toth Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok, så kom med disse såkalte "positive" sidene med røyk da. Jeg står fortsatt fast på min holdning om at det er overhodet ingen grunn til å trekke enda flere mennesker ned i avgrunnen. De misbrukerene som allerede er avhengige av stoffet får bare holde på som de vil, og heldigvis tar flere og flere av dem til fornuften og slutter, men det er helt tåpelig å motsette seg tiltak som hindrer ny rekruttering til dette svineriet. Og temaet her er ikke fet mat eller utdannelse. Det blir bare sånn barnslig "men alle de andre får jo lov" argumentasjon. Det er ikke "alle andre får jo lov"-argumentasjon. Det er et fullstendig gyldig argument, da det går på å forby folk å gjøre alt som er usunt. Hvordan kan du forsvare å forby én usunn ting, og ikke andre? Det finnes flere positive sider med nikotin, de er nevnt tidligere i tråden. Og som folk sier, det er snakk om individets rett. Alkohol er usunt, men for meg personlig har det mange positive sider som gjør at jeg ikke ønsker det forbudt. Jeg ønsker å beholde retten til å utsette leveren min for alkohol, fordi jeg veier opp fordelene og ulempene mot hverandre, og konkluderer at alkoholbruk er verdt eventuelle negative konsekvenser. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Røyk er digg, og det er koselig å være avhengig av noe. Attehæ? Lenke til kommentar
Benor Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det er vel ikke sett på som samfunnsødeleggende eller noe. Og liberalismen lever fortsatt til en viss grad i Norge. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Røyk er digg, og det er koselig å være avhengig av noe. Attehæ? Ja. I dag skal man liksom være så fri som overhodet mulig, og avhengighet blir umiddelbart oppfattet som en uting. Men det å være avhengig av noe kan være skikkelig digg også. Når man endelig får røykt gir det en godfølelse ikke-røykere kan se langt etter, og man er skikkelig glad i sigarettene. De er renskårne, elegante og koselige, og den etterlengtede sigaretten føles mer ekte i hendene enn det meste annet. Jeg savner det. Endret 26. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Røyk er digg, og det er koselig å være avhengig av noe. Attehæ? Ja. I dag skal man liksom være så fri som overhodet mulig, og avhengighet blir umiddelbart oppfattet som en uting. Men det å være avhengig av noe kan være skikkelig digg også. Når man endelig får røykt gir det en godfølelse ikke-røykere kan se langt etter, og man er skikkelig glad i sigarettene. De er renskårne, elegante og koselige, og den etterlengtede sigaretten føles mer ekte i hendene enn det meste annet. Jeg savner det. Finn fram noe euforisk som du ikke blir avhengig av? Såklart er lettelse en god følelse, men IMO er de negative sidene større enn de positive. Ok, så kom med disse såkalte "positive" sidene med røyk da. Les og lær: http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine#Psychoactive_effects Det blir for naivt å tro at røyk ikke har noen positive sider. Grunnen til å ikke røyke, slik jeg ser det, er enkel: De negative sidene større enn de positive og derfor ikke verdt det. Endret 26. oktober 2008 av FLarsen Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Av rent prinsipp mener jeg at tobakk skal være lovlig (andre ting også, men det er en annen diskusjon), fordi jeg, som eier av egen kropp, burde få lov til å gjøre hva jeg vil med den. Det er enda ikke ulovlig å kutte av seg kroppsdeler eller lignende. Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg tenkte jeg skulle ta med hvor mye staten faktisk tjener på at folk i Norge røyker. Per 2007 røyket 22% av befolkningen daglig. Per 1. juli 2008 var folketallet 4 769 073 personer. 1 pakke sigaretter koster ~70kr. Gitt at hver daglig røykende nordmann røyker en pakke sigaretter om dagen: Kilde: SSB.no 70 x 365 = 25 550kr 25 550 x 4 069 073 = 103 964 815 150kr (Vi betaler rundt 70% av sigarettpakken vår til staten) 70% av 103 964 815 150kr = 72 775 370 605 kr Altså tjener staten rundt 73 milliarder i året på at jeg og mine medrøykere røyker en pakke sigaretter om dagen. Og der er svaret, derfor er tobakk fremdeles lovlig. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) 22% er ikke 4769073 men 1049196. Med andre ord blir det nærmere 26 milliarder. Endret 27. oktober 2008 av Skugga Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Ai, jeg visste noe var feil. Beklager Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Pluss at avgiften er ca 50% (mer korrekt 34,9 NOK) per pakke. Og forøvrig: Netto-effekten på offentlige budsjetter av røyking er omdiskutert i litteraturen – men ifølge en oversiktsartikkel er det slik at «the majority of cross-section studies indicate that the net costs of smoking are small but positive.» De skriver også at «[v]irtually all empirical research […] suggests that the net external costs of smoking are quite small» (Cnossen and Smart 2005). http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/N....html?id=478166 Endret 27. oktober 2008 av smoothie Lenke til kommentar
Benor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Ikke-røykere: Alle røykere synes røyk er digg! Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Tradisjon, det har vært allment tilgjengelig såpass lenge at det ikke er "mulig" å forby det. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Dama mi har begynt å røyke Stefaren min har røyket siden han var 13, og nå er han 46. Han røyker vel 1-1 og en halv pakke hver dag. Det er sykt at han puster enda. Lungene er sikkert helt svarte. Hva faen er vits? Kjøp dere en tyggis isteden. Det hjelper deg med å roe deg ned også. Ha sex. Ta deg en joggetur. SPAR DEG PENGER. Og ja jeg er enig med å increase prisen. Til ca 200 kr. Det fortjener de som absolutt må ha Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Snakker vi om tobakk eller sigaretter her? Lenke til kommentar
Benor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Snakker vi om tobakk eller sigaretter her? Mener du filtertobakk eller rulletobakk? Det er ikke store forskjellen, spør du meg. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg mener tobakk: Virker som om alle diskuterer sigaretter og røyk her. Tobakk behøver ikke være helseskadelig eller påvirke de som ikke bruker det. Lenke til kommentar
Benor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Aha. Som i tobakksplante Det er vel like lovlig som å ha tulipaner i hagen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Han snakker vel om snus, skrå, pipetobakk, sigarer, sigarillos... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Han snakker vel om snus, skrå, pipetobakk, sigarer, sigarillos... Ja her har du mange gode eksempler på hva tobakk kan være. Det er mange produkter av tobakksplanten, og noen av disse produktene skader nesten ingenting. Røyk/sigaretter er kanskje det mest skadelige produktet. Endret 27. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hva faen er vits? Kjøp dere en tyggis isteden. Det hjelper deg med å roe deg ned også. Ha sex. Ta deg en joggetur. SPAR DEG PENGER. Og ja jeg er enig med å increase prisen. Til ca 200 kr. Det fortjener de som absolutt må ha Hvorfor bryr det deg om vi røyker eller ikke? Så lenge jeg ikke står og puster deg i ansiktet gjør det vel ikke noe? Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hva faen er vits? Kjøp dere en tyggis isteden. Det hjelper deg med å roe deg ned også. Ha sex. Ta deg en joggetur. SPAR DEG PENGER. Og ja jeg er enig med å increase prisen. Til ca 200 kr. Det fortjener de som absolutt må ha Hvorfor bryr det deg om vi røyker eller ikke? Så lenge jeg ikke står og puster deg i ansiktet gjør det vel ikke noe? Jo fordi de fleste jeg omgåes med røyker. Og det stinker helt for jævlig når det setter seg i håret og klærna Og ikke snakk om ånden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå