Gå til innhold

AMD vs. Intel

oc88

Anbefalte innlegg

AMD eller Intel er det store spørsmålet..

Jeg tenker da spesifik på det rimelige. AMD 2500+ (Barton) har en bus på 333Mhz, mens Intel Pentium 4 2,0 Ghz som koster det samme har en bus på 400mhz.

Hvem er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel... se det på denne måten da: Den tilsvarende intel cpuen til Xp2500+ er p4 2,53 GHz med 533 MHz fsb. Prisforskjell? Ja, 300 kr, men intel cpuen kommer med vifte, og boxed viften er faktisk ikke så altfor dårlig - selv om du ikke kan forvente å kunne overklokke så altfor mye med den. Hvis du vil klokke må du allikevel ut med en vifte til ca 350-450 kr, og da koster XP2500+ plutselig litt mer enn intel igjen.

Husk også på at selv om XP2500+ ligger på 1500 kr denne uken er jo det bare et spesialtilbud fra komplett. I neste uke koster den plutselig noen hundrelapper mer.

Så, det er opp til deg å velge.

Hvis du skal kjøpe Intel, kjøp et kort basert på e7205 Chipsettet (Granite Bay), hvis AMD, kjøp nForce2 basert HK.

Lenke til kommentar

Sant at PE kortene er ca like raske, men de har ikke AGP 8x support, og heller ikke Dual Channel DDR interface. Men, som vi vet er jo ikke dual channel interfacet så viktig, men agp 8x er det hvis du skal kjøre de nye high end kortene (selv om de er kompatible med 4x går de bedre med 8x - altså Radeon 9700(pro) osv.)

Lenke til kommentar
ytelse er ytelse og jeg ville heller hatt 8x i stedet for 4x agp, og doble ramkanaler i stedet for enkle eller hva det heter på norsk

Vel jeg har sagt det før, men kan godt gjenta, jeg har testet PE mot granite bay og PE kommer best ut dette er det flere andre som også har kommet frem til bla UK gamer

Lenke til kommentar

har jeg nektet for at man ikke må ha 8x agp? uansett, P4PE kortene er gamle... De har grei ytelse, men mangler de nyeste flashy attributtene :p

Fordelen med dem overfor Granite Bay er prisen, så klart. Et PE kort koster jo bare litt over halvparten av et e7205 kort (med mindre du skal ha black pearl da seff).

Lenke til kommentar

Jeg tenker på ABIT KD7-G, med 8x AGP...... Yter AMD så mye mer enn Intel Pentium???

AMD XP 2500+ tilsvarer 1,833Ghz og har 333mhz bus vs. Intel's 2,53 med 533mhz bus? seff må jeg bytte hovedkort hvis jeg skal ha Intel men,,,, er forskjellen stor? Hvem vinner?

Lenke til kommentar
Yter AMD så mye mer enn Intel Pentium???

Nei, de er veldig like når det gjelder ytelse.

AMD XP 2500+ tilsvarer 1,833Ghz og har 333mhz bus vs. Intel's 2,53 med 533mhz bus?

AMD 2500 vs Intel 2533... ganske likt. Antall mhz er uinteressant, det er ytelse som har noe å si.

Lenke til kommentar

Min inntrykk er at Intel sine prossessorer er mer kompatible, kjører på lavere temperatur, og er sikrere mot "melt down" enn AMD sine. AMD på sin side gir nok noe mer for pengene, spesielt hvis du skal ha inn en ny gvassere prossessor på samme HK'et etter et par år.

Dette er mitt intrykk, men jeg må innrømme at jeg ikke har verdens største erfaring, spesielt med AMD. Har hittil kun hatt et AMD hovedkort, og 3 intel kort privat, samt en fire-fem Intel maskiner på jobb.

Blant mine bekjente er det generelt flere spørmål angående kompatibilitets-problemer blandt de med AMD, enn blandt de med Intel, men på den anden side bruker AMD-folka PC'n sin til flere spennende ting 8) , og er dermed mer utsatt.

Lenke til kommentar
Min inntrykk er at Intel sine prossessorer er mer kompatible, kjører på lavere temperatur, og er sikrere mot "melt down" enn AMD sine. AMD på sin side gir nok noe mer for pengene, spesielt hvis du skal ha inn en ny gvassere prossessor på samme HK'et etter et par år.

Dette er mitt intrykk, men jeg må innrømme at jeg ikke har verdens største erfaring, spesielt med AMD. Har hittil kun hatt et AMD hovedkort, og 3 intel kort privat, samt en fire-fem Intel maskiner på jobb.

Blant mine bekjente er det generelt flere spørmål angående kompatibilitets-problemer blandt de med AMD, enn blandt de med Intel, men på den anden side bruker AMD-folka PC'n sin til flere spennende ting 8) , og er dermed mer utsatt.

Jepp, og det "inntrykket" er nå en del måneder gammelt. Tidene forandrer seg og de to er så like at man ikke kan skille dem fra hverandre. Varmeutvikling er lik, støynivå er avhengig av vifta og dermed stiller de likt her også. Hovedkortene har blitt bedre => kompabilitets-issue's er modellspesifikke og ergo likt.

Lenke til kommentar

oc88 Skrevet: 29 Mar 2003 18:43 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Men jeg skjønner ikke hvorfor AMD 2500+ med 1833mhz og 333 Mhz bus har samme ytelse som Intel Pentium 2,53Ghz med 533Mhz bus???

Vel AMD har MYE bedre ytnyttelse av hver klokke syklys, dvs at de får "gjort" mere arbeid per syklus en en p4, dette er pgr av "bedre" instruksjons sett og arkitektur av cpu kjernen. Det er et utdatert og måle ytelse etter mhz da dette er så VELDIG missvisende hva som faktisk er raskt og ikke.

Over til de 2 prossessorene du spør om i innlegget, da tror jeg heller ikke den mest inbitte Intel supporter kan si at ikke xp2500+ cpun er et MYE bedre valg en p4 2.0. Samtidig viser tester på nettet at xp2500+ kanskje er den beste overklokkings cpun ute nå og den som gir mest for pengene for øyeblikket.

Med overklokking mener jeg ikke den som når høyeste mhz, men den som når mest økning i ytelse.

Lenke til kommentar
har jeg nektet for at man ikke må ha 8x agp? uansett, P4PE kortene er gamle... De har grei ytelse, men mangler de nyeste flashy attributtene :p

Fordelen med dem overfor Granite Bay er prisen, så klart. Et PE kort koster jo bare litt over halvparten av et e7205 kort (med mindre du skal ha black pearl da seff).

Og hva er så viktig med de "flashy attributtene" som du kaller dem,

Uansett hvordan du snur og vender på det er PE kortet bedre kall det gjerne "gammelt" men det er ikke gamlere enn at det kan klokkes mye høyere enn GB og har 333 minne mot GB som har 266, det ville jo vere rart om så mange nettsteder skulle ta feil. Det eneste som er fordelen er vist du kjører med en prosessor som har HT da stiller saken seg i et annet lys men det er det jo ikke snakk om her, desuten kommer det nye og bedre hk med 800mhz og HT. Så granite bay kortet er vel et av de som får kortest levetid.

Lenke til kommentar

En av hovedgrunnene til at p4 har lavere ytelse enn AMD er også at pipelinene inne i cpuen er mye lengre enn de til AMD, dette gjør at man får mindre ytelse per clock, men at man kan kjøre en mye høyere clock :/ Så hva de velger har egentlig ikke så mye å si, bortsett fra at det er enklere for produsenten å oppgradere cpuene hvis de har lengre pipelelines fordi det er mer å gå på.

Hva har dette for oss å si? Ingenting... lol

Det er vel to cpuer som ligger ganske likt i ytelse/pris. Og det er p4 2,53 GHz og XP2500+.

Jeg så etter på komplett, og prisforskjellen mellom boxed versjonen av p4 2,53 GHz og boxed versjonen av XP2500+ er minimal (50 kr eller.no).

Så hva du velger kommer kun an på din personlige smak.

Intel har fortsatt lavere varmeutvikling enn AMD, selv om dette er ganske minimalt.

En p4 2.0 GHz derimot suger i forhold til en XP2500+, ingen grunn til å nekte for det.

Jeg vet ikke heelt om jeg skal gå for AMD eller intel på min neste PC, men ettersom jeg har et relativt "ubegrenset" budsjett, og jeg skal kjøpe PC i slutten av April blir det nok intels nye p4 cpuer med 800 MHz fsb, som jeg tror jeg sa der oppe :p eller muligens ikke. Jaja, gleder meg som en unge til slutten av april :D Satser også på å få tak i et av de Limited Edition ATI R350 kortene med 256mb DDRII :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...