rogersj Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 En AMD tåler vel også mer varme enn en Intel Pentium før den blir ustabil også? De skal tåle rundt 80 før de begynner å slite, og rundt 100 før de blir ødelagt (i mellomtiden kan du lage middagen din der). At AMD er mer ustabilt enn Pentium er også en gammel myte. Jeg har hatt AMD siden min 233Mhz, og har aldri hatt kompatibilitetsproblemer eller ustabilitet annet enn det de gamle Windows versjonene presterte å få til. Og det var vel hovedsaklig de eldre VIA chipsettene som fikk pepper på det området? . Helt riktig . En AMD begynner å leve farlig ved 80 grader , hvis den er så varm lenge kan den bli skadet. De fleste hovedkort i dag kan settes til å kutte power ved en temperratur , så det ikke skjer. Når det gjelder ustabilitet så snakker vi VIA opp til VIA 266 chippen . Etter 266A har ikke jeg hørt om noen som har hatt problemer. Hvis dere går for AMD system i dag vil jeg annbefale NForce2 Hovedkort og AMD XP 2500 + CPU. Det gir mest ytelse for pengene !! Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Varmetoleranse AMD: Mine MP'er er i følge AMD opplyst å tåle opp til 95c. Ustabilitet: Stort sett skyldes det varme og chipsetter. Hva VIA-chipsetter angår, både før og etter KT266 har det også vært flust av problemer. Siste chipsettet deres, KT400 mistet etter mye pepper "DDR 400" støtten sin, tester viste at stabiliteten her var i beste fall tilfeldig. AGP8X buggen ble dog rettet kjapt . At VIA chipsettet generelt er så stabile som nvidia's/intel's er det ganske lite som tyder på. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Heatspreadern beskytter mot og knuse coren, men hindrer varmen og bli overført optimalt fra core til kjøleribbe, og ikke omvendt. Nåja er for varme også? The metal plate you see is a heat spreader. The heatspreader is there to do exactly that, to spread heat from the CPU core to the heatsink. Intel has given us a larger mounting surface for our HSF units than the competition's, and that is certainly welcome. One of the offshoots of this is that they have created what is very nearly an indestructible CPU under normal handling conditions. If you crush the core of this CPU, like so many of us have done with our AMD CPUs, you are certainly doing something very, very, very wrong. Odds are if you accomplish that, you probably shouldn't be anywhere around electricity in the first place. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det må jo være mye mere effektiv å fjerne varmen rett fra coren og til en stor kopperkjøler, enn å måtte gå gjennom en aluminiumskloss først. Det blir jo varmetap i hver overgang. http://213.221.104.186/pcmax/forum/portal....&id=8095&page=2 Testen er på tysk, men med babelfish på www.altavista.com så burde det være mulig å få noe fornuftig ut av det. Annen relevant tråd: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=89975 Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Nå er heat-spredderen på P4 ikke aluminium men kobber, men nikkel beslag. Hensikten ikke å gjøre prosessoren mer overklokkingsvennlig men å beskytte den og gjøre den mindre sårbar ved montering og frakt (noe er den har hatt en ubestritt suksess med). Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 eg liker tbred 1700+ for 500kr den kan klokkes opp 400-500mhz gjennomsnittleg ifølge overclockers.com det er mykje for pengane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå