iver89 Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Leste denne artikkelen på Metku.net, og fikk veldig lyst til å lage meg en eller flere selv siden dele ikke koster så altfor mye (ca 25 NOK). Det står ikke noe særlig mer informasjon om de forskjellige komponentene enn det som er på bildet her: Det jeg lurte på da er: hva er den dere NPN og den PNP greia for noe, og hva slags verdier har de? Hvilken kondensator skal jeg bruke? Det står bare 30uF. På Elfa sin meny under Kondensatorere står det masse ting som polyester-, elektrolytt-, motor- osv kondensator, link eller varenummer hadde vært utrolig fint. Og til sist, jeg har tenkt å bruke en variabel motstand så jeg kan justere hastigheten, holder det da med en som kun tåler 0.1W? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 NPN og PNP er transistorer. Som kondensator kan du velge en elektrolytt. Spiller ikke så mye rolle bare den har riktig verdi og tåler nok spenning. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Husk at kondensatoren skal være polarisert. Bare velg hvilken som helst polarisert 30uF kondensator som tåler 16V eller høyere. ( polyester-, elektrolytt-) Tror kanskje de potmetrene holder. Du tenkte å koble de som motstanden i serie med LED? Om det holder kommer kanskje ann på hvordan LEDs du bruker. Si du bruker hissige LazerLEDs på 100mA så kanskje det ikke gjør det? Vet ærlig talt ikke. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Potemeteret skal stå der hvor den blå 100K motstanden står. Kan du ikke ramse opp de andre polariserte kondensatorene som Elfa har, eller fortelle meg hvordan/hvor jeg kan finne det ut? På elektrolytt- og polyester kondensatorne hadde de bare 33uF og ingen 30uF. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Er ikke sikkert det er særlig viktig at kondensatoren er nøyaktig 30uF. Mye mulig kretsdesignerne valgte akkurat denne verdien fordi den var ca. det dem trengte og de hadde den liggende. Om du kjøper en kondiss på 3uF større, tror jeg ikke det utgjør noen forskjell her. Men jeg skal ikke si noe sikkert. Prøv! Klarer ikke finne noen 30uF kondensator jeg heller. Tror ikke potmeteret blir særlig belastet. Når potmetre brukes i sammenheng med opamps er de vanligvis for å kalibrere... Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Fant ut at kondensatoren var for å justere hastigheten den også; høyere verdi = lavere hastighet. Tror jeg kjøper en 22uF og en 33uF så jeg kan eksperimentere med de. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Jøss så mange melder seg på denne tråden. vel ble nysgjerig. Jeg har tatt en fort analyse av kretsen og tegnet ekvivalentkrets på papir og har kommet fram til følgende: Kretsen fungerer som en vipper. For å ta høyresiden først: Her har vi basene til en NPN og PNP koblet til samme punkt. transistorene fungerer som to forsterkere. jo høyere spenning på base-emitter: --> større basestrøm I_b --> større kollektorstrøm k*I_b. Jo større kollektorstrøm jo større strøm som går gjennom LEDene og de fader. basene er koblet til samme punkt gjør at de fungerer på motsatt vis: øker kollektorstrømmen i den ene synker kollektorstrømmen i den andre. Derfor fader de motsatt. Venstre side: her har vi brukt en LM324 som er fire OP AMP-er integrert i en pakke. kretsen over har kun brukt to av dem. De er koblet sammen på en slik måte at spenningen på utgangen og inn på felles Basen til transistorene varierer med tiden. Denne spenningen er periodisk med en tidskonstant: tau=RC. Denne tau'en bestemmer hvor fort LEDene fader. i kretsen over har vi C=30uF og R=100k Dette gir en tau=R*C=30*10^-6*100*10^3 = 3 sekunder. Så hvis du vil ha en annen tidskonstant er det bare å forandre på de en eller begge de komponentene, R og C. hvis du øker C til 2*C får du en tidkonstant som er to ganger så stor. LEDene fader dobbelt så sakte. Hvis du monterer et potmeter i steden for 100k, har du en variable tau=R*C, hvis C er en fast verdi. Da kan du variere på hastigheten... MOD: hvis du øker C til f.eks. 470uF som er en standardverdi får du en variabel tidkonstant som varierer fra 0 til 47sekunder... håper at dette hjalp deg noe...:-) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Tusen takk for fantastisk svar, tror til og med jeg forstod det nå. Bare lurte på en ting, i regnestykket ditt står det ^ ett par ganger, hva betyr det tegnet? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 potens-tegn: EKS: 3*10^3 = 3*10*10*10 =3000 3*10^-3=3/10/10/10 = 0.003 off topic: hvor gammel er du? :smile: Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 Hmm, har aldri sett slike tegn i regnestykker før, det var noe nytt. forstod det nå da. Off topic: jeg er 13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå