Gå til innhold

Eks kristne (eller andre religioner for den del)

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Ser at det er flere på forumet her som er tidligere kristne men som er agnostikker/ateist osv idag.

Ser også at ekskristne blir beskylt for at de ikke var skikkeligt kristne eller ikke ha opplevd det samme som "sanne kristne" har gjort.

Så spørsmålene mitt til tidligere kristne er:

1. Hvordan var du som kristen, hvorrdan du opplevde det og eventuelt hvordan synet ditt var på ateister, ikke religiøse og andre religioner?

2. Hva var grunnen til at du sluttet å tro og ble ateist/agnostikker/whatnot ?

3. Hvordan er oppfatningen din av religion/kristendom idag?

Selv er jeg ateist idag, men har vokst opp i et kristen miljø /familie og vært personlig kristen frem til en alder av 18/20 år (er 22 nå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hvordan var du som kristen, hvorrdan du opplevde det og eventuelt hvordan synet ditt var på ateister, ikke religiøse og andre religioner?

Jeg var egentlig nokså religiøs og bad mye, noe som viste seg bare å gi meg selvtillit, og det var jo fint. Men når jeg vokste opp så skjedde det jo akkurat det samme som historien om Julenissen, jeg vokste opp og forstod det var tull alt sammen. Jeg begynte å tenke selv, selv om jeg var dypt hjernevasket til kristendommen før.

Synet mitt på ateister var ikke noe spessielt, det var faktisk en gruppe som var ganske sjelden, så jeg tenkte aldri på dem - samme med andre som har annerledes livssyn, jeg brydde meg ikke noe spessielt for på det tidspunktet så var jeg ekstremt overbevist på at kristendommen er veien å gå.

Som sagt tidligere;

Jeg begynte å tenke selv og fikk øynene opp fra galskapen. Samtidig som jeg vokste det av meg.

Galskap og ren overtro. Gale mennesker som hjernevasker små barn og kanskje eldre til å tro på litteratur.

Men det ser jo ut som at flere og flere får øynene opp for galskapen, og det er jo bra tenker jo jeg. Jeg håper stat og kirke skiller seg snarest.

Men religion kan jo være veldig fint for dumme, det kan hindre de dumme i å begå dumme ting. Men dette gjelder de ekstremt dumme som ikke tar en smultring bestemor har bakt fordi da bryter man de (f. eks.) ti bud. Religion hindrer jo mange i å ikke slå ihel.

Men jeg tror religion bringer med vondt enn godt, og da tror jeg at jeg snakker for mangfoldige.

Lenke til kommentar
Religion hindrer jo mange i å ikke slå ihel.

Personlig håper jeg de fleste kristne har litt mer enn religionen sin som forhindrer de i å slå andre ihjel :eek:

Du trenger faktisk ikke en gud for å skjønne det, med mindre du er ekstremt ignorant og trangsynt....

Lenke til kommentar

Jeg så på meg selv som kristen fram til jeg var ca 12. Men jeg var vel egentlig bare kristen fordi det var alle andre også. Jeg synes kristendommen var interessant og likte mangen av ideene med den (at jesus var snill og grei, liv etter døden osv).

Da jeg var rimelig ung bodde jeg i Indonesia i 2 år. Der ble jeg kjent med en del muslimer. Vi hadde ofte noen heftige, men meningsløse, diskusjoner. Om bla hvilken gud var best, hvilken gud svarte raskest på bønner osv.

Etter hvert som jeg ble litt eldre og så hvordan andre kristene holdt på. Med bønner og gudstjenester osv, skjønte jeg at det var ikke noe for meg. Da jeg bad følte jeg meg rimelig dum. Jeg begynte også å, rett og slett, mislike religion ganske sterkt. På barneskolen (+ungdomskolen) virket det som om det ble sett på som opplagt at alle var kristne. Noe jeg ble forbannet av. Jeg tenkte mest, da på dem som var muslim osv. De likte nok å sitte og synge jesus-sanger og reise til kirken i skoletiden i stedet for å faktisk lære noe nyttig.

Dette gjorde meg forbannet på hele konseptet religion og jeg bestemte meg for at dette vil jeg ikke ta del i.

Religion er for nubs.

Lenke til kommentar
Du trenger faktisk ikke en gud for å skjønne det, med mindre du er ekstremt ignorant og trangsynt....

Det er jo alle kristne?

Sikkert ikke, men mange kristne TROR faktisk at "moralen" (som de tror de har enerett på og som såkaaart stammer fra den KRISTNE bibelen...) ikke kan opprettholdes hvis ikke en gud truer/lokker deg til det. JEG skjønner at jeg ikke trenger en gud for å la være å slå ihjel og det gjør forhåpenteligvis du også? Jeg lar være fordi jeg velger å la det være, delvis fordi det lager en masse plunder og heft for meg og mange andre, men også fordi jeg ser på alt levende som likeverdig liv som har like stor rett til å være her som jeg har. Så jeg dreper ikke uten en god grunn, enten det er mennesker eller dyr. (Må tillegge at jeg faktisk ikke har drept mennesker... ihvertfall ikke enda :) ! Men vil i likhet med andre mennesker gjøre det om situasjonen er drep eller bli drept... )

Lenke til kommentar
Det er klart at hvis den eneste grunnen til at en ikke dreper folk er at en er redd for gud og for å havne i helvette er patetisk.

