mviken Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Har et Canon Eos 450D, tåler dette kamera om jeg går ut i regn og tar bilder av mennesker, dyr og landskap? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Utan noko form for beskyttelse, er det ikkje sikkert kamera tåler ein regnskur, sannsynlegvis vil det gå bra gjennom ein lett yr, men det er ikkje å anbefale. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 DET er skummelt å svare på! Det kan gå riktig fint og det kan gå rett i dass! Selv bruker jeg et kompaktkamera når jeg er ute i fuktig vær. Det har blitt nokså vått enkelte ganger uten at det har tatt skade (Canon Powershot). Passer på at jeg legger det på et tørt, varmt sted når jeg kommer meg i hus igjen. Et såpass dyrt kamera vil jeg ikke anbefale å bruke ute i regn! Husk også at når det er snakk om speilreflektobjektiver kan coatingen bli spist opp av bakterier hvis det dannes fuktighet inne i objektivet. Objektivet vil da miste de kontrast- og fargeegenskapene det en gang hadde! Bruk paraply i det minste! Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Har et Canon Eos 450D, tåler dette kamera om jeg går ut i regn og tar bilder av mennesker, dyr og landskap?Tja? Min (nå semi-pensjonerte) Pentax *istDS (uten værtetting), var med på litt av hvert. Stort sett utsatte jeg det for det samme som amrbåndsuret mitt. Kamera holdt, klokka gjorde ikke. Men det betyr ikke nødvendigvis at din 450D vil kunne tåle det samme. Umulig å garantere. Så lenge det ikke er kaldt kan det være en ide å holde kamera innafor jakka, når det ikke er i bruk. Men det i seg selv kan innebære økt risiko for kondens. Bruk huet, er mitt råd. Huet og et godt reisehåndkle (jfr. "Haikerens Guide til Gallaksen"). Tørk av kamera og objektiv med jevne mellomrom, spesielt før du pumper objektivet ut og inn ved f.eks. zooming. Jeg tar forresten omtrent de samme forholdsreglene med mitt nye værtette K20D. Værtetting er ingen garanti, bare litt ekstra beskyttelse. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Selv så er jeg meget forsiktig med å bruke kameraet ute i dårlig vær, men jeg vet at en av klassekameratene mine (studerer foto) jevnlig har brukt sine kameraer (tidl 30D, nå 5D) i høljregn og tilsvarende uten at de har tatt skade av det. Lenke til kommentar
mviken Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Hmm... Er så mange forskjellige svar her men de fleste fraråder meg å gå ut i regn. Men kan jeg gå ned sjøen eller ta bilder fra en båt? Har lest et sted at du ikke skal ha kamera i nærheten av sjøen pga et eller annet om at sjøluft ikke er bra for kamera fordi det har noe med sjø salt å gjøre. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hmm... Er så mange forskjellige svar her men de fleste fraråder meg å gå ut i regn. Men kan jeg gå ned sjøen eller ta bilder fra en båt? Har lest et sted at du ikke skal ha kamera i nærheten av sjøen pga et eller annet om at sjøluft ikke er bra for kamera fordi det har noe med sjø salt å gjøre.Ved sjøen bør reisehåndkleet mitt være obligatorisk. Pass også på å tørke av med en forsiktig fukta klut etterpå. Salt er nemlig skumle greier. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Ganske stor forskjell på sjøluft og sjøsprøyt... Rådet til fototim baserer nok seg på sistnevnte. Ingen problem å ta med kamera til sjøen/i båt, men se som sagt opp for direkte sjøsprøyt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Ganske stor forskjell på sjøluft og sjøsprøyt...Rådet til fototim baserer nok seg på sistnevnte. Ingen problem å ta med kamera til sjøen/i båt, men se som sagt opp for direkte sjøsprøyt. Sjøluft er en ting, sjøsprøyt noe annet, ja. Men så har du dette midt i mellom. De umerkelige små dusjene, som du ikke tenker over. Så jeg vil nok prøve å forsøke å huske å tørke av uansett, hvis jeg har vært i båt. En rusletur i fjæra i stille vær, det blir noe annet. Det er neppe særlig mer riskikabelt enn en fjelltur med blå himmel. