Gå til innhold

Hvorfor er tobakk fremdeles lovlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pga slik som samfunnet er i dag så skal man beskytte de svakeste. Ikke at det er feil, men for min del så går man litt for langt.

Men uansett, for å beskytte oss mot rus så har man laget ett bilde av narkotika som fungerer umerket. Da folk flest ikke vet noe spesielt om emne og stoffene som er forbudt. (Nå snakker jeg ikke direkte om dere som diskuterer her, men generelt i samfunnet. Selv om hasj stadig får mer og mer oppmerksomhet.)

Propaganda og løgner er og inni i bildet, og hasj er langt ifra det eneste rusmidlet som har blitt svartmalt. Mange rusmidler er misforstått pga informasjonen det norske folk blir foret med. Men langt ifra alle tror på alt som blir sagt, men det er dem som gjør det og er fast bestemt på at narkotika er ett onde som man må bekjempe med straffer som bøter fengsel. De med makta har ofte det synet. Noen mener og at man bør sende folk med rusproblemer ut av landet. :ph34r:

Mange blander rus med annen kriminalitet, som stjeling. Man har og tigging og prostitusjon i bildet. Dette er ofte relatert med rus, og det får enkel og greit skylda uten å ta andre faktorer i betraktning. Enkel måte å rettferdiggjøre ett forbud mot rusmidler. Men feil, da forbudet og samfunnets holdninger kan være med på å bidra til slike problemer. Hvorfor folk synes rus i seg selv bør straffes vet jeg ikke..

Folk som gjør andre kriminelle handlinger i ruset tilstand bør bli straffet. Det er jeg enig i, men jeg synes man bør skille rus og evt andre handlinger.

Folk forbinder og ofte narkotika med vold, noe som heller ikke stemmer helt. Da alkohol er involvert de fleste voldsepisoder, men hey. Det er med på å lage ett negativt bilde når det kommer til de andre rusmidlene som er forbudt.

Jeg vil og tippe at mange rus avhengige begår kriminelle handlinger pga det er lite hjelp og få, pluss man er jo kastet ut av samfunnet og blir sett på som søppel av mange. Tror dere ikke det bidrar til andre kriminelle handlinger? Man gir ihvertfall mer f*en i alt viss man er i en så elendig situasjon.

Grunnen til det er forbudt. Folk har dannet seg ett bilde av narkotika som ikke nødvendigvis er helt slik det i realiteten er. Jeg føler og at problemet ofte blir forenklet, svart og hvitt. Slik er det ikke. Men det bidrar til å opprettholde holdningene mange har.

Nå skriver jeg overflatisk, sikkert for overflatisk... :hmm:

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Det spørsmålet som egentlig er viktigst er hvofor khat, hasj, flein osv. er ulovlig. Å drive å forby alt som finnes går jo litt imot demokratiet. Jeg kan med hånden på hjertet ikke forstå hvorfor khat og hasj er ulovlig.

Det er vel påvist at hasj kan øke risikoen for å utvikle psykiske problemer og sykdommer. http://narkoman.net/modules.php?op=modload...cle&sid=131

Khat og flein har jeg ingen kunskaper om.

Man kan vel anta at grunnen til at det er forbudt er vel at det er forholdsvis nye narkotiske stoffer her til lands som ikke har rukket å "inkludere" seg skikkelig blandt folk flest. Selv om det er mer eller mindre utbredt. De prøver vel å ha en viss kontroll over det som er av rusmidler. Noe jeg personlig mener er bra :)

Endret av Benor
Lenke til kommentar
Dama mi har begynt å røyke :(

Stefaren min har røyket siden han var 13, og nå er han 46. Han røyker vel 1-1 og en halv pakke hver dag. Det er sykt at han puster enda. Lungene er sikkert helt svarte.

Hva faen er vits? Kjøp dere en tyggis isteden. Det hjelper deg med å roe deg ned også. Ha sex. Ta deg en joggetur. SPAR DEG PENGER. Og ja jeg er enig med å increase prisen. Til ca 200 kr. Det fortjener de som absolutt må ha ;)

Og øke avgiften eller prisene på tobakk vil ikke være effektivt. Øker man prisene noe mer nå, vil det bare skape flere kriminelle handlinger fra befolkningen.

Jeg vil tro hvis prisen på tobakk og generelt "helsefarlige" produkter øker, vil bare folk finne annen måte å skaffe seg dette på. Og hvis det da er ulovlig, gjør vi de om til kriminelle, og må bruke våre skattepenger på å håndheve de kriminelle handlingene, og i de fleste tilfeller enda mer penger enn den ekstra inntjeningen de tar på avgiften på tobakk og eventuelt alkohol, sånn at i lengden vil det å øke prisen på slike varer i norge være økonomisk ugunstig.

Det er en hard realitet å innse. Men å øke priser, eller frata folk friheten til å anskaffe seg det man selv vil til rimelige mengder, vil til slutt gjøre flere til kriminelle og samtidig koste samfunnet mer.

Alkohol og Røyk er jo selvsagt usundt, ingen tvil om dette. Men Istedet for at den fattige mannen som lever på sosialen og har ingen viljestyrke igjen, må bruke halvparten av pengene sine for å kjøpe røyk, og hvis dette øker, må han kanskje ty til kriminelle handlinger for å anskaffe seg røyk fordi han rett og slett ikke har noen viljestyrke igjen. Er bare ufyselig av staten å ikke tenke på helheten her.

Men generelt alt som gjør at det er vanskeligere å være "fri" gjør i lengden til at det vil koste samfunnet mer. Både økonomisk og på generelt velvære.

Jeg har sagt tidligere, jeg hater røyklukta, jeg slutta, røyk er no piss, og jeg anbefaler ingen å røyke, slim i hals, surklende og jævli.. Men det er godt.. RArt det der?

JEG vil derimot kjempe for retten til å være fri og ha muligheten til å nyte røyk om man absolutt vil. Og da til en rimelig penge. Samme mener jeg om narkotiske midler også. Blir samme poeng i de diskusjonene som jeg har brukt her.

Lenke til kommentar
Det spørsmålet som egentlig er viktigst er hvofor khat, hasj, flein osv. er ulovlig. Å drive å forby alt som finnes går jo litt imot demokratiet. Jeg kan med hånden på hjertet ikke forstå hvorfor khat og hasj er ulovlig.

Det er vel påvist at hasj kan øke risikoen for å utvikle psykiske problemer og sykdommer. http://narkoman.net/modules.php?op=modload...cle&sid=131

Khat og flein har jeg ingen kunskaper om.

Man kan vel anta at grunnen til at det er forbudt er vel at det er forholdsvis nye narkotiske stoffer her til lands som ikke har rukket å "inkludere" seg skikkelig blandt folk flest. Selv om det er mer eller mindre utbredt. De prøver vel å ha en viss kontroll over det som er av rusmidler. Noe jeg personlig mener er bra :)

Her er det og uenigheter. Statistikk viser at en liten andel personer som røyker cannabis har utviklet en form for psykiske lidelser. Det kan tolkes på mer enn en måte, men mest allment kjent så er det jo at hasj øker risiko for psykiske lidelser. Men det kan og tyde på at folk med psykiske problemer røyker pga det demper mange av symptomene man kan få viss man har utviklet en form for psykisk lidelse. Enten eller, det rettferdiggjør ikke forbudet man har i dag.

Sykdommer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...