Gå til innhold

Salt i ferskvannsakvarium


Anbefalte innlegg

Hei,

 

For noen måneders tid tilbake kjøpte eg meg et Juwel 70L akvarium. Oppstarten gikk ganske greit og etter å ha kjøpt et par fisker kjøpte eg flere. Men siden den tid har enkelte fisketyper dauet en for en. Kun enkelte, ikke alle.

 

Det første eg begynte med var følgende(ca 2 uker etter oppstart):

6 stk Sebrafisk

5 stk Siamesisk algespiser

1 stk Pleko algespiser

 

2 eller 3 sebrafisk dør i løpet av de første ukene.

 

I andre inntak kjøpte eg følgende(ca 2-3 uker etter det):

3 stk Blågurami

4 stk Sebrafisk

 

Sebrafiskene fortsetter å dø og nå begynner de siamesiske algespiserene å dø også.

 

I tredje inntak:

6 stk Svart fantomtetra

3 stk Platy

 

Alle sebrafiskene bortsett fra en er nå død, alle siamesiske algespisere er døde og alle guramiene.

 

Siste inntak:

2 stk Svart slørhale(med kuleøyne)

 

 

Etter å ha pratet med diverse dyrebutikker om hva eg kanskje gjør galt så har eg skjerpet rutiner rundt bytte av filter(Juwel filteret har 3 filtre(hadde 4)), redusert foringen noe til(selv om eg mener den var liten i fra før), sluttet å fore den dagen eg bytter 20-25% vann i akvariet, har en ekstra forfri dag innimellom og i tillegg har eg begynt med røde mygglarver en gang i uken(noe de ble helt ville av). Så pr i dag mener eg at akvariet har en stabil bakteriekultur og det ser ut til at de fleste fiskene trives. Eg tar vannmålinger ca hver 14 dag(via strips) og disse ser veldig greie ut bortsett fra noe høy nitritverdi(derfor reduksjon av foringen).

 

Men så kommer personalet i butikken og foreslår at eg bør putte salt i akvariet? Eg har lest en del rundtom og aldri sett noe om dette(bortsett fra en liten tekst som hånet forslaget). Hva er dette? Er det i det hele tatt lurt? Salt i ferskvannsakvarium.. hmm... skeptisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner det å bli noen år siden jeg sist hadde akvarie, men en god regel er at dess større akvarie du har dess lettere er det. 70L er kanskje i miste laget :S

 

Akkurat det saltet kjenner jeg lite til, men vi brukte torv når vi hadde diskus fisk, samt noe tilsetningstoffer fordi disse skulle ha en spesiell type vann for å trives. Det kan være en ide å lese litt litteratur om akvariefisk, slik at du har typer fisk som trives i samme type vann.

 

Husk også at akvariet skal stå et sted med stabil temperatur, og ikke i direkte sollys.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i dyrebutikk og spurte om dette idag :p

 

Det er vanlig å putte salt i ferskvannsakvarier. Det er faktisk bra for både fisken og vannet. Du kjøper da selvfølgelig et spesielt salt i dyrebutikken som er tilpasset fisken og akvarievann, ikke bare vanlig bordsalt (som inneholder ting som fisken ikke har nytte av osv).

Skal visstnok salte akvariet rimelig heftig før fiskene tar noen skade av det, regner med det står dosering osv på pakningen.

 

Det som saltet gjør er å bekjempe diverse alger og slikt som ikke skal være i vannet, og som kan være skadelig for fisken. For fisken er det bare positivt med dette saltet, og ikke skadelig. Så du kan trygt ta oppi salt i akvariet ditt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...