Gå til innhold

Nanoteknologi-udanning i Japan?

Probeus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen som vet om det går an å studere Nanoteknologi i Japan?

Går på VG3 Romteknologi, og har planer om å ta nanoteknologi (NTNU?) etter dette året. (Ja, jeg tar en god del privatisteksamener for å få det til..)

Men det jeg lurer på er hvilken skoler i japan som tilbyr dette tilbudet til norske elever, og hvordan det er med støtte fra staten når man studerer i utlandet?

På forhånd takk for svar, og er det noe mer dere trenger å vite, så fyr løs! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om NTNU samarbieder med noen skoler, Jeg bare nevnte NTNU da det er der jeg ihvertfall kommer til å søke neste år, Men lurer på om det finnes alternativer.

Hvilken skole som er den råeste på Nanoteknologi vil jeg og gjerne vite :p Får høre fra noen medelever at Europa (Tyskland) kanskje er best på det feltet.

Leste litt om utdanning i japan. Jeg trodde først at undervisningen ville foregå på engelsk. Men det ser ut til at den er på japansk. I tilegg trenger du ett 2 årig forkurs i japansk der du får en karakter fra 1-4 hvor 1 er best. De fleste universiteter krever at du ha enten 1 eller 2 der.

USA har jeg ikke lyst å studere i. Skjer for mye der borte akkurat nå...

Frankrike, Tyskland? Why not? :p

Vet noen hvordan det er med lånekassen og utdanning i utlandet?

Og hvis man tar nanoteknologi mastergrat i utlandet, "gjelder" den i norge og?

Lenke til kommentar

En mastergrad fra europa er "akseptert" i Norge også. Det er selvfølgelig opp til arbeidsgiver å vurdere dette, men så lenge du kan vise til et vitnemål fra en høyere utdanningsinstitusjon så går det nok greit skal du se. Det gjelder som kjent å skille seg ut i søknadsbunken, og da er det slettes ikke dumt å ha studert i utlandet.

Angående nanoteknologi har jeg hørt fra et par studenter på NTNU at Tyskland er jævlig gode på dette.

Lenke til kommentar

Nanoteknologi er strengt tatt et bredt begrep og når du spør om hvilken skole i verden som er "best" så kommer det helt ann på hva slags kompetanse du er ute etter. Er det industriell kompetanse så er jo NTNU bra i Norge men er du ute etter forskningskompetanse så er UiO klart best med Senter for materialer og nanoteknologi. Eller har du lyst til å drive med petroleum så har du UiB. Norge har satsa mye på nanoteknologi og skal du studere nanoteknologi i Japan er det kanskje like greit å starte på et universitet i Norge for deretter å dra til Japan. Men som sagt hva har du lyst til å lære?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jev ble interresert i dette emnet var at en kamerat av meg mente at universitetene i japan hadde undervisning på engelsk, da japanerne ønsket å lære det, men siden det ikke er fakta, så frister det ikke å måtte ta ett 2-årig forkurs i Japan før jeg kan begynne på utdannelsen min igjen.

Å ta utdannelse i Norge først er ikke en dum ide. Og jeg kunne tenkt meg litt mer innen forsking, men ikke så langt at det kan minne om kyberteknikk. Eksempelsvis nanoteknologisk forsker for et datafirma (Intel?) frister litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...