Gå til innhold

Hvorfor er tobakk fremdeles lovlig?

Anbefalte innlegg

Synes det er rart med all klagingen på røykelukta. Har egentlig aldri mislikt den noe særlig. Den er annerledes, grovere og sterkere enn andre lukter, men så veldig vond synes jeg ikke den er. Jeg forbinder den med koselige gamle gubber, og ånden deres hadde garantert luktet verre om ikke røyken hadde kamuflert den. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er rart med all klagingen på røykelukta. Har egentlig aldri mislikt den noe særlig. Den er annerledes, grovere og sterkere enn andre lukter, men så veldig vond synes jeg ikke den er. Jeg forbinder den med koselige gamle gubber, og ånden deres hadde garantert luktet verre om ikke røyken hadde kamuflert den. ;)

dårlig ånde + røyk = epic failure

Lenke til kommentar
Hva faen er vits? Kjøp dere en tyggis isteden. Det hjelper deg med å roe deg ned også. Ha sex. Ta deg en joggetur. SPAR DEG PENGER. Og ja jeg er enig med å increase prisen. Til ca 200 kr. Det fortjener de som absolutt må ha ;)

Hvorfor bryr det deg om vi røyker eller ikke? Så lenge jeg ikke står og puster deg i ansiktet gjør det vel ikke noe?

Jo fordi de fleste jeg omgåes med røyker. Og det stinker helt for jævlig når det setter seg i håret og klærna :) Og ikke snakk om ånden!

Eh.. De fleste du omgås røyker, men ikke du. Og du klager?

Det har ikke falt deg inn å innse at det er DU som er avvikeren, og dermed "problemet"? Ikke røykerne i kretsen din.

Lenke til kommentar
Dama mi har begynt å røyke :(

Stefaren min har røyket siden han var 13, og nå er han 46. Han røyker vel 1-1 og en halv pakke hver dag. Det er sykt at han puster enda. Lungene er sikkert helt svarte.

Hva faen er vits? Kjøp dere en tyggis isteden. Det hjelper deg med å roe deg ned også. Ha sex. Ta deg en joggetur. SPAR DEG PENGER. Og ja jeg er enig med å increase prisen. Til ca 200 kr. Det fortjener de som absolutt må ha ;)

Da blir kanskje stefaren din nødt til å handle på svartebørsjen, noe som ikke er bedre for noen. Vil man ha noen til å slutte å bruke narkotiske stoffer hjelper det ikke å forby eller heve prisen på det, konkrete avrusningstiltak må til.

Lenke til kommentar

Hvorfor bryr det deg om vi røyker eller ikke? Så lenge jeg ikke står og puster deg i ansiktet gjør det vel ikke noe?

Jo fordi de fleste jeg omgåes med røyker. Og det stinker helt for jævlig når det setter seg i håret og klærna :) Og ikke snakk om ånden!

Det har ikke falt deg inn å innse at det er DU som er avvikeren, og dermed "problemet"? Ikke røykerne i kretsen din.

Åja så du skal komme å bestemme over meg? Jeg må vist røyke for å bli så kul som deg, eller er jeg ikke nødt? Kan jeg ikke holde meg unna røyken :/?

Jeg er bestemt.

Lenke til kommentar

Åja så du skal komme å bestemme over meg? Jeg må vist røyke for å bli så kul som deg, eller er jeg ikke nødt? Kan jeg ikke holde meg unna røyken :/?

Jeg er bestemt.

Bravo, du klarte å misse HELE poenget. :ermm:

Poenget forklart igjen: Hvorfor i all verden er det vennene dine som skal jenke seg og straffes, når det er DU som er i mindretall?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at du har venner sånn som du ønsker å behandle dem. Men hvorfor spør du dem ikke om å betale denne røykeavgiften til deg hvis de vil fortsette å omgås med deg? Hvis det faktisk bryr deg så mye som du gir inntrykk av da.

Lenke til kommentar
Hvorfor begynte du da, fordi det luktet digg og avhengighet er koz?

På en annen side har jeg lite imot bensinlukt. tongue.gif

Det har ikke noe med saken å gjøre, men værsågod:

Jeg prøvde en sigg fordi jeg var nysgjerrig. Jeg likte det fra første trekk, hvis ikke hadde jeg aldri fortsatt. I tillegg var jeg ganske nysgjerrig på hvordan det ville bli å slutte. Var langt forbi fjortis-stadiet da jeg begynte.

Det blir feil å si at jeg digger lukta, det sa jeg aldri. Siterer meg selv:

så veldig vond synes jeg ikke den er.

Jeg tror det vi diskuterte nå var hvorvidt alle ikke-røykere misliker røyklukt, og det har jeg vel i grunnen motbevist bare ved en gang å ha eksistert som ikke-røyker og likevel ikke hatt noe særlig i mot den.

Kan legge til at jeg kommer fra en veldig prinsippfast ikke-røyker-familie, og det å røyke var lenge så fremmed og uaktuelt for meg som ovehodet mulig, med andre ord: Jeg så ikke på røyk som en voksen-greie, ikke noe jeg måtte begynne med etter hvert som jeg ble eldre.

Opplevelsen av nikotinavhengighet kom selvsagt etter hvert, man må ha brukt tobakk for å kjenne til den.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Tobakk har vært så lenge i dette landet at det ville vært helt umulig å kriminalisert det. Tenk deg den eksplosjonen på svartebørsen. En annen grunn er som Lars nevner at Staten tjener fett på det.

Dette er en litt komisk uttalelse, spesielt når man ser det i lys av narkotikadebatten. Her er man altså redd for en eksplosjon av illegal handel på svartebørs og det faktum at man mister kontrollen over omsetningen, kvaliteten og sikkerheten når folk "ordner biffen" selv, som på en måte blir en selvmotsigelse i forhold til uttalelser i forbindelse med for eksempel legalisering av Cannabis/Marihuana, der man frykter en eksplosjon av antall brukere og "innføring" av et "nytt" rusmiddel i det Norske samfunn.

Er det da slik at man på den ene siden er fullstendig klar over problemene en ulovliggjøring av alkohol vil føre med seg, samtidig som man er fullstendig klar over problemene med å ikke ha kontroll over omsetning, kvalitet og sikkerhet rundt Cannabis? Dette gjelder for såvidt de fleste illegale rusmidler, de er helt og holdent under kontroll av privatpersoner, myndighetene har null kontroll, de arresterer deg og gir deg en bot om du blir tatt med noe illegalt. Det er den ENESTE kontrollen myndighetene har. Så vi kan ikke gjøre alkohol ulovlig, for da blir det med alkoholen som med narkotika, vi mister oversikten. Ja, da kan man jo spørre seg om hvorfor i all verden man ikke tra tak i problemet, for man VET jo at det er et problem å ikke ha oversikt.

Myndighetene i Norge er livredde for å sende signaler ut til befolkningen som de frykter kan bli tolket på feil måte, og dette illustreres best med avgjørelsen fra myndighetenes side om å fortsatt forby Industrihamp, selv om den ikke kan brukes til å utvinne rusmidler, utelukkende av frykt for at vi skal tro at vi er i ferd med å bli liberale i vårt syn på rusmidler. what...?

Men for å svare på innlegget;

Jeg tror nok at manglende vilje til å "forby" tobakk i Norge ikke nødvendigvis er basert på skadeomfanget rent fysisk på mennesker, det er nok mer nyansert enn som så. Det var nok for eksempel en hel del arbeidsplasser å ta hensyn til da tobakksproduksjonen var som størst i Norge, skatte-, avgift- og momsinntekter fra en stor del av befolkningen var man vel heller ikke så lysten på å gi fra seg. Samtidig vil røyking generelt føre til lavere gjennomsnittlig levealder, og det kommer myndighetene tilgode i form av mindre helse- og trygdeomkostninger. Det er desverre slik at de som ikke lenger er i arbeid ikke har like stor "nytteverdi" som en som er i full jobb, rent samfunnsøkonomisk sett.

Moralen er vel at man ikke bør forvente altfor store mengder med fornuft, det fligger nok en agenda og lurer et sted...

Lenke til kommentar
4. Rusen er for svak til å kunne forby det som rusmiddel uten å forby kaffe, te, alkohol og muligens kakao, honning, kanel og diverse andre krydder og til slutt halve matindustien.

Du sammenligner alkohol med kaffe, te og kakao? Alkohol er et mye kratigere stoff enn hasj, flein, codein osv. Logikken din failer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...