykk. Men det er faktisk mange saker det rett og slett ikke er mulig og debattere lenger, om det skylles at forumet er overrepresentert av "venstreradikale" eller ikke kan diskuteres.

Jeg vil nok heller si at manglende evne til å være åpne for andres synspunkter, og at for mange som benytter seg av en debatt-teknikk hvor målet er å latterliggjøre den andre siden er større problemer. Å påstå at dette har med venstreradikale er en høyst subjektiv observasjon etter min mening. Jeg mener at de nevnte debatt-teknikkene er noe som folk fra alle sidene av det politiske spekter er skyldige i, og det er på ingen måte sånn at de fra borgerlig side er untatt fra dette.

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg har sett forsvinnende få venstreradikale, i ordets rette forstand, på dette forumet. Om du derimot sikter til venstrevelgere vil jeg si at jeg personlig ikke har merket meg at disse som gruppe virker mindre reflekterte enn snittet, heller tvert imot.

Noen er det, men de stemmer kanskje Rødt og henger på Blitz eller lignende. At "venstrevelgere viker mer reflekterte", er hvertfall en høyst subjektiv påstand. Mennesker på ytterste fløy finner du på begge sider. Inntrykket jeg sitter igjen med er at det finnes en hel del lite reflekterte brukere av dette forumet, om de sier mer her en til vanlig da de her skjuler seg bak et "anonymt" nick er en mulighet. Forumet er fullt av skittkastere samme hvilken partitilhørighet de har, men min oppfatning er at folk fra venstresiden oftere en andre skyter fra hoften.

Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg har sett forsvinnende få venstreradikale, i ordets rette forstand, på dette forumet. Om du derimot sikter til venstrevelgere vil jeg si at jeg personlig ikke har merket meg at disse som gruppe virker mindre reflekterte enn snittet, heller tvert imot.

Noen er det, men de stemmer kanskje Rødt og henger på Blitz eller lignende.

Har du sett mange av disse på forumet? En og annen ytre-fløyer har jeg møtt på i min fartstid i politikkdelen, men at de utgjør noe stort problem for kvaliteten på diskusjonene kan jeg ikke si.

At "venstrevelgere viker mer reflekterte", er hvertfall en høyst subjektiv påstand.

Vel, det er en subjektiv påstånd siden jeg refererte til venstrevelgerne på dette forumet spesifikt, men det er grunnlag for å hevde at venstrevelgere generelt har høyere IQ enn velgere fra andre partier. (Jfr. "Test nasjonen" som gikk på NRK for noen år tilbake.) Så du har rett i at det er en subjektiv påstånd, men i den grad man kan måle refleksjon med ett tall må vel IQ være det nærmeste, og her har man som sagt litt data. :)

Lenke til kommentar
Har du sett mange av disse på forumet? En og annen ytre-fløyer har jeg møtt på i min fartstid i politikkdelen, men at de utgjør noe stort problem for kvaliteten på diskusjonene kan jeg ikke si.

Ja, noen! Men ofte forsvinner de like fort som de kommer, kanskje likegreit?!

Men det er grunnlag for å hevde at venstrevelgere generelt har høyere IQ enn velgere fra andre partier.

Pøh! Det kan ikke stemme, krever ny måling ;)

Lenke til kommentar

Så IQ skal bety noe hvor man står poltisk? Gir ikke mening.

Det går mer på politisk kunnskap, erfaringer og standpunkt. Slike IQ-tester som viser noen former og hvilken form som skal hvor og hva som stemmer blalbla... Så for min del er det ikke en relevant grunn til å hevde at venstresiden er smartere enn høyresiden fordi de klarer å plassere noen trekanter i rett boks..

Lenke til kommentar
Det går mer på politisk kunnskap, erfaringer og standpunkt. Slike IQ-tester som viser noen former og hvilken form som skal hvor og hva som stemmer blalbla... Så for min del er det ikke en relevant grunn til å hevde at venstresiden er smartere enn høyresiden fordi de klarer å plassere noen trekanter i rett boks..

Nei! De sier heller ikke noe om det generelle kunnskapsnivået til den enkelte politiker da dette ble mål som en gruppe. Om man er en god politiker eller ikke, har heller ikke bare med høy IQ og gjøre da man ofte må inneha langt flere egenskaper.

Lenke til kommentar

Venstreradikalisme finner du primært i Rødt, og til en veldig liten grad i SV. Jeg forstår hva du tenker på, men det er rett og slett for dumt.

Venstrefolk er vel heller ikke de som oppfører seg minst korrekt på dette forumet, det er heller motsatt.

Det er da vitterlig like overrepresentert av FRPere?

Lenke til kommentar

Gjennomsnitts-IQ'en til en venstrevelger er i gjennomsnitt nesten 10 poeng høyere enn gjennomsnitts-IQ'en til en gjennomsnittlig Frp'er. Ihvertfall ifølge den landsdekkende IQ-testen som ble foretatt for et par år siden. Test nasjonen - NRK.no

Det går mer på politisk kunnskap, erfaringer og standpunkt. Slike IQ-tester som viser noen former og hvilken form som skal hvor og hva som stemmer blalbla...Så for min del er det ikke en relevant grunn til å hevde at venstresiden er smartere enn høyresiden fordi de klarer å plassere noen trekanter i rett boks..

IQ-testene det refereres til inneholder såvidt jeg husker også logiske oppgaver og oppgaver om ordforståelse, egenskaper som jeg vil betegne som en forutsetninger for å kunne være nogenlunde reflektert. Både logikk og ordforståelse er viktige for å kunne forstå ressonnementer og å kunne utforme dem selv.

Og hvor har du det fra at jeg har hevdet at venstresiden er smartere enn høyresiden? Venstre regnes som et borgerlig parti i norsk sammenheng, altså et parti som tilhører høyresiden av det politiske landskap.

Lenke til kommentar
Tror ikke du innehar den ringeste anelse om hva jeg mener, kom i så fall med eksempler. Venstrevridde skyter fra hoften i så og si alle debatter og skriker rasist så fort de for sjansen.

Enten sikter du altså til tilhengere av partiet Venstre, eventuelt snakker du om den radikale venstresiden i norsk politikk, i begge tilfeller er det bak mål.

Og på akkurat samme måte vil en del av de høyreorienterte i dette forumet gjerne skrike rasisme hver eneste gang en mørkhudet banker en hvithudet, av prinsipp.

Du er i alle fall flink til å generalisere en hel gruppering av politisk interesserte mennesker.

Lenke til kommentar

Gjennomsnitts-IQ'en til en venstrevelger er i gjennomsnitt nesten 10 poeng høyere enn gjennomsnitts-IQ'en til en gjennomsnittlig Frp'er. Ihvertfall ifølge den landsdekkende IQ-testen som ble foretatt for et par år siden. Test nasjonen - NRK.no

Det går mer på politisk kunnskap, erfaringer og standpunkt. Slike IQ-tester som viser noen former og hvilken form som skal hvor og hva som stemmer blalbla...Så for min del er det ikke en relevant grunn til å hevde at venstresiden er smartere enn høyresiden fordi de klarer å plassere noen trekanter i rett boks..

IQ-testene det refereres til inneholder såvidt jeg husker også logiske oppgaver og oppgaver om ordforståelse, egenskaper som jeg vil betegne som en forutsetninger for å kunne være nogenlunde reflektert. Både logikk og ordforståelse er viktige for å kunne forstå ressonnementer og å kunne utforme dem selv.

Og hvor har du det fra at jeg har hevdet at venstresiden er smartere enn høyresiden? Venstre regnes som et borgerlig parti i norsk sammenheng, altså et parti som tilhører høyresiden av det politiske landskap.

Først av alt så skal jeg innrømme at jeg misforstod da jeg leste "venstrevelgere", jeg tenkte ikke på partiet Venstre, men venstresiden. Du får ha meg unnskyldt.

Men hva har det å si at en gjennomsnittlig Venstre-velger har litt mer enn en gjennomsnittlig Frp-velger?

Jeg går Statsvitenskap, så jeg trenger egentlig ingen innføring i det politiske landskapet i Norge. Venstre regnes såvidt meg bekjent som et parti som ligger på høyresiden i sentrum, ikke høyresiden generelt.

Lenke til kommentar
Men hva har det å si at en gjennomsnittlig Venstre-velger har litt mer enn en gjennomsnittlig Frp-velger?

Ikke så mye for min del. Grunnen til at jeg trakk fram påstanden var for å svare roberteh som etter hva jeg forsto mente at folk som stemte Venstre ofte ikke var blant de mer reflekterte.

Jeg går Statsvitenskap, så jeg trenger egentlig ingen innføring i det politiske landskapet i Norge. Venstre regnes såvidt meg bekjent som et parti som ligger på høyresiden i sentrum, ikke høyresiden generelt.

Tviler ikke, men når du gikk inn på at jeg hadde hevdet at venstresiden var smartere enn høyresiden tenkte jeg det var på sin plass med en liten oppklaring i terminologien.

Lenke til kommentar

Roberth: Det har han vel aldri påstått at det ikke kan være? Og det kan selvfølgelig være berettighet andre veien også. Det var dog ikke det han snakket om, men de som skriker det av prinsipp, noe som er noe helt annet.

Og ja, den evige debatten rundt IQ knyttet til religion og politikk er litt poengløs. IQ har ikke så fryktelig mye å si i den store sammenhengen, men om man først skal kaste seg inn i slikt. Så er det ikke til å komme utenom at: Høyere utdannede folk har høyre IQ enn lavere utdannede folk. Og det er flere høyere utdannede folk på venstresiden enn høyresiden. Høyere utdannede folk har en større sjangse for å ha høyere IQ, være mer liberal, være mer venstrevridd, være mindre religiøs. Ting faller og bygger på utdanning og kunnskap.

FrP sin målgruppe er ikke høyt utdannete folk, men den "vanlige" mannen på gata. Det eneste partiet jeg vet om som spesifikt har litt mer velutdannede folk i sikte er Venstre med sitt fokus på Grundervirksomhet, utdanning og forskning.

Og nei, jeg mener ikke at utdanning sier noe om hvordan man er som person eller hvor smart man er. Men at man selv ikke ser en statistikk rundt seg betyr ikke at den ikke er der.

Lenke til kommentar
Og på akkurat samme måte vil en del av de høyreorienterte i dette forumet gjerne skrike rasisme hver eneste gang en mørkhudet banker en hvithudet, av prinsipp.

Det kan jo ofte faktisk være berettiget...

På samme måte som det like fullt kan være berettiget overfor nordmenn som banker utlendinger.

Er det ikke slike ubegrunnede antagelser du angriper venstresidas for? Er det greiere å anta om man tilhører høyresiden i norsk politikk? Denne må du faktisk forklare for meg!

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...