Gå til innhold

Ønsker meg ut av RiksTV (12 mnd. bindings tid)

Anbefalte innlegg

Bestilte meg rikspakken fra rikstv og har hatt den i litt over en uke nå, og jeg må si at jeg er ikke videre imponert over bildekvaliteten de leverer (unntatt nrk kanalene som har forbausende bra kvalitet). Det jeg reagerer mest på er at det er fåtallet av kanalene som sender i 16:9, trodde at litt av poenget med digital tv var at vi skulle få 16:9 og bedre tv bilde, en annen ting som irriterer meg er at det ofte forekommer ett lite etterslipp i bildet spesielt ved skifte mellom scener, varer bare ett lite brøkdel av et sek, dette kan jeg godt leve med, men at det ikke blir sendt i 16:9...

Hvordan ligger det an hos de andre leverandørene av digital tv, sendes det meste i 16:9 hos de? Skal også legge til at signalstyrken hos meg ligger på 100%. Så nå spekulerer jeg på å si opp rikstv men regner med at jeg må betale for resten av bindingstiden min, noe som er utrolig surt nå man er såpass misfornøyd med ett produkt. Er det noen her som har sakt opp sitt abo. hos rikstv? Erfaringer?

Mvh

Norfra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bestilte meg rikspakken fra rikstv og har hatt den i litt over en uke nå,

Som noen har påpekt, ved salg over nett, telefon etc. har du 14 dagers angrerett. Har du fått dekoder, kort og kontrakt i posten, og fulgte det i såfall med angrefristskjema? Eller har du kjøpt i butikk?

Men det er også verdt å se på dette tilbudet: http://www.rikstv.no/Hostkampanje/ og

http://rikstv.no/Om-RiksTV/Aktuelt/Fri-man...e-i-Rikspakken/ Er det dette du har fått? Fri første måned uten forpliktelser? Dersom du ikke har fått det, bør du kunne kreve en gratis første måned uten binding, de burde ha opplyst deg om denne muligheten.

Dersom alternativene under ikke nytter, prøv reklamasjon. Du har ikke fått den varen du forventet. Både når det gjelder 16:9, og at RiksTV sender mange av kanalene med redusert kvalitet. En oversikt over det siste, hvilken oppløsning og bitrate elns. som brukes på de forskjellige kanalene har vært postet her og på AV-forum, men jeg finner det ikke nå. Er det noen som har en link?

Lenke til kommentar
Må huske på en viktig ting her og det er at det er opp til TV kanalen om de sender sendinger i 16:9 eller 4:3. Det samme er som en skulle si eg skaffa meg HD dekoder men får ikke HD...

Det har du rett i. Men samtidig kunne RiksTV godt oppgitt litt mer info om de forskjellige kanalene de selger i rikspakken sin. Det kom som et sjokk på meg at BBC World News, National Geographic og Discovery sender det meste i 14:9 letterboxed, slik at det blir brede svarte striper på sidene og smale oppe og nede. Dette er en helt absurd dårlig utnytting av skjermarealet, og umulig å zoome uten å klippe litt av bildet. Ennå verre, TV2 filmkanalen sender av og til widescreenfilm i en 4:3-rute med tekst fastbrent på det svarte feltet under, slik at det ikke nytter å zoome uten å miste teksten. Dette forventer man ikke i 2008, og RiksTV bør opplyse at endel av deres kanaler sender slike mindreverdige formater, ellers er det reklamasjonsgrunn, mener jeg.

(Jeg er nå i den gratis prøvemåneden for rikspakke, og kommer ikke til å bli fast kunde, bl.a. pga. dette.)

Lenke til kommentar

Ja pakken er kjøpt over nettet, men gjelder angrefristen når man har inngått en avtale med en tredje part (rikstv), kjøpte en cam modul igjennom multicom for 1 kr. mot 12 mnd. binding til rikstv.

Er det noen som har erfaring med canal digital sine kanaler, sendes de i 16.9?

Vurderer denne pakken hvis jeg kommer meg bort fra rikstv http://www.canaldigital.no/TV/kabel-tv/Dig...der-Digital-tv/

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å bytte til Canal Digital når det gjelder problemet med hva som sendes i 16:9 kontra 4:3, det er jo samme program... Når TV3 sender gamle serier i 4:3 eller Discovery sender i 14:10 så er det samme om du ser det via RiksTV elle Canal Digital.

Når det gjelder bildekvaliteten så kan de muligens være noe dårliger hos RiksTV fordi de komprimerer signalet noe mer.

Lenke til kommentar
Ja pakken er kjøpt over nettet, men gjelder angrefristen når man har inngått en avtale med en tredje part (rikstv), kjøpte en cam modul igjennom multicom for 1 kr. mot 12 mnd. binding til rikstv.

Selvsagt gjelder angrefristen. Du har kjøpt et produkt i en nettbutikk, og du kan bruke angreretten, uansett om det er et produkt nettbutikken har laget på bakværelset, kjøpt fra en TV-fabrikk i Kina, eller forhandler på vegne av en TV-distributør. Det er enkelte unntak som undertøy etc. av hygienegrunner, software som er lett å kopiere osv, men det bør ikke være noe i veien for at du kan sende tlbake CAM-en og si opp abonnementet. Eller si opp abonnementet/konvertere det til "enkeltkanaler" for å få inn TV2 og betale mellomlegget for full pris på CAM-modul.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer også å si opp RiksTV-abb mitt. Vi har slitt med hakking helt siden vi fikk tak i PVR-boksen i september, med gammel analog antenne. Denne uka skaffet vi oss DVB-T antenne og har nå 100% både på Styrke og Kvalitet, men bildet hakker fortsatt konstant (stopper opp annethvert sekund). RiksTV påstår senderen er OK, men andre i bygda har samme problemet også (sender: 7750, Øyenskavelen).

Lenke til kommentar
Jeg vurderer også å si opp RiksTV-abb mitt. Vi har slitt med hakking helt siden vi fikk tak i PVR-boksen [...] men andre i bygda har samme problemet også.

De andre som har hakking, har de samme boksen? Dette er tydeligvis et problem Grundig kjenner til.

En løsning kan være å bytte til en annen dekoder. Men, dersom det var en forutsetning for å velge RiksTV-abonnement at dere skulle ha en PVR med de egenskapene denne har, og de ikke kan levere en tilsvarende eller bedre boks som fungerer tilfredstillende, bør dete være grunn til å heve kjøpet, både levere tilbake boksen og si opp avtalen med RiksTV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...