derbidrd Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Tenker fremover i tid om dagen, og har bestemt meg at etter endt læretid som elektriker + enda en læretid som automatiker, skal jeg gå no videre skole.. Hva har jeg ikke klart å bestemmer meg for enda, da jeg er relativt usikker på hva man blir innenfor ingeniørhøyskole eller fagskole. Er det noen som har noen erfaringer å dele her? Hva får man ut av fagskole i forhold til ingeniørskole, og motsatt..? Jeg har basert meg på å gå videre med automasjonsdelen i utdannelsen min, Elektrikerfagbrevet er noe jeg tar, slik at jeg eventuelt har noe å dette tilbake på, og så morro med 2 fagbrev a gitt (= Lenke til kommentar
Endre Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Er du god nok i realfag, gå for ingeniør. Det er bare ett år ekstra. Men du må ha ok anlegg for realfag og i tillegg jobbe endel bare for å klare å stå i alt av matte og fysikk. Jeg har egentlig ikke særlig peiling på hva en fagskoleutdanning innebærer, men sånn jeg har forstått det får man med en ingeniørutdanning alt av teoretisk kunnskap tilsvarende teknikerutdanning gir, og mer til - og så mye mer av de tunge, teoretiske fagene på toppen (eller bunnen, strengt talt). Fagskole er nok noe mer praktisk rettet, men manglende praktisk kunnskap trenger du ikke bekymre deg for med to fagbrev i baklomma. Fagskole tar du om du vil ha en mer praktisk jobb enn typiske ingeniørjobber, på et høyere faglig nivå enn som fagarbeider. Men slike utfordrende praktiske jobber kan man også få som ingeniør - særlig om man har et fagbrev, for ikke å snakke om to. F.eks. serviceingeniør. Som du kanskje mistenker er jeg selv ingeniørstudent, nybakt sådan. Siden du skal ta yrkesutdanning innen både elektro og automasjon kan jeg jo tipse deg om linja jeg går - elektro-automasjon på HVE. Et godt studie hvis du vil være en allrounder. Forøvrig kan dette studiet (og sikkert mange andre) tas på 2 år om man har fagskole fra før. Til TFs forsvar skal det sies at det ikke holder med yrkesskole og fagbrev for å være kvalifisert til ingeniørstudier (unntaket er y-veien, som du kan ta på HIT). Du trenger matte 3MX og fysikk 2FY. Forkurs til ingeniørutdanning tar ett år, men det finnes alternativer, som TAF, som jeg tok (studiekompetanse med 3MX og 2FY + fagbrev på 2 år), og HVEs sommerkurs om du har generell studiekompetanse. Dette ble mye info, knotete skrevet, og kanskje ikke så mye om det du egentlig lurte på. Bare å spørre om du vil vite mer eller noe ble uklart. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Angående TAF. Hvordan er det? Jeg bor i Hamar... Er det tungt? Er det noe i nærheten av meg?Er det mye vanskeligere eller kjedeligere enn vanlig studiespes eller elektro? Har du lekser HELE tiden? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Angående TAF. Hvordan er det? Jeg bor i Hamar... Er det tungt? Er det noe i nærheten av meg?Er det mye vanskeligere eller kjedeligere enn vanlig studiespes eller elektro? Har du lekser HELE tiden?Såvidt jeg har fått med meg er det mest vanlig med 4-årige TAF-løp, men det som ble tilbudt her i Horten (finnes ikke lenger) er annerledes. Jeg gikk GK elektro og VK1 elektronikk (TAF her var kun for elektronikk og IKT), som vanlig, og så tok jeg fagbrev og påbygning over to år. Skole mandager og fredager (uten lønn), ellers vanlig læretid. Men jeg har jo endt opp med det samme på like lang tid som ved 4-årige TAF-løp. Om det er hardt ... tja, jeg kom meg igjennom med ganske liten innsats på skolen, men snittet var ikke mer enn midt på treet, det skal sies. Du er mindre på skolen over de to årene enn om man tar et vanlig påbygningsår. Fagene var de samme som påbygning, minus gym og valgfag, men i tillegg de tre ganske utfordrende fagene 2MX, 2FY og 3MX. Det er kjipt med bare allmennfag, og det var et par som ga opp og heller tok vanlig læretid. Men om du er greit motivert og gjør det greit på skolen er det nok ikke noe problem. Hva gjelder lekser - det er endel arbeid i norsk, mens i realfagene er det mer hva du gjør det til selv. Skal du få toppkarakterer (og et godt grunnlag for ingeniørutdanning) må du jobbe. Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Okay, takker for svaret.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå