Gå til innhold

Olympus C-220z og discorøyk på utesteder

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et kamera tilsvarende det i topic og skulle ta bilder på party. Arrangøren var hypp på å bruke mye røyk slik at da jeg kom hjem viste det seg at 90% av bildene var tilnærmet helt grå :-)

Da hadde jeg på Auto hele kvelden da. I tilleg forsøkte jeg å ta en liten filmsnutt (dette er jo uten lys og bruker vel kun lys fra strober etc i taket) og denne filmen ble helt fin - bortsett fra at den ble veldig mørk da :) Tenker meg at det kanskje er blitzen som lyser opp røyken.. og dermed blir alt tull..

Er det noen som har noen tips på hvordan man kan ordne dette? Eller bør jeg bare vente til røyken har lagt seg? Hehe.. Vil dette eventuellt kunne blitt fikset om jeg hadde valgt et annet kamera istedet?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg akkurat samme kamera selv. Jeg har det ofte med på fest, og har fått utallige "røykbilder" slik som du har fått, men da pga sigarettrøyking.

Det er ikke kameraets "skyld", for jeg har sett bilder fra de samme festene tatt med andre kamera, bl.a Canon Ixus V2 og Canon G3, og de ser akkurat like ut...

Tenk på hvordan røyk sees dersom man bruker en lommelykt i et røykfylt rom...

En annen sammenlikning man kan trekke er dersom man benytter bilens fjernlys når det er tåke. Her blir jo lyset reflektert, og man ser ikke videre godt... Det samme prinsippet gjelder for blitzlys.(selvom vannpartikler(tåkedamp) reflekterer lys i større grad)

Så du må nok vente til røyken har lagt seg for å få fine bilder, selvom litt røyk kan være en artig effekt!

Håper det var et svar du fikk noe ut av.

Mvh Clint

Lenke til kommentar

Dersom du har bare litt problemer med røyk, hjelper det ofte godt å bruke paint shop pro eller photoshop med histogram-funksjonen. Slik kan du dra svartnivået høyere opp. Slik blir ofte grå og stygge forgrunner litt mørkere, og ofte lettere å gjennomskue på bildet. Jeg har også 220Z og må gjøre dette veldig ofte. 220 ER virkelig et knallbra partykamera! Burde foret det med litt speed :) kameraet har en tendens til å være *litt* for treigt, men ellers altså: kongebra!

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Det hjalp faktisk å vri litt på Brightness/Contrast i Photoshop, men bildene fikk jo litt dårligere kvalitet. Litt mer kornete. Men jeg kunne se hva som var på dem da :) Histogram-funksjonen fungerte ikke helt så det ut som. Dvs, jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke den :D

Litt kjipt å måtte vente til røyken legger seg.. er ofte røyk hele tiden.. men jeg kan prøve å ta bilder utenfor dansegulvet kanskje :)

Kameraet er forøvrig meget bra ja!!

Lenke til kommentar

Har tenkt litt mer over dette...

Jeg har tatt lignende bilder med mitt "vanlige" gamle tidligere (på det samme stedet) og da har det egentlig ikke vært noe problem.

I tillegg finnes det jo veldig mange nettsider hvor lignende bilder ligger ute. Jeg vet ikke hvor mye de har vært oppmerksom på dette med discorøyk etc da..

Kan det være at mitt kamera er for dårlig til dette bruket eller kan det være at arrangøren var VELDIG glad i discorøyk denne kvelden uten at jeg merket det? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med den blitzen som er på kompaktkamera, kan man heller ikke forvente gode blitzbilder på mer enn max 3-4 m avstand. På Tele-innstilling vil denne avstanden reduseres pga mindre blender på tele.

Prøv med å sette hvitbalansen manuelt, og ta bildene uten blitz. C220z har egentlig veldig god automatisk hvitbalanse, men kan bomme dersom det er mørkt. Uten blitz krever selvsagt stativ eller god støtt, og motiver i bevegelse blir uklare (men det var de kanskje fra før også?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...