Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Irc på skolenett

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å sitte på irc når jeg er på skolen, men det er blokkert :S

Så jeg trenger en nettside/program som kjører kan kjøre en Quakenet Irc kanal gjennom en proxy server eller noe sånn.

Om det finnes er en java basert nettside det beste :)

Håper noen har noen gode ideer til hvordan jeg kan få dette til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RDP > mIRC / SSH > irssi? Er alltids åpne porter man kan bruke.

Du kunne også satt opp en IRC bouncer hjemme og brukt en standalone IRC klient på en USB minnepenn eller noe. Men jeg ville heller brukt en av de tidligere nevnte da de gir masse andre fordeler.

Skal dog sies at jeg har vært IT ansvarlig på en skole, og vil derfor fraråde deg å gjøre dette.

Endret av Superslask
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Er vel ingenting gale å sitte på irc å snakke med folk om det ikke går utover skolearbeidet? Og irc er vel ikke akkurat det som senker nettet alt for mye?

RDP > mIRC / SSH > irssi

Av disse tingene er det bare mIRC jeg vet hva er :p Hadde du giddet å forklare litt nærmere?

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Er vel ingenting gale å sitte på irc å snakke med folk om det ikke går utover skolearbeidet? Og irc er vel ikke akkurat det som senker nettet alt for mye?

RDP > mIRC / SSH > irssi

Av disse tingene er det bare mIRC jeg vet hva er :p Hadde du giddet å forklare litt nærmere?

At irc ikke stjeler så mye kapasitet kan vi være enige om, men det er ikke poenget. Greia er at du sniker deg rundt sperringer som er satt opp, og derfor bruker tjenester som det ikke er meningen at du skal ha tilgang til.

Men over til saken. Spørsmålet som er relevant her, er hvorvidt mesteparten av portene ut fra skolen er åpne, og bare irc og noen få andre er sperret, eller om alle portene er sperret og bare web osv. er åpen.

Førstnevnte er mindre sannsynlig, men lettest å omgå. Da kan du rett og slett kjøre mIRC på maskinen din hjemme, og bruke remote desktop inn til den, eventuelt sette opp en bouncer som du kan connecte til med en vanlig irc-klient på en port som ikke er standard for irc. Alternativt at du har en linux-maskin som du kan bruke ssh mot, og kjøre irssi eller tilsvarende derfra. Du nevner at du ikke vet hva ssh og irssi er, men det kan du kjapt google deg til. Kort fortalt er ssh et tekstbasert verktøy for å "fjernkontrollere" en maskin, mens irssi er en konsollbasert irc-klient (det vil si at den kjører i tekstmodus, hvilket gjør den egnet til bruk over ssh).

Hvis "alt" er sperret unntatt web og eventuelle andre utvalgte tjenester, er saken litt verre. Hvis du ikke har behov for webserver hjemme, kan du kanskje sette opp bouncer eller ssh-server på port 80 i håp om å lure firewallen på den måten.

Endret av alfred97
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...