Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken Audi 100 bør jeg velge?

Royni

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe min første bil, og er i tvil på hva jeg skal velge.

Jeg har sett mye på de forskjelige Audi 100 modellene men vet ikke

vilken jeg bør velge.

Bør jeg gå for en med 2.0L, 2.3L eller 2.6L motoren?

2 eller 4 hjulstrekk?

Håper å få neon svar og tips om hva jeg bør kjøpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp motor etter behov. Prøv alle typene og bestem deg for hva du liker best.

Bilen bruker nok mer suppe hvis du kjøper 4-hjulstrekk, og såklart hvis du kjøper stor motor.

Om det er noen av disse modellene eller motorene som har hatt spesielle problemer og slikt, vet jeg ikke :p

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Bør jeg gå for en med 2.0L, 2.3L eller 2.6L motoren?

2 eller 4 hjulstrekk?

2.0 er altfor lat for min smak, en tidligere sjef hadde en slik han var fornøyd med for kjøring til jobben, men hadde ikke noe problem med å innrømme at det ble for lite på tur med full bil, og helt grufullt med hestehenger. Vet ikke om det forbruksmessig er noe å spare i forhold til 2.3 heller.

Jeg hadde forgjengeren til 2.3 (2.2) i min -85, samt øvelseskjørte i en -84, så disse kjenner jeg godt. 2.2 skulle ha rød 98, jeg antar at 2.3 krever grønn 98, det blir noen tiøre mer for literen enn 2.6 og kanskje 2.0 som går greit på 95. 2.2/2.3 er produsert i enorme antall, så jeg vil tippe deletilgangen hos hugger er bedre enn noen annen Audimotor av samme generasjon.

2.6 har jeg ikke personlig erfaring med, men er blitt fortalt av flere at den ikke er merkbart sprekere enn 2.3. Momentkurven er litt tåpelig, nesten symmetrisk (fort opp, fort ned igjen) rundt maks istedenfor å bare falle svakt av mot topp rpm som de fleste bensinmotorer gjør. Ser flere anbefalinger om å heller kjøpe 2.8, men disse er ofte dyrere. 2.6 tror jeg skal gå fint på 95, så hvis forbruket ikke er mer enn noen få % over det en 2.3 drikker av 98 er det ikke noe å bry seg om.

Min 2.2 var forhjulsdreven og til tider utrivelig på våt asfalt, så skulle jeg kjøpt nå ville jeg gått for quattro. Kjører du pent er forhjulsdrift tilstrekkelig, men for min blyfot ble det bare spinn og understyring, hvertfall med de 185-dekkene som var standard på min. Den generasjonen 100 du ser på har gjerne bredere dekk som standard, kanskje også endringer i forhjulsoppheng, så det kan være problemet er mindre på disse. Mitt forbruk lå på 1.5-2.0 på stort sett bykjøring, grisete som sådan :!: Far hevdet å komme ned mot 0.7 på langkjøring, det er et eksepsjonelt aerodynamisk karosseri og flott girutveksling for lange etapper i motorveifart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...