Jeg får moralen min fra samme sted som kristne. Forskjellen er bare at de later som de har det fra bibelen.

He he, helt sant! Vi bruker alle "mage følelsen" vi er opplært med til å skille rett fra galt. Det beste "beviset" på at også kristne bruker den mage følelsen er at de kapper bort alt i bibelen de ikke syntes de kan bruke og bruker det som passer i dagens samfunn.... De TROR det er bibelen som lærer de moral, men de tar (som vanlig :blush: ) feil, for det er i dag samfunnet som lærer dem hva de skal bruke i den boka... Nemlig! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Satt akkuratt i stua med min bærbare og surfet på forumet da mor min satt seg ned å skifta tv kanelen til VISION NORGE.

Hun er faktisk vel vitende om at jeg er ateist nå, men har hatt en vane for å sette på God channel og vision norge vær gang jeg er i stuen.

For å svare på mine egne spørsmål så er jeg oppvokst i en kristen familie og kristent miljø.

Har vært medlem i Den Frie Evangeliske Forsamling siden jeg var liten og gikk på bedehuset i tenårene, samt vært på møter på pinsen, var medlem i KRIK og var på flere leirer (deriblant Arena).

Jeg så på meg selv som kristen, trodde oppriktig på at det var en Gud og jesus døde for oss og alt det faenskapet der. Ble bedt for på møter, ba for andre, trodde på helbredelse +++(ville iallefall tro på d),

Det er ikke noe jeg er stolt av idag, mn mn.

2.

Det var som sakt i 18/20 års alderen jeg sluttet å kalle meg kristen for så å være agnostikker og nå ateist

Grunnen til at jeg sluttet å være kristen var i første omgang på grunn av jeg ble

jeg så hvor ignorante, dømende og feil mange av kristne jeg kjente sin oppfatning av ateister, virkelighetsoppfatning og ateistisk tankegang++

Ettersom jeg var gode venner med både sterkt kristne og ateister. Så så jeg ofte hvor feil, uvitne, feiloppfattning og dømmende mange kristne kunne være, uansett hvor sikre de selv var på at de hadde rett

Har også vært borti der godt voksne foreldre har snakka dritt om andre sine unger for de var ute i helgene og drakk .

Jeg ble til tider rett og slett forbanna over slike ting(det er selvsagt stor variasjon innen krisne i norge , mn mn)

Selv om jeg så på meg selv som veldig liberal og brøvde å ikke dømme folk, så begynte jeg også å sette tvil til min egen virkelighetsoppfattning og det jeg trodde.

Jeg begynte å interesere meg for og lese endel om vitenskapelig metode, sosiologi, psykologi, historie, predikanter som var svindlere(peter popoff+++++++), religiøse sekter, jesus camp dokumentaren, hvor lett det er å lure hjernen, cold reading, "mantalisem"(derren brown) hypnose ++++++

Jeg så også endel videor på youtube og leste mye av Richard Dawkins og andre vel kjente ateister og agnostikkere. I tillegg så jeg endel kristne videoer på youtube og godtube bare for å se hvor sprøtt og helt på tryne religion var.

For meg var det som når barn vokser opp og finner ut at det ikke er noe monster under senga , en får ikke firkantede øyne av å se på tv for lenge og julenissen er bare pappa i et kostymet. Uansett hvor virkeligt sant dette føltes når en var liten(jeg trodde aldri på julenissen, men det var mye sprøtt jeg trodde som barn).

Og det var ganske hærligt å slippe det tankekjøret jeg hadde som kristen, og konstant å måtte kjempe mot tvilen(eller fornuften så det egentligt var)

I slutten følte jeg måtte lyve til meg selv/lure meg selv/ignorere fakta for å kunne tro og være en såkalt "sann kristen". Så jeg sluttet å kalle meg kristen, ble så agnostikker i en periode før jeg ble ateist.

Barn er biologisk programert for å tro på det foreldrene sier er sant og har mangel på "fornuftig resonering!

Så når noen voksne mennesker sier at det er en mann med sjegg i skyene og at det er et helvete hvor alle de som ikke er kristne ender opp, så vil somregel barn tro på dette.

Når de blir eldre så vil noen vokser fra dette og finner ut at alt var løgn, mens andre vokser aldri ut av det for så og viderefører dette så til sine barn.

Når en først har fått et slikt kristen tankesett fra kristen oppvekst så kan det være ganske vanskelig å bli kvitt (for meg tok det 2 år)

3.

Oppfatningen min av kristendom idag er at det er mye uvitenhet, feiloppfatning, misforståelser, ignoranse, fremmedfrykt, lettvinte svar og idelogi osv for å tilpasse verden til kristendom og kristendommen til verden.

Generelt sett er det også mye sykt som sjer innenfor kristne miljøer.

Det er selvsagt stor forskjell mellom forskjellige kristne, og det er også endel bra ting innenfor kristendommen.

Jeg respekterer at folk får tro hva de vil. Men jeg reagerer sterk på når kristne skal presse sin tro på andre, eller sier at jeg bare ikke opplevde sann kristenliv osv.

Jeg sier ikke at jeg er all vitende og vet at det ikke er noen gud, men at sjangsen er så mikroskopisk liten og det har like mye sansynlighet som odin, buddha, allah og en flygende snakkende stol som sirkler rund pluto, og jeg gidder derfor ikke bruke energi på å tro på noe slikt.

Bare for noe ikke kan motbevises til det absolutte(100% sikkert), gjør det ikke sant når det ikke finnes et fnugg av troverdig bevis som støtter det.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Konverterte ateister er ikke ekte ateister, og kommer like mye til helvete som kristne.

Hvis du noen kan seriøst har trodd på gud eller annet overnaturlige fenomen, har du ikke et rasjonellt sinn og bare ødelegger rykte til resten av oss ved å fortsette å være uvitenskapelig i tenkegang.

(Slett den over)

Endret av Reproductivist
Lenke til kommentar
Konverterte ateister er ikke ekte ateister, og kommer like mye til helvete som kristne.

Jah for babyer som er 10 timer gammel kan si til sin kjære mor at de ikke vil bli kristne.

Seriøst?

Helvete finnes ikke btw. Det er bare en kristen tankegang :) Samme gjelder himmelen. Men jeg respekterer det folk tror.

Det her er bare min egen mening

Lenke til kommentar

Jah for babyer som er 10 timer gammel kan si til sin kjære mor at de ikke vil bli kristne.

Seriøst?

Helvete finnes ikke btw. Det er bare en kristen tankegang :) Samme gjelder himmelen. Men jeg respekterer det folk tror.

Det her er bare min egen mening

Himmelen eksisterer jo...

Og det handler ikke om du respekterer at folk har en tro, det handler om ikke å gi religion ufortjent respekt.

Lenke til kommentar

Var kristen frem til jeg var rundt 15-16 år gammel. En kveld for snart 10 år siden gikk det plutselig opp for meg at kanskje historien om Jesus bare var diktet opp. Jeg ble faktisk trist den gangen da jeg skjønte at det kanskje ikke eksisterte noen gud eller himmel. Jeg var vel litt i tvil i et halvt år før jeg kom frem til at jeg var ateist. Det er ingen logisk grunn til at kristendommen skal være mer sannsynlig enn gresk mytologi.

I en rebelsk tid i 17-årsalderen med mye blackmetal i høretelefonene ble jeg til og med ganske hatsk mot kristendommen. Kom nesten i slosskamp med en venn av meg til og med (skværet opp like etterpå).

I dag er jeg ikke like kjekkas, men fremdeles ateist og trives med det.

Lenke til kommentar
Var kristen frem til jeg var rundt 15-16 år gammel. En kveld for snart 10 år siden gikk det plutselig opp for meg at kanskje historien om Jesus bare var diktet opp. Jeg ble faktisk trist den gangen da jeg skjønte at det kanskje ikke eksisterte noen gud eller himmel. Jeg var vel litt i tvil i et halvt år før jeg kom frem til at jeg var ateist. Det er ingen logisk grunn til at kristendommen skal være mer sannsynlig enn gresk mytologi.

I en rebelsk tid i 17-årsalderen med mye blackmetal i høretelefonene ble jeg til og med ganske hatsk mot kristendommen. Kom nesten i slosskamp med en venn av meg til og med (skværet opp like etterpå).

I dag er jeg ikke like kjekkas, men fremdeles ateist og trives med det.

Helt samme historie har jeg :thumbup: Hører på black metal enda.

Lenke til kommentar

Jeg ble kristen som 16 åring. Var kristen i noen år, og følte at dette var rett. Jeg hadde ingen problemer med at andre hadde et annet syn. Tross alt, Jesus var jøde, og jødene har en annen tro..

Jeg fikk nok av dobbeltmoralismen hos kristne. Etterhvert innså jeg at kristendommen slavebinder folk, og ønsket ikke lenger å ha noe med det å gjøre. Alikevel har jeg respekt for troende kristne.

De fleste kristne er fortsatt fornuftige mennesker. Men det er blitt en markant økning i fundamentalister.

Jeg tror at man skal respektere en annen persons tro, og ikke bedrive aggresiv markedsføring av sin egen tro.

Når det sies, så bruker jeg her ordet tro også om ateisme, i mangel av et bedre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...