Gå til innhold

Nord-Norge som en egen stat?


Anbefalte innlegg

Ånei, vi fikk ikke OL, nå vil vi ikke være en del av Norge lengre BUHU!

 

Typisk sippete nordlendinger. Og 40% av det såkalte "oljefondet". Heter "Statens pensjonsfond" og skal brukes til pensjon, så om dem skal ha 40% av det trenger dem også 40% av menneskene i landet, ikke av km^2. Og i utgangspunktet kan dem ikke bare ta landet fra Norge og ta med seg pengene, hva er det for slags pisspreik? Jeg kan gå med på at dem kan kjøpe nordnorge, men hvem skal finansiere det oppi der? Og at dem skal gjøre krav på pengene til Norge er vel ikke det lureste man kan gjøre når man vil virke seriøs med å bli "selvstendig"

 

Ikke bare innvandrere som bruker rasismekortet for mye lengre nei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten vil jeg heller si utviklingen i verden viser en mye større tendens til dèsentralisering enn motsatt. Hvor mange utbruddstater har blitt dannet i de siste 50 åra kontra stater som har slått seg sammen?

 

Riktignok off topic, men men. Utbryterstatene er i stor grad et resultat etter det som skjedde i 1. og 2. verdenskrig. Men samtidig har vi EU, som i høyeste grad er sentralisering. Det snakkes om en Nord-Amerikansk Union (Canada, USA og Mexico) i framtiden. Selv her i Norge har det vært stor sentralisering, på 60-tallet hadde vi 766 kommuner. Innlytting fra landet til byene er en internasjonal trend. For første gang i historien bodde det i år flere mennesker i byene enn utenfor.

 

On topic: Jeg gidder da f**en meg ikke å ha et pass når jeg skal besøke familien i Troms.

Lenke til kommentar
Forsåvidt. Men i og med at all utvikling beveger seg i den andre retningen, så kan det være lurt å jobbe for noe realistisk, heller enn en urealistisk ekstremitet.

 

Et selvstendig Hålogaland er verken urealistisk eller ekstremt.

 

Dessuten vil jeg heller si utviklingen i verden viser en mye større tendens til dèsentralisering enn motsatt. Hvor mange utbruddstater har blitt dannet i de siste 50 åra kontra stater som har slått seg sammen?

 

Hvor mange stater det finnes i verden sier lite om hvor sentralisert makten er. Bare fordi du er egen stat betyr det ikke at makten ligger innenfor miniputtstatens grenser. I dag finnes det så mange internasjonale organisasjoner med så mye makt at makten kanskje var mer desentralisert da det var færre, større stater, for da var den faktiske makten innenfor grensene.

 

Her er én grunn til til at det er urealistisk med en slik stat: det finnes ikke flertall for det noen steder. Om det ble flertall i Nord-Norge, ville det fortsatt ikke være flertall i resten av Norge. Altså er det ingen utsikter til et fredelig oppbrudd, og det er heller ingen støtte for noe militant opprør. Og om det skulle gå så langt at vi hadde en milits oppe i nord som kjempet for selvstendighet, så ville Norge ha støtten fra sine lekekamerater i NATO i ryggen.

 

Det er ekstremt fordi det ikke finnes noen god grunn. Det er bare sutring og/eller noen få oppmerksomhetskåte folk som ønsker sine femten minutter.

Lenke til kommentar

Haha...så ufattelig bra.

 

Er et totalt idiotisk forslag, iallefall slik det er lagt frem av denne Håkon André Winther.

At et slikt forslag/mening kommer kan jeg faktisk forstå. Satsningen på Nord-Norge i sin helhet er ikke akkurat mye å skryte av noe som rapporten som ble gjort av Veritas (?) om manglende infrastruktur i Nord-Norge hvis et OL skulle arrangeres.

Ikke har en noe flytrafikk og skryte av, skal en noen steder så må en via svindyre Widerø som koster flesk å reise med. Er man riktig uheldig så må en ut med 8000kr for en flytur ifra Skagen lufthavn og til Mehamn. Ikke går det noe særlig med busser...en er heldig hvis det går en buss iløpet av en hel dag.

Tog i Nord-Norge? Nei det kan en ikke gjøre...det _går_ ikke.

 

Det som virkelig er tragisk er faktisk Dagbladet. Vi har ingen gode aviser lengre..

Lenke til kommentar
Her er én grunn til til at det er urealistisk med en slik stat: det finnes ikke flertall for det noen steder. Om det ble flertall i Nord-Norge, ville det fortsatt ikke være flertall i resten av Norge. Altså er det ingen utsikter til et fredelig oppbrudd, og det er heller ingen støtte for noe militant opprør. Og om det skulle gå så langt at vi hadde en milits oppe i nord som kjempet for selvstendighet, så ville Norge ha støtten fra sine lekekamerater i NATO i ryggen.

Er nok riktig at kun et fåtall i både Nord-Norge og resten av Norge ville stemt for et selvstendig Hålogaland per idag. Det jeg mener er at Nord-Norge absolutt har forutsetningene til å bli en selvstendig stat, om befolkning først ønsker det.

 

Det er ekstremt fordi det ikke finnes noen god grunn. Det er bare sutring og/eller noen få oppmerksomhetskåte folk som ønsker sine femten minutter.

Kanskje ikke, men det finnes heller ingen gode grunner til grensa mellom Sverige og Norge, eksempelvis.

 

Det er jo egentlig logisk å dele inn geografiske områder etter land, m.t.p. språk og kultur f.eks.

Hva kom først, høna eller egget?

Lenke til kommentar
men det finnes heller ingen gode grunner til grensa mellom Sverige og Norge

Umm jo? Vi er to helt forskjellige folk med egne språk og vi har helt ulike lover.

Egentlig ikke. Norsk-Svensk-Dansk er et dialektkontinuum og det finnes ingen lingvistisk grunn til å si at de er selvstendige språk. Et språk er en dialekt med en hær, osv. Ikke er vi spesielt forskjellige når det gjelder etnisitet eller lovverk, heller.

 

Den største grunnen til at vi er selvstendige er at befolkningen i Norge ønsker å være egen stat.

Lenke til kommentar

Hælvetes Tromsøværinga. Koffør e dokker så stormannjsgal? Ka har dokker som ikke vi har hær i Bodø? Å koffør ska dokker få ha hovedstaden i Hålogaland? Næi, det hær finnj æ mæ ikke í. Vess dåkker ska ha dåkkers eget lannj, så ska vi åsså ha det. Folkerepublikken Salten! Å Æ ska vær president!

 

Men seriøst: Jeg har snakket med mange jeg kjenner, og ingen av dem er for denne idéen. Tror ikke det ville gjort forskjell å bli styrt fra Tromsø eller Oslo, det er ikke mye lenger til Oslo, faktisk.

Lenke til kommentar

Er jo klart at det er Svolvær som skal være hovedstaten i Republikken Hålogaland og Vågan ordfører Hugo Bjørnstad blir Hålogalands første President. Tromsø og Bodø kan bare legge seg skinnflate med en gang, her er det Svolvær som gjelder!

 

Men må vel og være seriøs da.

 

Hvorfor diskuteres dette? Må jo være et av de mest latterlige forslagene jeg har hørt i tiden men fremdeles kjempes det med nebb og klør av 2 parter, sørstatene og nordstatene (:p), hva som er best, hvem som er best, hvem som er mest betydningsfull.

 

Hadde jeg vist at denne tråden skulle bli så underholdene skulle jeg tatt med popcorn og Cola. Eller kanskje knerte en Nordlandspils for å være patriotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...