Gå til innhold

Nord-Norge som en egen stat?


Anbefalte innlegg

Vi har da I-land som ligger bak oss også. Jeg vet at USA, Island har dårligere veier fordi jeg har reist en del rundt om i de landene. Australia, tror jeg også har dårligere veier. Jeg synes allikavel vi er sytepaver når vi sier at veiene våres er de verste i verden og ser helt forferdelige ut.

 

Den beste innstillingen burde heller være om man stilte spørsmålet om forbedring av veiene vil føre til en god del færre ulykker. Vi har ikke dårlige veier, men vi har ikke de beste veiene.

 

Bear: Det jeg skrev ovenfor går til deg også.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Australia har i hvert fall bedre hovedfartsårer; har du sett de store trailerene som kjører der nede? At en såpass trafikkert vei som E39 Stavanger-Kristiansand ser ut som den gjør er bare flaut ...

Det er ikke flaut. Den er bare ikke perfekt, og vi kunne ha laget bedre veier. Er det flaut å ikke være best i verden, men på en rimlig god plass?

 

Det hadde vært flaut om veiene våres så ut som veiene i Russland, eller forsovet I-landet Island.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Vi har da I-land som ligger bak oss også. Jeg vet at USA, Island har dårligere veier fordi jeg har reist en del rundt om i de landene. Australia, tror jeg også har dårligere veier. Jeg synes allikavel vi er sytepaver når vi sier at veiene våres er de verste i verden og ser helt forferdelige ut.

 

Den beste innstillingen burde heller være om man stilte spørsmålet om forbedring av veiene vil føre til en god del færre ulykker. Vi har ikke dårlige veier, men vi har ikke de beste veiene.

 

Bear: Det jeg skrev ovenfor går til deg også.

 

USA har totalt 256 000 km veinett, 75 376 Km av dette er den såkalte "Interstate Highway" systemet, et veinett langt fra den norske standarden.

 

Sammenligne dette med Norge, som har et totalt veinett på 92 946 kilometer, 664 Kilometer av dette strekker til klassen "motorvei". Ut av den 92 946 kilometer vei er bare 72 033 kilometer asfaltert.

 

Samt I Norge var det i 2007 regisrert 2.6 millioner biler på veien.

 

Det norske veinettet er utdatert i forhold til årstallet, med etterslep på over 50 milliarder for å oppgradere til vestelig standard på veiene burde vel sie sitt at norske politikkere i en årrekke har dreti så på leggen så det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Du har tydligvis ikke reist vanlige veier som amerikanerene bruker. Veiene i staten min var ikke særlig mye verre enn resten av landet og jo de var alle asfaltert. Derimot, nesten alle veiene hadde sprekker i veien og de brukte fattige ungdom til å fylle dem igjen med asfalt. De eneste stedene jeg fant veier på samme standar som veiene i Norge, var i sentrum. Motorveiene var også av dårlig kvalitet. Resten av staten var fylt med elendige veier med masse sprekker i. Dette gjorde at alle reisene jeg tok ble en veldig humpete erfaring. Slik så veiene veiene generelt ut http://lh4.ggpht.com/_Fpz-9tX2zGo/Rq4HD1Qi...j4/P1000867.JPG jeg har også reist rundt om i USA, og veiene har generelt værdt dårlige.

 

Norge har gode veier. Vi har ikke perfekte veier, og helller ikke de beste veiene i verden. At man ønsker å gjøre veiene bedre er greit, men sier du at veiene i Norge er pinlige og helt elendige er du bare bortkskjemt og mangler erfaring med utlandske veier.

 

Du har nok også bommet ganske grovt med hvor mye veier det er i USA. Mengden er ihvertfall 10 ganger den mengden du nevnte. Tror du virkelig at det er bare 3 ganger mer veier i USA enn i Norge, seriøst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tok kun med NHS (National Highway system) som er på 256 000 Km, den totale veimengden i USA er 6 430 366 km, hvoravn 256 000 Km av disse er NHS derav 75 376 som faller under Highway.

 

Det er med andre ord flere klassifiseringer i USA, men totalt sett har USA mer motorvei per Km vei enn det Norge har. Norge har ikke engang 1000 Km motorvei å skryte av, skal du ha en motorvei må du til storgrytene.

 

Samt distriktsveiene i Norge er horrible. F.eks Fauske Bodø, hovedfartsåren til en by med rundt 30 000 innbyggere, har i alle fall 2 flaskehalser som stopper trafikken i begge retninger hele tiden. Det er 2 bruer som har plass til kun 1 bil i bredden. Er dette akseptabelt i 2008? Eller veien ned til Hammerfest, snoker seg rundt klipper, granitt på ene handa og et stup rett ned i have på andre handa. Veien er smal og svingete og du må nesten stoppe opp om du møter en lastebil eller annen bil.