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Selv så er jeg meget forsiktig med å bruke kameraet ute i dårlig vær, men jeg vet at en av klassekameratene mine (studerer foto) jevnlig har brukt sine kameraer (tidl 30D, nå 5D) i høljregn og tilsvarende uten at de har tatt skade av det. Hm, det der kan fort høres ut som meg? Jeg har i hvertfall med meg kamera mer eller mindre uansett vær og forhold. Både 400D, 20D og 5D fungerer fortsatt like bra som den dagen de ble kjøpt. Det eneste jeg gjør for beskyttelse er og ta det under jakka om det regner sidelengs og jeg ikke skal ta bilder der og da. Og om jeg er på sjøen passer jeg på og rengjøre kameraet så fort som mulig etterpå for å fjerne så mye salt som mulig. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Brødpose. Klipp av "bunnen" tre på pi...kamera og linse! Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Har hørt det samme men der du legger hele kameraet ned i posen(uten å klippe hull), sette en strikk rundt posen og objektivet. Vet derimot ikke hvordan det er i bruk eller hvor bra det beskytter mot regnet. Men bedre enn ingenting er det sikkert Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Hmm... Er så mange forskjellige svar her men de fleste fraråder meg å gå ut i regn. Men kan jeg gå ned sjøen eller ta bilder fra en båt? Har lest et sted at du ikke skal ha kamera i nærheten av sjøen pga et eller annet om at sjøluft ikke er bra for kamera fordi det har noe med sjø salt å gjøre. Har brukt speilrefleks i båt siden 70tallet og digitalt de siste 6 årene.digitalt speilrefleks fra i våres. Det har nok kommet noen sjøsprøyt på fotoutstyret i løpe av årene ja,men bruker alltid en lett fuktet klut "ferskvann"til og tørke av utstyret etter turene,fuktet for å eventuelt og løse opp tørket salt. Det eneste jeg har hatt problemer med er og få skrudd av filter som har stått på en stund,det legger seg salt på gjengene.Det har jeg eliminert med og bruke smøremiddel av et fast substans "teflon basert" det er viktig og bruke et middel som ikke smyger/flyter utover da det kan smitte over på linseelementet. Når jeg er i mindre båt "jolle" bruker jeg å la kameraet ligge under et håndkle hvis jeg har behov for og raskt ha kameraet tilgjengelig "snapshots" ellers så har jeg kamerautstyret i en bag som tåler vann,i den baggen har jeg plenty med silika-gel "sånne små pakker som følger med i elektronikkesker". Hvis jeg er på lengere båtturer så ligger kamerautstyret/elektronikk der det er tørrest,det for å eliminere eventulle fuktproblemer. Endret 15. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
arela Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det eneste jeg har hatt problemer med er og få skrudd av filter som har stått på en stund,det legger seg salt på gjengene.Det har jeg eliminert med og bruke smøremiddel av et fast substans "teflon basert" det er viktig og bruke et middel som ikke smyger/flyter utover da det kan smitte over på linseelementet. For sikkerhets skyl, bør du ta av filtret når du kommer hjem. Husk filter er ikke vann- og lufttett, og det er ikke bra dersom saltluft ligger mellom linsa og filtret i lang tid. Smøremiddel vill hjelpe, men sjøluft og fukt trenger inn gjennom filterfatningen. Jeg bruker en SealLine pose i båt. (Skal være tett - ikke testet :-)) Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Jeg tar med meg badehetter fra hotellrom jeg overnatter på Fungerer utmerket. Var på en forblåst øy på helgelandskysten i regn og blest uten andre problemer enn at jeg burde hatt et beskyttelsesfilter på linsa Lenke til kommentar
mviken Skrevet 16. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2008 Må takke for alle svar her! Utrolig gode forklaringen som kommer til å hjelpe meg godt på veg her! Tusen takk alle sammen! Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg kjøpte et par av disse, og er strålende fornøyd så langt. Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Bærepose, saks og strikk. Har brukt mitt 30D i lett regn flere ganger, men tar det ikke med ut om det høljer. Holder det under jakken når det ikke er i bruk, og lar det stå en stund uten objektiv når jeg er ferdig. Kameraet har også overnattet ute ol. og ser ikke ut til å ha tatt noe skade av det. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Så lenge det er rent rein, så skal det ganske mye til for at kameraet blir ødelagt. En sjøsprøyt derimot er dødsdommen (og om du er så uheldig å få en sjøsprøyt over kameraet, skal du så fort som mulig skylle det i rent vann). Endret 30. oktober 2008 av Ustedalen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå