Gå til innhold

Den store Macbook-dagen

Anbefalte innlegg

Jeg vet bare et par ting om denne saken:

1. Jeg er seint ute med å ytre meningene mine i denne tråden, så dette kommer til å se dumt ut.

2. Å utelukke FW er uansett dumt, for en dag kan man få bruk for det, og en maskin til 11000 og oppover burde støtte dette.

3. Jeg har veldig lyst på en macbook, jeg liker designen, "enkelheten", faktumet at jeg kan prøve et nytt system uten å måtte si farvell til windows. og...

4. Jeg har ikke lyst til å betale penger for å BLI gjort om til en douchebag. (etter å ha lest innleggene her, ser det ut som det er ca fifty-fifty sjanse, og det er for stor risiko for meg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Design er vel et spørsmål om smak og behag, CAT-scan. Og jo, jeg tror ikke det er noen som helst sammenheng mellom det folk har mellom øra og hvor mye penger folk bruker på et produkt. Da burde vi alle kjørt rundt i biler som Skoda. Allikevel ser vi presumptivt intelligente mennesker kjøre både Audi og dyrere biler. Rett og slett fordi de har lyst og råd. Jeg har en iMac stående i hjemmestudioet mitt. Det er en relativt dyr maskin som jeg bare bruker til en ting. Men den gjør jobben mye bedre enn den løsningen jeg hadde før, og derfor er den verd pengene for meg, enda det bare er snakk om en hobby.

Design er ikke bare et spørsmål om smak og behag. Akkurat som alle andre artistiske konstruksjoner så finnes det et vell av intersubjektive samlingspunkter. At de nye MB-ene er stygge er selvfølgelig et subjektivt utsagn av meg, men jeg er ikke den eneste som synes det (noe som får konsekvenser for mange de som er interesserte i maskinen på grunn av design).

Det var uansett ikke poenget med avsnittet (poenget var at man kjøper stort sett etter bruksområde, og jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal ta hensyn til de som ikke gjør det; jeg synes de er idioter, fordi de er med på å ødelegge for meg og andre likesinnede), men det visste du selvfølgelig fra før av.

Selvsagt er Apple's markedføring og design rettet mot kreative folk, men det gir dem ikke monopol på Apples produkter eller markedsinnretning. Apple kunne ikke overlevd av å selge bare til designere og filmfolk. Eller rettere sagt, det kunne de, men da hadde dette vært en teoretisk diskusjon, fordi da hadde MacBook kostet like mye som en Pro gjør idag. Ikke bare fordi enhetskostnadene hadde øket på Apples side, men fordi salgsleddene ville måttet operere med marginer som var tilpasset supportintensive kunder, istedet for Elprice-segmentet. (Slik var det en gang.) Det er volum som holder prisene "nede" på Apples bærbare. Det kan dere takke "de dumme" for.

Dette er jo fullstendig irrelevant. Kritikken går mot Apple fordi de velger å ikke implementere FW (som ikke tilsier noen stor kostnad for verken Apple eller forbrukeren). Kunstig segmentering som går ut over enkelte kunder, og gagner ingen. Merk at jeg akkurat nå ser dette fra begge sider. Jeg vil tro at selv Apple vil lide av dette. Hvorfor skulle de selge flere MB-er fordi de fjerner en port? Den blir ikke vesentlig billigere å produsere av dette.

For å si det slik, det er alltid lurt å være på lag med semi-pro-segmentet. Det er her grunnlaget for videre bruk blir lagt, og det vet Apple (på samme måte som alle andre aktører vet det, se f.eks. på utsagnene fra Adobe ang. piratkopiering). Folk som prøver å leve som artister er ikke rike, og kan man spare noen kroner på utstyr som enkelte priser kunstig (penger som kan gå til annet utstyr), så er det en stor fordel; og vil garantert virke positivt i fordel Apple, siden disse da ikke gikk over til billigere PC-løsninger for å få råd til en/et ny/nytt bass, gitar, kamera etc. etc.

Om så er: Hvorfor er det uakseptabelt? Apple er ikke en monopolist, de har kanskje 10% av markedet for bærbare. Om de lager sine produkter slik at det maksminerer deres inntjening blant størstparten av brukerne, om enn med noen kroner pr. maskin (mange bekker små, vet du), er vel det deres rett. Så er det deres rett som kunder å si til Apple at dette vil dere ikke være med på, og kjøpe en av de nevnte billige PC'ene som har FireWire istedet. Ikke noe sender et signal til en produsent som at kundene bruker pengene sine hos andre. Det er synd hvis du egentlig har lyst på Mac, men ikke noe mer synd enn på alle de "dumme" som også har lyst på en.

Hvorfor det er uakseptabelt? Unnskyld meg, men tror du at kapitalisme er velfungerende med forbrukere som ikke stiller krav? For meg som forbruker er det uakseptabelt. Dette er relativt til meg; selv om jeg også tror Apple har feilvurdert situasjonen totalt relativt til dem.

Firewire 800 er kjappere ja, Firewire 400 som er den de har fjerna har temmelig lik ytelse som USB2. De har heller ikke fasa ut Firewire, den fins fortsatt i alle andre modeller unntatt Macbook Air.

Dette er feil. FW400 er også kjappere enn USB2, og mer viktig: det er sustained data rate. USB2 klarer å burst-overføre opp i mot det FW400 klarer sustained. FW400 er konstant 400Mbit/s (eller, noen få Mbit under, faktisk), USB2 vingler fra 200 og oppover, men etter det jeg har forstått, egentlig aldri i nærheten av 480 Mbit/s. Dessuten er det andre faktorer som gjør at USB ikke er egnet til AV, men FW er (muligheten til å levere høyere driftspenning, mer egnet nettverks-topologi, lavere real-world latency etc.).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Etter å ha lest en del av innleggene her er jeg rett og slett sjokkert!! De meninger, og måten de kommer med sine ytringer i form av angrep er rett og slett forkastelig!

Om en person ønsker å bruke mer penger på å kjøpe seg ett produkt som dem finner mer passende for seg, er nå likegyldig som om du har hatt diaré eller fast avføring! Hvorfor kan en Windows fan-boy ikke respektere dette valget?

Jeg har hatt Windows siden det kom ut med versjon 3.1, og jeg har dermed god erfaring og innsikt i dette operativsystemet, og hvordan det fungerer ned på gulvnivå. Allikevel ønsker jeg meg en MacBook som min neste bærbare, og kommer til å spare til dette. Dette fordi:

* Jeg er dritlei av å bruke uendelige timer på feilsøking, og retting av problemer. (Føler at jeg i de siste årene har brukt mer tid på å feilsøke problemer relatert til hardware/software i windows, enn jeg har fått bruk maskina som ett verktøy for å lette mitt arbeid)

* Jeg ønsker meg en maskin som jeg kan bruke mer enn kun å kode kode i. Jeg har faktisk vokst til å bry meg mer og mer om design. Både Volvo og Audi vil kunne ta meg fra A til Å, men opplevelsen i bilen, kjøregleden, for meg, vil være bedre i en Audi.

* Jeg vet at ved en MacBook så er komponentene nøye planlagt og integrert, ting fungerer "out-of-the-box", uten tweaking, uten fjerning av tulleprogrammer.

Jeg la ut dette innlegget for å vise ting fra et annet perspektiv, hvorfor ønsker egentlig en person å bruke flere tusen ekstra på en dyrere, mer ekslusiv PC når arbeidsoppgavene en ender opp med løses like godt på begge platformen, og grunnen her er enkel. Jeg er møkkalei windows og alt som følger med i den pakka. Vista er regelrett ett hån mot eksperter innen data og it. Vil du virkelig ditt, ønsker du virkelig datt. Du får ikke lov av meg (Vista) til ditt og datt... ARGH!!!

Hele denne diskusjonen har IGJEN gått i retning av skitkasting mellom våre kjære grupperingsleire: Mac, Linux og Windows. Selv i et moderne IT samfunn presterer vi å ha fordommer og rasisme istedetfor ønske om innsikt og åpenhet. Hvorfor må en Windows person komme med såpass krasse utspill mot Mac leiren istedfor å spørre seg om hvorfor? Muligens er dem redde eller misunnelige. Mye av kritikken går ut på at Mac er for dyrt, så for meg virker det som om noen her i forumet kun har valgt Windows pga egen svak økonomi, og da garantert er sjalu på dem som har Mac. (Er det noen som noengang har snakket med en person som har konventert ifra Windows til Mac, som har angret på det valget? Det har nå aldri jeg!)

Jeg hadde håpet på at dette skulle kunne bli en diskusjon om hvorvidt den nye MacBooken er, så jeg hadde sluppet å måtte dratt ned på eplehuset. Men på diskusjon.no er dette tydlig umulig da det til tider postes av personer med for ubalansert hormonnivå som har lært seg å bevege seg bak kulissene for å forstå spillet på scenen.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, du uttaler følgende: "De meninger, og måten de kommer med sine ytringer i form av angrep er rett og slett forkastelig!

"

Greit nok, diskusjonen kunne vært mer sivilisert, men hva med å følge dine egne oppfrodringer?

Når du feks sier:

" og da garantert er sjalu på dem som har Mac."

"Men på diskusjon.no er dette tydlig umulig da det til tider postes av personer med for ubalansert hormonnivå"

Så fremmer ikke akkurat dette en saklig meningsutveksling, hva med å stå foran med et godt eksempel, og holde oss til de objektive kriterinene som du nevner i posten din, feks design, problemfri i daglig drift o.l? Mao snakke om det folk skriver, ikke spekulere i grunnen til at folk skriver som de gjør, kanskje spesielt ikke når man trekker fram grunner som setter skribenten i et dårlig lys.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...