jollis Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Hallo. Har testet ut å klokke overnevnte prossesor. Har ett Asus P5N-E SLI Hovedkort. Er helt fersk når det gjelder klokking av cpu. Har stilt Bus speeden på 400 og kjører unlinked i Bios innstillingen. Får da en hatighet på 3600 MHz. Ser i CPU-Z at V Core, volten ligger på ca 1,55 V. Kjører V core, på auto i bios. Har vært i bios og prøvd og stille den manuelt ned. Satt den til 1,3125, men da booter ikke maskinen. Satt den også til 1,2 med samme resultat. Ser andre har Ganske høy Clock med lavere "v core strøm" har vel noe med at nyere prossesorer har 45 nm? Er det jeg som rett og slett ikke forstår prinnsippene her? (Er jo fersk med dette) Legger ved noen bilder her Tempen ligger på ca 40/41 grader Og stiger vel til rundt 50 grader under Crysis Med orginalkjøler. Er vel ikke alt for varmt? Hovedkortet har altid vært varmt Nå ca 42 grader uten loade. Uten noen merkbare problemer. Så jeg lurer på Er det riktig at prossesoren skal ha den spenningen den har nå? (Strømmen må jo opp for å få mer futt) Håper jeg slipper å få meldinger av typen "Slutt å klokke til du har lært mer" En må jo starte ett sted. Det verste som kan skje er vel att en må kjøpe ny prossesor eller hovedkort. Håper ikke det da. Vil være evig takknemmlig for svar. Endret 15. oktober 2008 av Jollis Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Heisann Ha forbehold om at jeg ikke kan all verden om dette, er ikke lenge siden jeg prøvde meg på dette for første gang. Mye av grunnen til jeg svarer er fordi jeg har samme cpu og nesten samme hovedkort (tror jeg, har p5n-d) Hovedkortet jeg har er ganske glad i volt, men 1,55 v på 3600ghz virker for mye. Jeg testet istad å sette min cpu til 3600ghz, da greide jeg meg på 1,40-1,45 v. Det kan hende det hovedkortet du har er slikt som mitt, alså at man må sette volten opp på det meste for å få en stabil overklokking... Hvordan strømforsyner har du ? Edit: Fant ei fin side om hovedkortet ditt: http://www.overclock.net/intel-motherboard...50i-thread.html Mvh Endret 15. oktober 2008 av Ottesen Lenke til kommentar
jollis Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei,og takk for svar. Har en Mist 500 W Så den skal vel være grei nok. Selv med 8800 gt i SLI? Har ikke stilt på strømmen. Står på auto i bios. Maskinen er stabil, Og merker tydelig ytelseøkning i feks,Crysis og 3D 06. (15800@13600) skal ta og lese den tråden du sendte med. Takk for svar. Tar gjerne imot tips og triks Lenke til kommentar
jollis Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Har vært inne og stilt litt på volten Kjørte som sagt på auto. Men nå stilte jeg V core På ca 1,39 Og foreløpig virker det jo greit. Skal teste litt etterpå i Crysis og 3 D 06. Nå ligger tempen på 36 grader Idle. Bilde Edit = Har stilt volte i Bios på 1,41625. CPU-Z viser ca 1,42.. Kjører stabilt nå. Må nok lese og fikkle lit mer før jeg kan gå videre med å klokke.. Men oppnådde jo det jeg ville. Fikk det lille ekstra i ytelse slik at for eksempel Crysis kan spilles på maks (Enthusiast) Så da er jeg vel fornøyd Tempen stiger etter Crysis til ca 46 grader, og det er vel greit. Ligger nå på 37 grader i idle. En lærer jo litt etterhvert. Selv om jeg skjønner at 3,6 ikke er allverdens clock, så er det jo opp 20 % Så skal ikke klage. Har ikke gjort noe med rammen. er ikke sikker på at det er så mye å hente der?? Endret 7. februar 2010 av J-Olav Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Trykk på "memory" fanen i CPU-Z og se hvor mye minnet kjører på. (DRAM Frequency skal ganges med 2 for å få effektiv klokk) Minnehastigheten er egentlig ikke så mye å hente på (kanskje 1-2 fps mer i noen spill), men om du kan klokke litt høyere opp og ha det stabilt, så hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Har akkurat samme cpu som deg, og hadde samme hovedkort som deg. Mitt asus kort tok kvelden da jeg måtte overtale det til å klokke litt lengre enn det ville. Kom opp til rundt 3,7ghz på stock vcore og da ville ikke hovedkortet mer, og sta som jeg var skulle jeg ha høyere klokk og da døde det. Kjøpte et nytt hovedkort og kjører nå på 4Ghz 24/7 med en vcore på 1,53v. Anbefaler deg å vente litt med å stille så mye på vcore. Sett den på en verdi, la oss si 1,4 eller stock og klokk så langt at det blir ustabilt. Så øker du vcore litt og klokker videre. Ikke vits å kjøre 3,9ghz med 1,6v fremfor 3,8 på 1,45 for eksempel. Du kommer til et punkt hvor du må ha ganske mye vcore for å komme videre, og dette finner du letter ut ved å kloke systematisk oppover Endret 16. oktober 2008 av Brian Lenke til kommentar
jollis Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Trykk på "memory" fanen i CPU-Z og se hvor mye minnet kjører på. (DRAM Frequency skal ganges med 2 for å få effektiv klokk) Minnehastigheten er egentlig ikke så mye å hente på (kanskje 1-2 fps mer i noen spill), men om du kan klokke litt høyere opp og ha det stabilt, så hvorfor ikke? Minnehatigheten er på 800 (400 i CPU-Z) Har ikke klokket minnet Da jeg ikke er helt trygg på det enda. Men det er vel som du sier ikke noe særlig å hente på det. Med mine mangelfulle kunnskaper så kommer jeg ike lenger en 3600 MhZ Har prøvd og stille opp volten på cpu. Men maskinen vil ikke boote Eller det kommer bluescreen. Synes også det er litt merkelig at volten i auto modus i bios blir såpass høy som 1,55 !Har stilt den manuelt på 1,4375 i Bios og opplever maskinen stabil Stilte volten manuelt og testet med D mark 06. Fikk en del "Bluescreens" til jeg fant rktig V coore. Men det er vel sikkert ikke helt riktig måte å gjøre det på? Tar fremdeles imot gode tips om hvordan jeg kan fikse en litt høyere Clock. Selv om jeg vel tror at 3600 kanskje er det som er mest fornuftig sånn til daglig. Har en temp på ca 38-39 grader med standard kjøler. Lenke til kommentar
jollis Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Har akkurat samme cpu som deg, og hadde samme hovedkort som deg. Mitt asus kort tok kvelden da jeg måtte overtale det til å klokke litt lengre enn det ville. Kom opp til rundt 3,7ghz på stock vcore og da ville ikke hovedkortet mer, og sta som jeg var skulle jeg ha høyere klokk og da døde det. Kjøpte et nytt hovedkort og kjører nå på 4Ghz 24/7 med en vcore på 1,53v. Anbefaler deg å vente litt med å stille så mye på vcore. Sett den på en verdi, la oss si 1,4 eller stock og klokk så langt at det blir ustabilt. Så øker du vcore litt og klokker videre. Ikke vits å kjøre 3,9ghz med 1,6v fremfor 3,8 på 1,45 for eksempel. Du kommer til et punkt hvor du må ha ganske mye vcore for å komme videre, og dette finner du letter ut ved å kloke systematisk oppover Takk for tipset. Skal følge rådet ditt og gir meg på 3,6 med dette Hovedkortet. Får vel heller satse på ett bedre hovedkort neste gang jeg oppgraderer. Virker som dette kortet ikke vil gi så mye mer. Merker uansett en betydelig ytelseøkning nå. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Har du målt temperaturen med CoreTemp / RealTemp etter ca. 10min med Prime?. Hvis jeg linket til riktig ( )så må du starte 2stk av det programmet og sette den ene på core0 og andre på core1, "test small FTT's" på begge. Så har du f.eks CoreTemp oppe slik at den viser temperaturen, så får vi se litt mer nøyaktig på hvilke temperaturer du har Forresten, hvis du installerte noe i "bluescreen perioden" og nå har en stabil klokk så kan noen programmer fortsatt faile, selv om cpu'en er stabil i det du starter programmene. Om det blir tilfellet så er re-install på original klokk anbefalt. Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Jeg hadde min E6850 oppe i 4,16 GHz på XFX 680i LT. 462 MHz FSB x 9 multiplier. Kjørte da på 1,5125 i BIOS og rundt 1,5 (husker ikke nøyaktig) i CPU-Z. Denne var stabil i 10 timer Prime95 og RAM var da uforandret (elendig HK å klokke RAM med). Men temp var høy. Rundt 69 grader på primekjøring med en Thermaltake BlueOrb som holdt 29 grader idle på stockhastighet. E6850en er glad i strøm, det skal være sikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå