toth Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kan noen som helst vise til én eneste kilde på at noen har blitt skadet av passiv røyking i norge, etter at røykeloven ble innført? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kan noen som helst vise til én eneste kilde på at noen har blitt skadet av passiv røyking i norge, etter at røykeloven ble innført? Kan noen vise til en kilde på at noen har blitt skadet av passiv røyking på offentlige områder i norge, før røykeloven ble innført? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Når individets frihet til å ta avhengighetsskapende gift er så viktig... Hvorfor er det ikke så mange her som er for å legalisere heroin, cannabis og kokain? Når individets frihet til å kverke seg selv med gift for nytelsens skyld er så viktig altså? Hvorfor skal ikke jeg få lov til å sette en sprøyte hjemme i mitt eget hus når alle røykerene har lov til å røyke i busskuret? Bare legg individets frihet på hylla, med mindre dere er for å legalisere alt som er skadelig men godt. Det er allerede kriminelle som driver med alle andre stoffer -- så å legalisere alt vil være et sterkt slag mot svartebørshandel, på samme måte som illegalisering av tobakk vil føre til mer svartebørshandel og kriminalitet. Oppsummert: Hvis røykere skal ha lov til å røyke -- hvorfor skal ikke jeg få lov til å bruke kokain i ferdigdoser målt opp av fagfolk i en legal kokainindustri? Endret 25. oktober 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Godt spørsmål. Jeg antar at det er fordi staten/samfunnet ikke klarer å følge en tankerekke til dens logiske slutt. Personlig er jeg tilhenger av at alt som utelukkende skader en selv blir legalisert. Hvorfor skal smuglerne slippe unna skatt? Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hvorfor skal ikke jeg få lov til å sette en sprøyte hjemme i mitt eget hus når alle røykerene har lov til å røyke i busskuret? Bare legg individets frihet på hylla, med mindre dere er for å legalisere alt som er skadelig men godt. Det bryr meg midt på ryggen om du sitter i din egen stue og putter i deg sprøyter du har betalt med dine egne, lovlig opptjente midler. Begynner du derimot å gjøre innbrudd og rappe biler for å finansiere greiene dine, da bryr det meg. Vi trenger vel ikke være uenige om at heroin er en dyrere hobby en røyking? Og at avhengigheten er såpass mye sterkere og psykepåvirkende, at det er større sjans for at et heroinvrak gjør lovbrudd for å finansiere rusen enn en røyker? Forøvrig er det en stor forskjell på å fortsatt forby noe som alltid har vært forbudt, og å illegalisere noe som alltid har vært lovlig. Enten du vil det eller ei. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) vi kan vel også være enige i at siden heroin er ulovelig så er man alt i det kriminelle miljøet når man kjøper/bruker det. Om heroin hadde blitt solgt på "narkopolet" så hadde jo mye av kriminalitetn rundt det nok også blitt borte. EDIT: om heroin hadde blitt solgt lovelig så tror jeg det ville kostet mindre enn det gjør i det ulovlige markedet. Rett og slett fordi all risikoen med import og distrubisjon blir borte. Endret 25. oktober 2008 av noob11 Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 I samfunnet vårt i dag, så er vel de fleste enige om at røyking ikke er så forferdelig lurt. Selv flesteparten av de få som ikke har klart å slutte enda er vel i grunnen enig i det. Det er derfor litt pussig at det fremdeles eksisterer folk som er så jævlig tette i skallen at de begynner å røyke nå for tiden. Hva er det som feiler dem? Greit nok med alle som begynte å røyke for flere år siden, men så mye har skjedd i løpet av de siste årene på den fronten, at jeg finner det nesten helt urimelig at noen skal begynne å røyke lengre. Få istand et system med "resept" på røyk. De som allerede er misbrukere kan få holde på så lenge de bare vil, men så slipper vi i alle fall å ha så stor tilvekst til røykerenes rekker. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Før du begynner å kalle folk "jævlig tette i skallen" burde du kanskje sette deg litt inn i saken så du ikke selv fremstår som en idiot. Du kunne like godt ha spurt "Hvorfor er folk så jævlig tette i skallen at de spiser usunn mat, når de vet a at det er usunt?", eller "at de kjører for fort, når de vet at det er større sannsynlighet for å dø i en kollisjon", eller til og med "at de kaller folk jævlig tette i skallen, når de vet at de fremstår som ignorante idioter". Svaret er latterlig enkelt. Det finnes positive sider ved det også, og folk flest gjør en veining av de positive og negative sidene. Jeg skal ikke påstå at folk flest er i stand til å gjøre en god objektiv vurdering, det er jo du tross alt et levende bevis på. Men er det så vanskelig å forstå at noen velger å leve i 60 år, heller enn å bare være i live i 80 år? Endret 25. oktober 2008 av rikspøbel Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Når individets frihet til å ta avhengighetsskapende gift er så viktig... Hvorfor er det ikke så mange her som er for å legalisere heroin, cannabis og kokain? Når individets frihet til å kverke seg selv med gift for nytelsens skyld er så viktig altså? Det kalles nyanser. Der røyk er samfunnsøkonomisk positivt og kun skader deg selv, er tyngre narkotiske stoffer skadelig også for andre. Narkomane er en stor samfunnsøkonomisk belastning for velferdsstaten siden de ikke klarer å ta vare på seg selv, bidrar som regel ikke med noe til samfunnet, stjeler for å tilfredstille avhengigheten sin, og kan skade andre fysisk i sin psykotiske rus. Det er en del som er for å legalisere ihvertfall de lettere narkotiske stoffene. Du burde kanskje lese litt i en av de utallige trådene på området? Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 hagfors: For å supplere til rikspøbels innlegg, skal vi også innføre resept på Mc'donalds? Tvungen oppmøte på treningsstudio og tannlege? Tvungen høyskole? For hvordan kan folk være så jævli tette i skallen at de spiser junk, lar kroppen forfalle, og attpå ikke får seg en skikkelig utdannelse? In fact, hvorfor ikke lage et svart/hvitt-samfunn, hvor alt er enten forbudt eller tvunget? Majoriteten vet selvsagt hva som er best for hvert enkelt individ, så det er ingen grunn til å la noen velge noe selv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Av alle ting som er lovlige vil en av dem alltid være den mest helseskadelige, og i dag innehas denne uriasposten av (røyke)tobakken; mye av motviljen mot den kommer av dette og ikke tobakken i seg selv. Dermed, hvis tobakken skulle forbys, vil den forhatte posisjonen overtas av et annet produkt vi kommer til å se like skrått på. Et godt samfunn må tillate sine medlemmer å leve usunt, gjøre dumme ting og være kjipe, og at tobakk fremdeles er lovlig er i så måte intet annet enn et sunnhetstegn. Lenke til kommentar
Ultronomicon Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Når individets frihet til å ta avhengighetsskapende gift er så viktig... Hvorfor er det ikke så mange her som er for å legalisere heroin, cannabis og kokain? Når individets frihet til å kverke seg selv med gift for nytelsens skyld er så viktig altså? Hvorfor skal ikke jeg få lov til å sette en sprøyte hjemme i mitt eget hus når alle røykerene har lov til å røyke i busskuret? Bare legg individets frihet på hylla, med mindre dere er for å legalisere alt som er skadelig men godt. Det er allerede kriminelle som driver med alle andre stoffer -- så å legalisere alt vil være et sterkt slag mot svartebørshandel, på samme måte som illegalisering av tobakk vil føre til mer svartebørshandel og kriminalitet. Oppsummert: Hvis røykere skal ha lov til å røyke -- hvorfor skal ikke jeg få lov til å bruke kokain i ferdigdoser målt opp av fagfolk i en legal kokainindustri? Gi slipp på frihet? Frihet er det viktigste vi har i dag. Hele vårt moderne samfunn er bygd på dette. Man kjemper for å få ret til å velge hva man selv vil gjøre. Og jeg må si meg egentlig enig med deg at narkotika burde ha blitt legalisert, men regulert. Jeg tviler sterkt på at vi får flere missbrukere om det blir legalisert. Men jeg kan ikke bassere dette på noe studier som har blitt gjort. Jeg gjetter bare, og jeg kan godt ta feil. Så jeg har sterke meninger om alt som har med frihet å gjøre. Kommer helt sikkert massevis av kommentarer på dette. I dag er det umulig å gi mennesker 100% frihet til å gjøre hva de vil. Fordi det er alt for mye sjalusi, og klasseskiller i samfunnet. Men man kan ha mening om at man skal ha muligheten til å pakke gift i kroppen sin om man virkelig har lyst til dette. Frihet er det jeg mener er det viktigste vi har i dag. Gir vi en styringsmakt lov til å ta fra oss litt frihet, så ser de muligheten til å ta fra oss mer etterhvert. Og det må vi ikke la skje. Hvis styringsmakten tar fra oss frihet, så vil mennesker finne på andre måter å få yttret sin frihet på. Det var jo akkurat dette som skjedde i USA på 1930 tallet. Da alkohol ble forbudt. Det skapte muligheten for organisert kriminalitet til å gi dem det styringsmakten nekta dem. Og det er jo akkurat det samme som skjer i dag med narkotika. Vi hadde sluppet MYE kriminalitet om friheten virkelig hadde vært til stede. Så jeg sier meg rett og slett HELT uenig i deg det med at man skal ta fra det norske folk friheten til kjøpe og nyte røyk. I samme mening, synes jeg det er helt ufattelig å prøve å øke avgiftene/prisene.. Det hjelper ikke. Men staten har gjort seg så avhenging av inntektene på dette. Så å sette ned avgiftene skjer ikke så lenge jeg lever vil jeg tro. Puritanere gå og vugg. Ikke bruk slike ting som unskyldning for å ta fra folk frihet. Drit å dra, og gi oss heller mer frihet, enn å ta fra. Tar dere for mye frihet fra folket, blir det opprør. Av alle ting som er lovlige vil en av dem alltid være den mest helseskadelige, og i dag innehas denne uriasposten av (røyke)tobakken; mye av motviljen mot den kommer av dette og ikke tobakken i seg selv. Dermed, hvis tobakken skulle forbys, vil den forhatte posisjonen overtas av et annet produkt vi kommer til å se like skrått på. Et godt samfunn må tillate sine medlemmer å leve usunt, gjøre dumme ting og være kjipe, og at tobakk fremdeles er lovlig er i så måte intet annet enn et sunnhetstegn. En tommel opp til deg. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Ok, så kom med disse såkalte "positive" sidene med røyk da. Jeg står fortsatt fast på min holdning om at det er overhodet ingen grunn til å trekke enda flere mennesker ned i avgrunnen. De misbrukerene som allerede er avhengige av stoffet får bare holde på som de vil, og heldigvis tar flere og flere av dem til fornuften og slutter, men det er helt tåpelig å motsette seg tiltak som hindrer ny rekruttering til dette svineriet. Og temaet her er ikke fet mat eller utdannelse. Det blir bare sånn barnslig "men alle de andre får jo lov" argumentasjon. Endret 26. oktober 2008 av hagfors Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det er sosialt. Lol. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Og det er med på å redusere framtidige pensjonsutgifter betraktelig. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok, så kom med disse såkalte "positive" sidene med røyk da. Jeg står fortsatt fast på min holdning om at det er overhodet ingen grunn til å trekke enda flere mennesker ned i avgrunnen. De misbrukerene som allerede er avhengige av stoffet får bare holde på som de vil, og heldigvis tar flere og flere av dem til fornuften og slutter, men det er helt tåpelig å motsette seg tiltak som hindrer ny rekruttering til dette svineriet. Og temaet her er ikke fet mat eller utdannelse. Det blir bare sånn barnslig "men alle de andre får jo lov" argumentasjon. Hvorfor vil vi hindre rekruttering til svineriet? Det vil koste mer enn å bare la folk holde på og bidra til norsk økonomi. Alle er fornøyde slik det er nå. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Røyk er digg, og det er koselig å være avhengig av noe. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok, så kom med disse såkalte "positive" sidene med røyk da. Les tråden. Det er tatt opp flere ganger tidligere. Eller, i stedet for å anta at folk er "jævlig tette i skallen", så kan du jo kanskje anta at folk synes det er verdt det, hvorfor er ikke så interessant. Men hvorfor skal du blande deg i hva andre gjør når det knapt påvirker deg? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 [...] men det er helt tåpelig å motsette seg tiltak som hindrer ny rekruttering til dette svineriet. Nei, det er ikke det. Å bekjkempe angrep på friheten er aldri tåpelig. Lenke til kommentar
Ultronomicon Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok, så kom med disse såkalte "positive" sidene med røyk da. Jeg står fortsatt fast på min holdning om at det er overhodet ingen grunn til å trekke enda flere mennesker ned i avgrunnen. De misbrukerene som allerede er avhengige av stoffet får bare holde på som de vil, og heldigvis tar flere og flere av dem til fornuften og slutter, men det er helt tåpelig å motsette seg tiltak som hindrer ny rekruttering til dette svineriet. Og temaet her er ikke fet mat eller utdannelse. Det blir bare sånn barnslig "men alle de andre får jo lov" argumentasjon. Det positive med røyk at det er lovlig. Hver enkelt har en frihet til å kjøpe dette stoffet og nyte det. Skal nevne, jeg har røyka før, slutta. Og liker generelt ikke at folk nå røyker meg midt i trynet. Men for faen, jeg vil kjempe for folk sin RETT til å få lov til å røyke om de vil, så lenge det ikke går utover andre som ikke vil ha røyken. Det negative er folk som deg, som skrenker folk sin frihet ved å si at alt løser seg ved å gjøre noe ulovlig. Eneste du gjør ut av det, er å gjøre 1/5 av den norske befolkning til kriminelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå