jhhansen Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei, håper på litt hjelp da jeg er helt ny i videokamera-verdenen. Etter noen dager med lesing og læring av de forskjellige opptaksmedier og nyeste kameraer, har jeg kommet et stykke på vei. Øvre grense for kjøp er ca. 10.000, og skal inkludere veske og ekstra batteri. Canon HV30 er mitt førstevalg ut fra det jeg har lest så langt, da er Sony HDR-HC9E valgt bort med ikke så stor margin. Målet med kjøpet er å finne et bra kamera for prisklassen, men brukervennlighet er veldig viktig. Jeg skal lære mine foreldre i 50-årene å bruke dette, noe som betyr at både kameraet og programvare for redigering må være enklest mulig i bruk (vil brukes fortrinnsvis til enkel cut&paste, ingen avansert redigering). Det er forholdsvis enkelt å finne meninger om kameraenes kvaliteter, men er det noen av dere som har erfaringer med tilhørende software? Eller er det eventuelt gratis, mer brukervennlig software tilgjengelig som gjør jobben? Er selvsagt også åpen for å endre mening i valget av kamera, og tar villig imot forslag. Som sagt er også brukervennligheten på selve kameraet et viktig punkt. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 er det noen av dere som har erfaringer med tilhørende software? Eller er det eventuelt gratis, mer brukervennlig software tilgjengelig som gjør jobben? har selv hv20, og der fulgte det IKKE med noe software for video, tipper det ikke er rare greiene som følger med hv30 eller. for enkel redigering ville jeg anbefalt premiere elements eller enkleste sony vegas med hd støtte, disse koster ikke all verden. sjekk også ut canon hf100, opptak på flashminnekort istedet for tape. vesentlig mindre størrelse, ca samme pris og kvalitet. å jobbe med filer fremfor tape anser jeg som "brukervennlig" Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Tror ikke det er noe software som følger med HV30. Hadde det vært mine foreldre som skulle hatt videokamera, måtte jeg valgt et kamera ribbet for knapper og funksjoner. Kunne ikke en gang hatt stillbildemulighet på kameraet, uten at det hadde gått surr med innstillinger. Så du bør vurdere nøye hvor teknisk sans foreldrene dine har før du velger kamera. HV30 har en del innstillinger man bør sette seg inn i. Men det er jo et best-i-test-kamera du kan overta, når de legger det på hylla når de har gitt opp. Lenke til kommentar
jhhansen Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Ser ut til å gå for HF100 da, etter litt mer lesing. Der følger det også med software iflg. nettsidene til Canon, noe som virker å være sjeldent. Men hvordan er mulighetene for vidvinkel-linse som tilbehør til HF100, og hva anbefales da? For jeg regner det som nødvendig, grunnet mye innendørs-filming. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Men hvordan er mulighetene for vidvinkel-linse som tilbehør til HF100, og hva anbefales da? For jeg regner det som nødvendig, grunnet mye innendørs-filming. feks http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=41285 er sikkert ok, kun prøvd dette i butikk. tyngdepunktet på kameraet blir litt uvant. finnes sikkert enda billigere adaptere, men i forhold til kostnaden for feks høykvalitets filter er ikke denne prisen så ille. vil tro den er lett å selge brukt også. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Husk at du trenger en kraftig pc for å redigere.. Mindre enn 4 kjerner og 2 GB ram duger ikke (måtte selv oppgradere for å redigere uten masse lag), been there, done that. Er kjempefornøyd med bildekvaliteten fra HV30, gode farger og skarpe bilder på min 50" full hd skjerm iallefall. Valgte tape grunnet enklere oppbevaring og rimligere priser, samt mindre komprimering. (bruker vanlig MiniDV, holder fint så lenge man ikke bruker samme kassetten flere ganger) Bruker selv Adobe Premiere Elements, syntes det er ganske lettforståelig og mer stabilt enn Pinnacle som jeg brukte før. Endret 30. oktober 2008 av Actibus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå