Gå til innhold

Migrere RAW (CR2) fra Digital Photo Professional -> Lightroom?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har tatt en del RAW-bilder (CR2) som jeg har redigert i Canon sitt Digital Photo Professinal. Endringene i CR2-filene har jeg lagret slik at jeg kan åpne filene på nytt i Digital Photo Professional og fortsette redigeringen.

Nå vurderer jeg å bytte til Lightroom. Da ønsker jeg å åpne CR2-filene jeg allerede har redigert med Digital Photo Professional i Lightroom og fortsette endringene jeg allerede har gjort (evt fremkalle på nytt for å se om Lightroom er noe bedre). Hittil har jeg hatt liten suksess med dette (får åpnet filene men ser ikke endringene).

Er dette mulig på noen måte?

Kort: går det an å eksportere endrede CR2-filer fra Digital Photo Professional til Lightroom uten å tape endringene?

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canons Digital Photo Professional skriver inn en "resept" inn i RAW fila når du lagrer. Jeg tviler på at LR tar hensyn til denne "resepten"

Da det er store forskjeller på hvordan du justerer bildet i DPP i forhold til LR, og det er store forksjeller på hvordan en RAW fil blir behandlet av programkoden så vil en slike migrering virke heller dårlig.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar
Så det betyr at man er "stuck" med den raw-converteren (i dette tilfelle DPP) man opprinnelig (tilfeldigvis) startet med?

Ja, men bør det være noe stort problem? Du har vel lagd JPG e.l. av de råfilene du har, så du har ikke noe umiddelbart behov for å konvertere alle på nytt. Trenger du en ny konvertering av et par kan du begynne fra nytt av i LR - og du kanskje ende opp med et bedre resultat en du hadde i DPP. Skulle ikke LR gi bra nok resultat så har du DPP liggende fortsatt. Er det viktig for deg å jobbe videre med resultatet fra DPP kan du kanskje konvertere bildet til 16bit TIFF fra DPP og fortsette behandling i LR.

Lenke til kommentar

Tja. Det som er mest irriterende er at jeg regner med å bli bedre til raw-konvertering ettersom jeg holder på og da hadde det vært fint å kunne gå tilbake og forbedre resultatet på de jeg tidligere har "ferdigstilt".

Hadde jeg kunnet overføre bildene mellom programmene hadde jeg kunnet forholdt meg til ett program i stedet for to (pluss at jeg hadde kunnet reprosessere bildene jeg allrede har fikset på og oppnå bedre resultater med Lightrooms converter uten å måtte gjøre alt på nytt).

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...