Gå til innhold

Skal starte med proteiner og kreatin


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg har trent styrke ganske regelmessig i flere år nå, og er 18 år nå. Jeg trente ikke så veldig mye styrke før, men nå trener jeg styrke 3-4 ganger i uken og fotball resten av dagene.

 

Derfor lurer jeg nå på å kjøpe proteiner og kratin for å få mer ut av hovedsaklig styrketreningen. Jeg tenkte å kjøpe fra ej-shop og lurer derfor på om denne handlekurven ser bra ut: http://www.ej-shop.no/shopping_cart.php Den inneholder jo 5 kg 90+ proteiner og 1,2 kg kreatin fra Danlab.

 

Sånn ellers har jeg i grunn et ganske bra kosthold, selv om jeg til tider spiser litt mye sjokolade osv. Så et annet spørsmål da er hvordan jeg burde dosere protein- og kreatintilskuddet. Jeg har allerede lest litt om det sånn at jeg har sånn noenlunde peiling, men føler meg ikke helt sikker på akkurat det.

 

Håper at noen vil svare :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn ellers har jeg i grunn et ganske bra kosthold, selv om jeg til tider spiser litt mye sjokolade osv. Så et annet spørsmål da er hvordan jeg burde dosere protein- og kreatintilskuddet. Jeg har allerede lest litt om det sånn at jeg har sånn noenlunde peiling, men føler meg ikke helt sikker på akkurat det.

Tell kalorier/proteininnhold på maten du spiser, og pass på å ligge ~500 kcal over det du forbruker, samt å få i deg 2g protein per kg kroppsvekt. (På hviledagene også.) -- Hvis du ikke har merkbar vektoppgang, minimum 0.33 - 0.75 kg på ca. en uke, så går det _sakte_ å bygge muskler uansett hvor hardt du trener.

 

Få i deg jevnt med proteiner utover dagen. Fint med en shake ca. en time før og rett etter trening, gjerne med en toppet ts monohydrat i begge.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Hvis du mener du har ett bra kosthold så burde du egnetlig ikke spørre om hvor mye proteiner du skal ha i deg hver dag, da du bruker tilskuddet til å veie opp for det du ikke får igjennom kosten..

 

ang kreatin, kan en grei dose vare: Frontloade med 20 gram hver dag i 5-7 dager være greit, for å så holde vedlikeholdsdoser på ca 10 gram resten av syklysen

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål til som jeg også lurer på:

 

Angående kratin: er det veldig mye forskjell mellom de ulike merkene/typene. Og ser den jeg har valgt bra ut? Siden jeg har lest litt forskjellig og det er veldig ulike priser på flere typer, så er jeg litt i tvil om det. Og når det gjelder den syklusen, så har jeg skjønt at man først skal ha ca. en uke med et høyt inntak på kreatin, ca 20 gram om dagen, og at man senere skal ta 5-10 gram per dag. Men hvor lenge varer denne syklusen, og når skal man stoppe opp? Og skal man ta like mye på hviledagene som når man trener?

 

Det med proteiner er også grei, at man skal telle opp hvor mye proteiner man får i seg i løpet av dagen og deretter får i seg ved tilskuddd slik at man får i seg ca 2 gram per kg kroppsvekt. Så det er vel litt individuelt. Men er det sånn at man da burde ta en shake ca to ganger om dagen, litt før og rett etter trening, eller burde man ta det oftere/sjeldnere? Og anbefales de å bare putte kreatinet oppi proteinshaken da?

Lenke til kommentar

en syklys kan godt vare fra 1-2 mnd, men mange er på året rundt, men da føler (ihvertfall jeg) at effekten blir mindre, det er mange typer kreatin ja, de mest effektive typene får man ikke tak i her til lands.

 

ikke bland kreatin og proteiner, jeg må ha proteinpulveret mitt iskaldt, mens kreatinen burde blandes i lunket vann.

Lenke til kommentar
er det sånn at man da burde ta en shake ca to ganger om dagen, litt før og rett etter trening, eller burde man ta det oftere/sjeldnere?

Det er begrenset hvor raskt kroppen klarer å ta opp protein, og derfor bør du fordele inntaket ditt jevnt utover dagen (som nevnt tidligere). F.eks. kan du spe på med litt tilskudd til proteinfattige måltider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...