Gå til innhold

AMD vs. Intel

oc88

Anbefalte innlegg

Og forresten, jeg tviler ikke på at e7205 chipsettene vil ha kort levetid, men akkurat nå er det mest sannsynlig det beste kjøpet hvis du har penger (tomshardware mener i hvertfall det... men, smaken er som baken).

Men jaja, jeg skal jo selv mest sannsynlig ha Canterwood... ikke Springdale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av Innlegg

Dirty Water Skrevet: 29 Mar 2003 19:23 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Så hva du velger kommer kun an på din personlige smak.

Intel har fortsatt lavere varmeutvikling enn AMD, selv om dette er ganske minimalt.

Vel sist jeg sjekket så har p4 mye høyere varme utvikling en AMD :)

Men for oss som brukere ser det ut som omvendt da amd har mindre core overflate så mindre flate og bli "kvitt" varmen på. Og ikke kom med heatspreader piss, for den gjør det bare verre.

Heatspreadern beskytter mot og knuse coren, men hindrer varmen og bli overført optimalt fra core til kjøleribbe, og ikke omvendt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder prosessor (intel eller amd) er det en smakssak begge har fordeler og ulemper men det jeg ikke liker er at amd nå skal komme med en ny måte å beskrive ytelsen på, hva er galt med den måten det gjøres på i dag. Alle vet jo at ser de en xp 2500 ok da kan vi si at den tilsvarer en P4 2,5 sånn ca det skulle vere greit det.

Men amd har fått det for seg at nå er heller ikke det riktig akkurat som de fikk det for seg at mhz ikke var riktig, men pussig nok var den riktig da de var først til å bryte 1000mhz grensen,pussige greier eller skal vi kalle det en reklame gimmik.

Lenke til kommentar

Jeg må si som de andre her , at AMD 2500+ er et bedre kjøp enn Intell 2.0 . Jeg kjøpte selv en AMD 2500+ for 2 uker siden , boxed verson i Komplett Dandefjord ( de hadde ikke 2500+ "u-boxed" inne). Vifta som fulgte med var en aluminiumsvifte som fort havna i søppelkassa , og erstattet med en Glacial Teck Ultra Silent Igloo 19 dB vifte til 225 kr i rent kopper. Den vår svært stille , kjølte sånn passe ( temp : 49-60 g). Satte inn 2 kabinettvifter , og da ble temp 44-48 g.

Så sjekket jeg litt og fant ut at multiplayer-innstillingen ikke var låst , og satte den opp fra 11 til 12,5 . Dermed hadde jeg en AMD XP 2800+ , temp 46-53 g!!!! Jeg gav 1700 kr for prosessor.

Jeg vet ikke om dette gjelder for alle 2500+ , men jeg tror faktisk det !!

Kjøp AMD , men passs på at du har hovedkort som støtter Barton (VIA KT333 og opp , trenger muligens BIOS oppdatering )

Lenke til kommentar

hehe, mulig at det er sånn :) Jeg følger ikke så altfor mye med på akkurat det med temp utviklingen på Cpuer, bare ser på det jeg har erfart selv.

Og det jeg vet er at en intel 2,53 GHz cpu med boxed viften i et godt ventilert kabinett vil ligge på mellom 35-40 grader, i hvertfall er det det de målingene jeg har vært borti har sagt, mens en vanlig AMD cpu lett kommer opp i mens en AMD i et tilsvarende kabinett og tilsvarende kjøler ofte ligger på 40-50 grader. Men selvsagt kommer dette an på kjøleren som sitter på også. Jaja, samme det, eller? ;)

Husk også på at pga "myten" som sier at p4 utvikler mindre varme enn amd har ofte folk med intel cpu mye svakere cpu kjøler enn de med AMD, noe som også gir et litt feil bilde. Men selvsagt, det er ganske mange av de med intel cpu som har relativt "grei" kjøler også :p

Men, uansett, hva har dette å si for ham? Vel, ikke stort, begge er nok enkle å overklokke. Så vil han ha AMD eller Intel? Samme det, han får kjøpe det han føler for...

Egentlig ser jeg logikken i at en AMD ligger på lavere temp enn en intel cpu, pga clocken, men pipelinene i cpuen gjør jo (i hvertfall i følge hexus) at varmen avvikles enklere, men de veier jo opp for den positive/negative tingen ved å kjøre opp clocken.