 

Jeg mangler kanskje litt erfaring med utenlandske veier, men du er totalt blottet for kunnskap om det norske veinettet. Ta deg en liten kjøretur rundt i landet slik jeg har gjort så får du se en annen realitet.

Lenke til kommentar

Vi er ikke et like stort land, selvfølgelig trenger vi ikke like store veier. Veiene i distriktene har jeg kjørt mye på, og de er smale, men det er fordi det ville vært sløsing av ressuser å lage dem store. I USA er traffikken mye større, og dermed må de ha større veier. I LA hadde de 8 filer i begge retninger, men det ble forsatt kø.

 

VI har kanskje noen for smale veier som burde bli utbedret, men det er fullt akseptabelt i 2008. Tror du det ikke eksisterer veier som er for smale i USA også. En vei som dro inn til sentrum der jeg bodde var en fil og enorm mengde med trafikk prøvde å kjøre på den veien. VI har flotte veier uten masse huller og bumper. Veiene våres er i toppen av verden, men er ikke best. Jeg sier igjen at du er bortskjemt hvis du mener at veiene i Norge er pinlige og elendig.

 

Jeg har masse kunnskap om det norske veinettet. Jeg har kjørt masse i områder som Telemkark, Oppland, området rundt Oslo, Hele kysten fra Oslo til Bergen. Forskjellige veier over fjellene, veiene rundt om i Troms

og ingen av veiene var av dårlig kvalitet. Hva sier du til at når jeg søkte på dårlige veier, kom egentlig ingen sikkelig dårlige norske veier opp?

Lenke til kommentar

Hvor er disse flotte veiene uten huller og humper? Veiene er svingete, trange, slitt i kantene (høye asfaltkanter er virkelig en trafikkfare) og direkte farlig å kjøre på tidvis. F.eks her i Lofoten er den eneste gode veibiten Lofast men det er fordi den er nettopp ferdigstilt. F.eks veien ned til Lødingen (dette er da hovedfartsårer) er umulig å fartes på når fergene ankommer.

 

Hva sier du til at Norge har et etterslep på rundt 50 milliarder kroner for å ruste opp veiene i landet? Det blir bare mer og mer trafikk, det har vært en eksplosiv økning i antall biler på norske veier og det går ikke akkurat nedover. Veinettet i Norge var utdatert allerede på 70 tallet og selskapene som driver med langtransport klager på tidvis umulige veier å kjøre på. Er dette bare unødig syting fra næringen?

Lenke til kommentar

Dette er smale veier jeg ofte kjører på, http://zeddy.co.nz/Norway/N17.JPG . I utlandet må jeg ofte takke til meg detet http://www.ipsnoticias.net/fotos/especiales/foto3.jpg , men jeg har opplevet verre som http://videodownloader.net/blog/pics/boliv...oroga_47234.jpg . Da sitter du med hjerte i halsen, skal jeg si deg.

 

Hva sier jeg til at vi har en etterpåslep på 50 millioner? Jeg sier det er tall som man har funnet på om alle veiene skal være av en viss standar. Jeg sier ikke at vi ikke skal ruste opp veiene, men veiene er ikke pinlig dårlige. De er bare ikke perfekte. Jeg vil si at det er syting fra næringen, men de kan gjerne be om å oppusse veiene.

 

PS: Jeg har ikke kjørt på den veien i Bolivia, men jeg har kjørt på veier som er en del tørrere men like smale og bratte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Kanskje heller gi området til Samene heller. Norskene i sør og samene i nord. Men seriøst dette er ikke det vi trenger nå. Folk prøver jo å samle Europa ikke splitte.

 

Næmmen tenk hvor kult det hadde vært da. Også kunne jo "Republikken Hålogaland" invadert Norge etterpå, for å "ta del i sine rettmessige resurser" eller noe slikt. Hadde jo bare vært knall. Eller, etter noen år, så kan Lofoten også bli ett eget land, sånn at de slipper alle disse snylterne i sentraladministrasjonen i Bodø (eller hvor nå dere skal ha hovedstaden)...

 

 

P.S. Bear^- skal du etablere en egen nasjon, med regjering, byråkrati, rettsvesen, forsvar, politi og full pakke, ja da har du nok tilstreklig med utgifter til å drøye den veiutbyggingen en liten stund.

Lenke til kommentar
Leser på dagbladet om en gruppe på facebook som ønsker et selvstendig nord-Norge og mener at dette er fullt gjennomførbart.

 

Dette har sikkert blitt diskutert tidligere, men hvor realistisk er dette egentlig? Ser blant annet at 'minst 40 prosent av oljefondet må tilfalle et evn. selvstendig Nord-Norge' - Synes det hele virker som et urealistisk forslag med ingen rot i virkeligheten.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/14...ments_container

 

Et selvstendig Nord-Norge? Nei, det vil ikke fungere. To stater med stort sett samme kultur, språk og regler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...