Gå til innhold

Partibarometer for oktober og november 2008

176 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      3
    • Det Liberale Folkeparti
      6
    • Det Norske Arbeiderparti
      29
    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      36
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Rødt
      9
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      11
    • Venstre
      27
    • Annet
      0
    • Blankt
      10
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      5
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      8
    • Det Liberale Folkeparti
      7
      5
    • Fremskrittspartiet
      67
    • Høyre
      3
    • Kristelig Folkeparti
      10
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      6
    • Rødt
      19
    • Senterpartiet
      2
      39
    • Venstre
      4
    • Annet
      1
      4
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      22
    • AP og Venstre
      16
    • AP, SV og SP
      16
    • AP og SV
      17
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      3
    • Venstre, KRF og Høyre
      7
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      16
    • Høyre og FRP
      37
    • Høyre, FRP og Venstre
      8
    • Høyre, FRP og KRF
      2
    • FRP og KRF
      4
    • FRP og Venstre
      2
      10
    • Ingen av de nevnte
      14
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

78
    • Fremskrittspartiet
      51
    • Høyre
      76
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      15
      38
    • Venstre
      64
    • Ingen
      9
      1
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden august?

• Ja
      24
    • Nei
      133
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er bombesikker på at jeg leste om det, men jeg husker desverre ikke hvor... De fleste Frperne jeg har møtt gir i hvert fall sin støtte til Obama. Men nå føler det som at hele verdenen heier på han untatt hillbillies fra sørstatene.. :)

Har hørt fra flere at Siv Jensen var på republikanernes landsmøte, fra sosialistiske kompiser...

Republikanerne ligger enda mer til høyre enn FrP, så for min del er det naturlig å stemme demokratene, siden jeg føler de har mer til felles med Frp enn republikanerne.

Lenke til kommentar
Jeg er bombesikker på at jeg leste om det, men jeg husker desverre ikke hvor... De fleste Frperne jeg har møtt gir i hvert fall sin støtte til Obama. Men nå føler det som at hele verdenen heier på han untatt hillbillies fra sørstatene.. :)

Har hørt fra flere at Siv Jensen var på republikanernes landsmøte, fra sosialistiske kompiser...

Republikanerne ligger enda mer til høyre enn FrP, så for min del er det naturlig å stemme demokratene, siden jeg føler de har mer til felles med Frp enn republikanerne.

Det er riktig, det var det jeg leste... Jeg er enig, FrP er ganske lik demokratene.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Myagos: Vel, hele verden gjør i praksis det :p Har sett et par andre undersøkelser hvor "verden" får stemme og tror Sør Afrika var det eneste landet som valgte MCCain og Obama vant med stor margin de aller fleste plasser i verden. Noe som ikke er spesielt rart. uansett hva man mener politisk så ser man jo lett at han er mye mer karismatisk enn McCain og vil nok gi et mer positivt internasjonalt bilde av USA.

Og ja FRP er nok likere Demokratene enn Republikanerne, Noe som er underholdende siden Demokratene blir kalt sosialister og kommunister av høyresiden i USA. Har sett mange sammenligne Obama med Stalin osv. Helt absurd ja, men morro alikavel. Men teknisk sett er jo FRP sosialistisk de også, er vel derfor jeg synes det er ironisk at FRP har klart å gjort Sosialist til et slags skjellsord som er vanlig i bruk i debattene her.

Lenke til kommentar

Er vel det at Frp er ganske blåe til å være norske, men ikke i forhold til partier i andre land. Italienske regjeringspartiet Forza Italia er vel kanskje omtrent som republikanerene? Vi har jo også regjeringen i Polen og Jorg Haiders parti i Østerrike. Om vi altså sammenligner Frp med disse utenlandske partiene kan de vel kanskje regnes som nokså "røde", eller hvertfall ikke veldig mørke blå. Men her i Norge der de fleste partiene ligger ganske langt til venstre i internasjonal målestokk blir Frp mer "ekstreme".

Selv hadde jeg kanskje stemt Venstre eller Høyre. Muligens Venstre, Høyre og Krf i regjering. Høybråten som statsminister, Per Kristian Foss, Sanner eller Erna som finansminister og Sponheim som utenriksminister tror jeg hadde vært en grei regjering.

Lenke til kommentar

Lucario: Sponheim som utenriksminister? Jeg stemmer Venstre selv, men det virker da ikke spesielt bra å ha han som utenriksminister. Han har karisma, men han har jo null utenrikspolitisk erfaring så vidt jeg vet. Med hannes bakgrunn fra utdanningssektoren hadde han passet ypperlig som utdanningsminister. Er ikke noen stor fan av Erna men tror hun hadde gjort seg som statsminister. Høybråten kunne vel sikkert fått en eller annen ministerpost han også :p

Lenke til kommentar
Er vel det at Frp er ganske blåe til å være norske, men ikke i forhold til partier i andre land. Italienske regjeringspartiet Forza Italia er vel kanskje omtrent som republikanerene? Vi har jo også regjeringen i Polen og Jorg Haiders parti i Østerrike. Om vi altså sammenligner Frp med disse utenlandske partiene kan de vel kanskje regnes som nokså "røde", eller hvertfall ikke veldig mørke blå. Men her i Norge der de fleste partiene ligger ganske langt til venstre i internasjonal målestokk blir Frp mer "ekstreme".

Selv hadde jeg kanskje stemt Venstre eller Høyre. Muligens Venstre, Høyre og Krf i regjering. Høybråten som statsminister, Per Kristian Foss, Sanner eller Erna som finansminister og Sponheim som utenriksminister tror jeg hadde vært en grei regjering.

Det polske partier er mer ekstremt enn Frp, men Forza Italia og Haiders parti er det ikke. Det er den Ayn Rand flørten til Frp sin ledelse og ungdomsparti som gjør dem relativt ekstreme.

Lenke til kommentar

Det polske partier er mer ekstremt enn Frp, men Forza Italia og Haiders parti er det ikke. Det er den Ayn Rand flørten til Frp sin ledelse og ungdomsparti som gjør dem relativt ekstreme.

Oy, du mener altså at det polske regjeringspartiet ligger til høyre for Forza Italia og Haiders parti i det politiske landskapet? Hva er det egentlig som gjør den polske regjeringen så veldig blå?

Lenke til kommentar

Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

Arbeiderpartiet.

Hvilket parti liker du minst?

DLF, Demokratene og FRP, i den rekkefølgen. Men DLF og Dem. utgjør ingen trussel. Det gjør FRP, dermed blir det FRP.

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

AP og Venstre, de mest ansvarlige pariene som er fornuftig plassert 'ideologisk' sett. De oppveier hverandre godt.

Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på?

AP og Venstre.

Har du endret politisk ståsted siden august?

Nei.

Lenke til kommentar
Vel vel, Shimon, det ser ut som vi står relativt likt politisk sett. Eneste er at jeg bytter ut Arbeiderpartiet med Venstre når det gjelder kandidat til å stemme på, men ellers er det jo prikk likt! :fun:

Hyggelig å høre. :)

Akkurat hva forumet trenger, enda en venstre orientert mann :dontgetit:

Om vi skal være helt ærlig trenger dette forumet så absolutt folk som er orientert mot sentrum av norsk politisk akse, og ikke bare nye brukere med polariserte og ensrettede meninger som tenker "Aha, jeg starter en tråd i politikkforumet om sossialista".

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...