Jaja, jeg er ferdig... vær vennlig å korriger meg hvis jeg sier noe helt på trynet... :shrug:

Lenke til kommentar

Egentlig ser jeg logikken i at en AMD ligger på lavere temp enn en intel cpu, pga clocken, men pipelinene i cpuen gjør jo (i hvertfall i følge hexus) at varmen avvikles enklere, men de veier jo opp for den positive/negative tingen ved å kjøre opp clocken.

Vi sa vel aldri at AMD ligger på laver temp, vi sier AMD utvikler mindre varme og avgir mindre varme.

Dette måles i W og ikke i celsius. Pgr av den større cpu overflaten er p4 litt "kaldere" en amd, men dette er marginalt pgr av flere faktorere, bla heatspreader.

Lenke til kommentar

:woot: Varme måles i watt ja :) Stemmer det... vel, egentlig måles vel energien til varme i joule, men så kalkulerer de om til hvor mange W/h den slipper ut eller bare w(/s). Jaja, varmen som avvikles resulterer i en temperaturøkning, og temperaturøkningen til en intel cpu er vel faktisk mindre enn ved en amd...

Sånn jeg tenkte hele tiden... Glemte fysikken som er inne i bildet når det gjelder varmeutvikling... :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg må si som de andre her , at AMD 2500+ er et bedre kjøp enn Intell 2.0 . Jeg kjøpte selv en AMD 2500+ for 2 uker siden , boxed verson i Komplett Dandefjord ( de hadde ikke 2500+ "u-boxed" inne). Vifta som fulgte med var en aluminiumsvifte som fort havna i søppelkassa , og erstattet med en Glacial Teck Ultra Silent Igloo 19 dB vifte til 225 kr i rent kopper. Den vår svært stille , kjølte sånn passe ( temp : 49-60 g). Satte inn 2 kabinettvifter , og da ble temp 44-48 g.  

Så sjekket jeg litt og fant ut at multiplayer-innstillingen ikke var låst , og satte den opp fra 11 til 12,5 . Dermed hadde jeg en AMD XP 2800+ , temp 46-53 g!!!! Jeg gav 1700 kr for prosessor.  

Kjøp AMD , men passs på at du har hovedkort som støtter Barton (VIA KT333 og opp , trenger muligens BIOS oppdatering )

?

Bare ved og gå i BIOS'en, ikke fysisk arbeid?

Lenke til kommentar

?

Jepp , gikk bare inn i BIOS os satte multiplayer settings til manuel og øket. Ingen fysisk endring av CPU. Gjorde dette på et VIA KT 333 kort bed siste BIOS. Digger det !

Lenke til kommentar

Er den fortsatt stabil?

?

Jepp , gikk bare inn i BIOS os satte multiplayer settings til manuel og øket. Ingen fysisk endring av CPU. Gjorde dette på et VIA KT 333 kort bed siste BIOS. Digger det !

Lenke til kommentar

Er det fortsatt stabilt?

Er den fortsatt stabil?

?

Lenke til kommentar

En P4 2.533 bør det vel ikke være noe problem å dra over 3 GHz stabilt med standard kjøling. Som en annen sa blir prisen omtrent lik etter at kjøler er kjøt til AMDen... og da bør valget være enkelt etter min mening. Etter egen erfaring med flere AMD baserte PCer kan jeg med trygghet si at Intel baserte er "enklere" å ha med å gjøre, det skjer liksom ikke like mye "rart/uforklarlig" med disse. Jeg har hatt en selv av litt eldre dato, men har også hjuplet folk med AMD PCer av nyere dato og merker ikke helt den store revolusjonen. Jeg skal ikke si at de er mer ustabile, men noe er det definitivt, for jeg merker forskjellen etter å ha brukt en AMD PC en stund.. dvs i forhold til min egen Intel baserte PC. I noen tilfeller er det nok oppsettet som er galt, men jeg kjenner folk som er helt grønne på PC med Intel som ikke har problemer av samme slag som de som sitter i samme situasjon med AMD. Det er ikke tilfeldig at større selskaper ikke bruker AMD baserte PCer...

Jeg forstår heller ikke helt logikken til dem som sier at heatspreaderen gjør saken verre. Selv om det muligens er litt varmetap mellom coren og spreaderen, så burde ikke dette være mer enn at heatspreaderen faktisk gjør en god jobb. Hensikten med den er vel å øke kontaktflaten mellom CPU og kjøleribben, dette burde være enkel fysikk. Dersom ingen har fjernet heatspreaderen og påvist at tapet mellom heatspreader og core er større enn fordelen av økt kontaktflate, dvs sammenliknet mellom å kjøre med/uten heatspreader, så har jeg ikke særlig tro på påstandene om at den bare er det for å beskytte.

Lenke til kommentar

?

Vil anbefale et nForce2-basert hovedkort. De har bedre ytelse, kan også "låse opp" en XP/Barton og da er overklokking _svært_ enkelt. nForce2 er også mer dønn stabilt og har aldri hatt problemer med "kompatebilitet" som VIA-hovedkort har hatt.

En Barton som når 2167 MHz vil ha 3000+ ytelse. Jeg vil tipe at en Barton 2500+ i snitt kan klokkes til ca 2.3 GHz som skulle være ca 3200+ eller noe sånt. Om en tar med FSB-økningen også kommer en opp i 3400+

En annen ting som en bør huske på er at en P4 2.53 @ 3 GHz ikke vil ha HyperThreading. Defor vil den være ca 10-20% tregere enn en "vanlig" P4 3.06 GHz. Når det er sagt så har den høyere FSB som vil veie opp litt. Her er det økt minnebåndbredde og redusert latency som gir fordeler.

Når det er sagt så er forskjellene så små at en i praksis neppe vil merke noen forskjell. Eneste vesentlige forskjellen jeg kan tenke på er om en kjøper en P4 3.06 GHz med HT. Den skal være mer "behagelig" å bruke enn andre CPU-er, men så koster det også litt..

Lenke til kommentar
I noen tilfeller er det nok oppsettet som er galt, men jeg kjenner folk som er helt grønne på PC med Intel som ikke har problemer av samme slag som de som sitter i samme situasjon med AMD. Det er ikke tilfeldig at større selskaper ikke bruker AMD baserte PCer...

... Eller så er det *kanskje* fordi Intel truer med å boikotte de selskapene som bruker CPUer fra konkurrentene? Intel er kjent for å benytte seg av semiulovlige triks for å danke ut konkurrenter :roll:

Lenke til kommentar
I noen tilfeller er det nok oppsettet som er galt, men jeg kjenner folk som er helt grønne på PC med Intel som ikke har problemer av samme slag som de som sitter i samme situasjon med AMD. Det er ikke tilfeldig at større selskaper ikke bruker AMD baserte PCer...

... Eller så er det *kanskje* fordi Intel truer med å boikotte de selskapene som bruker CPUer fra konkurrentene? Intel er kjent for å benytte seg av semiulovlige triks for å danke ut konkurrenter :roll:

Jeg har ikke særlig tro på den teorien, det er vel kun Dell som er "pure" Intel av de større PC produsentene, resten bruker begge deler. Dell sin offisielle forklaring har vel vært at de sparer penger på å holde så få modeller som mulig. Muligens få de kanskje også bedre pris på CPUene? Uansett er det lite som tyder på at Intel bruker semiulovlige metoder lengre, slik jeg ser det. MS er sef en annen diskusjon, men også de ser ut til å bli renere.

Lenke til kommentar

Og det jeg vet er at en intel 2,53 GHz cpu med boxed viften i et godt ventilert kabinett vil ligge på mellom 35-40 grader, i hvertfall er det det de målingene jeg har vært borti har sagt, mens en vanlig AMD cpu lett kommer opp i mens en AMD i et tilsvarende kabinett og tilsvarende kjøler ofte ligger på 40-50 grader. Men selvsagt kommer dette an på kjøleren som sitter på også. Jaja, samme det, eller? ;)

En AMD tåler vel også mer varme enn en Intel Pentium før den blir ustabil også? De skal tåle rundt 80 før de begynner å slite, og rundt 100 før de blir ødelagt (i mellomtiden kan du lage middagen din der).

At AMD er mer ustabilt enn Pentium er også en gammel myte. Jeg har hatt AMD siden min 233Mhz, og har aldri hatt kompatibilitetsproblemer eller ustabilitet annet enn det de gamle Windows versjonene presterte å få til. Og det var vel hovedsaklig de eldre VIA chipsettene som fikk pepper på det området? Jeg kjenner også flere med AMD som sverger til det, og kan ikke huske jeg har noen kamerater med "peil" på data som bruker Intel. Muligens bare en tilfeldighet, men... AMD er ikke så ille som mange Pentium tilhengere skal ha det til.

Anyway... bruk det DU vil bruke. Det du mener er best i forhold til dine behov, og drit i om andre bruker AMD eller Pentium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...