Gå til innhold

Grense for "urimelig" lang tid- heving?


Anbefalte innlegg

EDIT: (står forøvrig i eget innlegg senere i tråden, men er satt til førstepost med tanke på nye deltakere i diskusjonen):

"Da maskinen ble levert inn ble det sagt at det skulle ta 10 arbeidsdager, og maksimalt 3 uker.

Har nå ventet 5 uker på maskinen, gikk til butikken for å spørre om status på saken.

Alt de kunne si var at reperatør hadde mottat maskinen....

 

Hvor lang tid kan de egentlig bruke? Jeg føler at det er urimelig, siden dette er noe jeg bruker daglig. Selvsagt har jeg lest om mange med andre produkter her som har ventet mye lenger enn det, akkurat derfor ønsker jeg informasjon allerede nå.

Er det noen som har en anelse?"

 

Hei

 

Min playstation 3 60GB har nettopp sluttet å fungere uten grunn.

 

Når denne maskinen ble kjøpt, var prisen 6500 kr.

 

Maskinen som selges nå, mangler vesentlige funksjoner fra min maskin (som ikke produseres lenger) og har en pris på

3990 i butikken jeg kjøpte min maskin til 6500.

 

Kan jeg kreve kjøpet hevet, i stedet for omlevering? Jeg har ikke interesse i et produkt som mangler en svært viktig funkjson. Jeg går ikke inn på hva dette er siden jeg utgår fra at de fleste ikke vet hva det er snakk om.

 

Uansett, kan jeg kreve heving, pengene tilbake, eller må jeg godta å få den nye, "svakere" og billigere modellen?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke kreve kjøpet hevet ved første gangs reklamasjon. Leverandøren har rett til å forsøke å reparere produktet først. Hvis samme feil har oppstått tredje gang, har du rett til omlevering eller hevet kjøp.

 

Dette er jeg klar over, men nå er det saken over tilfellet, som kanskje ikke er åpenbar rettslig.

 

Og til kommentaren om "svakere", jeg har kun benyttet begrepet for å fastslå at det er mangler ved den nyere modellen (egenskapsmessig), slik at man ikke trenger å være klar over forskjellene for å kunne hjelpe.

 

Spørsmålet er fortsatt åpent.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Hei

 

Min playstation 3 60GB har nettopp sluttet å fungere uten grunn.

 

Når denne maskinen ble kjøpt, var prisen 6500 kr.

 

Maskinen som selges nå, mangler vesentlige funksjoner fra min maskin (som ikke produseres lenger) og har en pris på

3990 i butikken jeg kjøpte min maskin til 6500.

 

Kan jeg kreve kjøpet hevet, i stedet for omlevering? Jeg har ikke interesse i et produkt som mangler en svært viktig funkjson. Jeg går ikke inn på hva dette er siden jeg utgår fra at de fleste ikke vet hva det er snakk om.

 

Uansett, kan jeg kreve heving, pengene tilbake, eller må jeg godta å få den nye, "svakere" og billigere modellen?

 

Det viktige her er to ting.

 

1) Hvor gammel er maskinen?

 

2) Hvorfor skal du få ny? Har den vært inne tre ganger eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Hei

 

Min playstation 3 60GB har nettopp sluttet å fungere uten grunn.

 

Når denne maskinen ble kjøpt, var prisen 6500 kr.

 

Maskinen som selges nå, mangler vesentlige funksjoner fra min maskin (som ikke produseres lenger) og har en pris på

3990 i butikken jeg kjøpte min maskin til 6500.

 

Kan jeg kreve kjøpet hevet, i stedet for omlevering? Jeg har ikke interesse i et produkt som mangler en svært viktig funkjson. Jeg går ikke inn på hva dette er siden jeg utgår fra at de fleste ikke vet hva det er snakk om.

 

Uansett, kan jeg kreve heving, pengene tilbake, eller må jeg godta å få den nye, "svakere" og billigere modellen?

 

Det viktige her er to ting.

 

1) Hvor gammel er maskinen?

 

2) Hvorfor skal du få ny? Har den vært inne tre ganger eller noe slikt?

 

 

1. Alt er i orden forbrukerrettslig, maskinen er akkurat under 1. år gammel, så dette er ikke et problem.

 

2. Spørsmålet er ikke hvor mange ganger den har vært inne. Selgeren har forøvrig 2 avhjelpsforsøk før kunden kan kreve omlevering eller heving. Her er det en rekke komplekse spørsmål angående urimelighet ovenfor både meg (forbruker) og selger, derfor har jeg stilt spørsmålet.

 

Er svært interessert dersom noen har lignende erfaringer eller generell juridisk kompetanse til å kunne avgjøre et slikt spørsmål, selv om det ikke er lett.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått fra liknende forbrukersaker så har selger lov til å utføre to avhjelpsforsøk for hver feil som oppstår. Det vil si at hvis harddisken svikter 2 ganger og de reparerer den 2 ganger så har du rett til å heve kjøpet den tredje gangen harddisken svikter. Hvis derimot hardisken svikter en gang og laseren svikter en gang, så har du ikke rett til heving av kjøp når hardisken svikter for andre gang. Selv om det har opstått tre feil totalt.

 

Heving kan kreves hvis avretting tar urimelig lang tid. Mener å huske at "urimelig tid" når det gjelder avretting av ting som konsoller og datamaskiner var en to måneders tid. I denne tiden kan du hvis jeg husker rett kreve "vente-konsoll" dvs en annen ps3.

 

Jeg ville snakket med forhandler og hørt hvilke ordning de kan gi deg. Hvis du er fornøyd med det de har å si så godta. Hvis ikke kan du gå til http://www.nrk.no/fbi/ og se om du finner noe informasjon som kan hjelpe deg der. http://www.lovdata.no/ er også en fin side for å finne støtte for noe du mener du har krav på. Regner med at du finner det du trenger under forbrukerkjøpsloven http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...slov*map0

 

Nå gidder jeg ikke skrive mer, litt må du nok gjøre selv også. Men jeg håper det ordner seg. :)

 

Edit: Spørsmålet var egntlig allerede besvart i sin helhet av Caze.

 

LEVER KONSOLLEN TIL REPARASJON.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått fra liknende forbrukersaker så har selger lov til å utføre to avhjelpsforsøk for hver feil som oppstår. Det vil si at hvis harddisken svikter 2 ganger og de reparerer den 2 ganger så har du rett til å heve kjøpet den tredje gangen harddisken svikter. Hvis derimot hardisken svikter en gang og laseren svikter en gang, så har du ikke rett til heving av kjøp når hardisken svikter for andre gang. Selv om det har opstått tre feil totalt.

 

Heving kan kreves hvis avretting tar urimelig lang tid. Mener å huske at "urimelig tid" når det gjelder avretting av ting som konsoller og datamaskiner var en to måneders tid. I denne tiden kan du hvis jeg husker rett kreve "vente-konsoll" dvs en annen ps3.

 

Jeg ville snakket med forhandler og hørt hvilke ordning de kan gi deg. Hvis du er fornøyd med det de har å si så godta. Hvis ikke kan du gå til http://www.nrk.no/fbi/ og se om du finner noe informasjon som kan hjelpe deg der. http://www.lovdata.no/ er også en fin side for å finne støtte for noe du mener du har krav på. Regner med at du finner det du trenger under forbrukerkjøpsloven http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...slov*map0

 

Nå gidder jeg ikke skrive mer, litt må du nok gjøre selv også. Men jeg håper det ordner seg. :)

 

Edit: Spørsmålet var egntlig allerede besvart i sin helhet av Caze.

 

LEVER KONSOLLEN TIL REPARASJON.

 

Jeg takker for hjelpen.

 

Men saken er uansett ikke hva jeg skal gjøre, for konsollen er allerede sendt inn til reparasjon, men jeg har fått beskjed at jeg sannsynligvis vil få en ny konsoll, av en nyere modell.

Og for meg er dette ikke aktuelt, jeg ønsker på ingen måte manglende bakoverkompatibilitet, eller 2 mindre USB-tilkoblinger, og en prisforskjell på minus 2500 kroner. Konsollen ville absolutt sunket i pris uten de tekniske forskjellene også (men ikke like mye). Poenget er uansett at en konsoll som mangler funksjonene, ville ført til at jeg ikke hadde kjøpt maskinen i utgangspunktet (Merk bakoverkompatibilitet- jeg har på ingen måte ønske om å drasse frem mine gamle konsoller når jeg har betalt for et apparat som skal håndtere dette, ps3 spill er kun omtrent 50% av bruken). Maskinens 4 USB-innganger bruker jeg forøvrig alltid, 2 mindre ville ført til mer dill-dall. Jeg prøver ikke fornærme eiere av den nye konsollen, jeg ønsker kun å få beholde det jeg har betalt for..

 

Jeg har i en dom lest at kunden ikke kunne klage dersom vedkommende fikk et produkt med bedre egenskaper, men i dette tilfellet må det kunne argumenteres for at produktet har dårligere egenskaper. Det er dette som er kjernen i spørsmålet.

 

Beklager for at dette kan virke kranglete. Og siden det fortsatt ikke er fullstendig sikkert at jeg må få tilsendt en ny, så virker det kanskje urimelig av meg å være så prinsipiell, men siden det har kommet på tale, ønsker jeg å få innspill på denne muligheten allerede før den oppstår, slik at jeg er mer klar over mine egne rettigheter.

 

Så dersom noen har noen nye innspill er det bare å komme med de.

 

Jeg prøver heller ikke å få noen til å gjøre jobben for meg, men siden spørsmålet ikke er helt enkelt, og dette er et forum, håper jeg på at det finnes noen brukere med en juridisk kompetanse eller andre med direkte erfaring. Jeg har hørt om flere med problem med sin 60 GB, forhåpentligvis kommer en av dere også innom tråden. :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Da vet vi at den allerede er sendt inn til reparasjon, og hvilke ulemper det medfører for deg å få en nyere modell av konsollen. Det var ikke det at du var kranglete, det er bare det at vi er nysgjerrige og ville hale all informasjon ut av deg først :p.

 

Når det gjelder reparasjon så tviler jeg på at det kommer til å skje. Jeg har ingen ps3 men jeg har en xbox360. De fleste jeg har hørt om, inkludert meg selv som har sendt inn xboxen sin har fått en ny tilsendt i posten. Det å reparere en koster rett og slett mer enn å sende ut en ny. Spennende å se hva de gjør med din ettersom de ikke produseres lenger. Det optimale hadde jo vært hvis de hadde et par i backup i for å erstatte feilvare, men tviler litt på den. Det er også vanskelig å sette en pris på 2 usb porter, minnekortleser og bakoverkompatibilitet. Det har antakeligvis en høyere nytteverdi for deg en det har reell kroneverdi.

 

Utrolig tåpelig av Sony å droppe bakoverkompatibilitet. Idiotisk å presentere maskinene som et fullblods mediacenter og deretter strippe flere funksjoner senere.

 

oppdaterer i morgen. Har vært våken i snart 24 timer for å se Obama vs McCain debatten i natt :D

Lenke til kommentar

De siste eksemplene med folk som har hatt samme problemer har resultert i at Sony/Nordisk Film kommer med et forslag til deg:

 

1. Ta en 40 Gb + det som kommer i mellom (2500)

2. Vent til det kanskje kommer nye 60 Gb*

3. Få igjen pengene

 

* det er visst tomt for 60 Gb.

 

 

Jeg tror det er sånn de sakene som omhandler det samme har endt, men jeg skal ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da maskinen ble levert inn ble det sagt at det skulle ta 10 arbeidsdager, og maksimalt 3 uker.

Har nå ventet 5 uker på maskinen, gikk til butikken for å spørre om status på saken.

Alt de kunne si var at reperatør hadde mottat maskinen....

 

Hvor lang tid kan de egentlig bruke? Jeg føler at det er urimelig, siden dette er noe jeg bruker daglig. Selvsagt har jeg lest om mange med andre produkter her som har ventet mye lenger enn det, akkurat derfor ønsker jeg informasjon allerede nå.

Er det noen som har en anelse?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Har det gått 5 uker så er det rundt hva man kan max forvente av innen rimelig tid i slike saker. Spesielt hvis du ikke har fått lånegjenstand.

 

Problemet ditt er at hvis du hever, så vil du aldri få kjøpt en 60 gb. Hvis du vil ha 60 gb, så må du nestenvente på at varen ble reparert.

 

Jeg tror neppe de har rett på noen bruksfradrag, men krever de dette så har du også krav på renter. Du skal selvfølgelig ha tilbake de 600 du betalte, og ikke dagens pris.

Lenke til kommentar
Da maskinen ble levert inn ble det sagt at det skulle ta 10 arbeidsdager, og maksimalt 3 uker.

Har nå ventet 5 uker på maskinen, gikk til butikken for å spørre om status på saken.

Alt de kunne si var at reperatør hadde mottat maskinen....

 

Hvor lang tid kan de egentlig bruke? Jeg føler at det er urimelig, siden dette er noe jeg bruker daglig. Selvsagt har jeg lest om mange med andre produkter her som har ventet mye lenger enn det, akkurat derfor ønsker jeg informasjon allerede nå.

Er det noen som har en anelse?

Dersom du vil beholde en 60 GB PS3 er det nok bare å smøre seg med tolmodighet og vente på at Nordisk film får fingeren ut. Du har nok rett på å heve kjøpet, men du vil ikke få det du vil oppnå, en bakoverkompativel PS3 med 4 USB porter. Det finnes en fordel med de nye maskinene dog, de kjører på 65 nm istedenfor 90 nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...