Gå til innhold

Nord-Norge som en egen stat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de skal klare seg økonomisk så må de nok starte med atomenergi.

Men uansett, planen er helt ugjennomførbar.

Hvis de absolutt vil gjøre det bedre for Nord-Norge så får de gjøre det enklere å komme seg dit.

Det er ikke for ingenting at hovedstaden ligger så langt sør, det er jo fordi Oslo ligger mye nærme det sentrale Europa, men det er på grunn av historiske hendelser.

Og det med at det ikke ble OL i Tromsø synes jeg også er leit, men hvis de er så sinte så får de angripe den økonomiske krisen og maktene som er årsaken bak den. Det er jo tross alt på grunn av økonomi at OL ble kansellert.

Det er iallefall den offisielle forklaringen. Men har folk flest noen grunn til å dra helt opp dit? Personlig har jeg like stor grunn til å dra dit, som jeg har grunn til å dra mot hovedstaden. Men jo nærmere hovedstaden man kommer jo tettere befolkning er det og mer virksomhet, ergo statistisk sett er det mer som trekker mot hovedstaden. Jeg gir blanke i Vigelandsparken og slottet og andre "turistattraksjoner", jeg har ikke lyst å være en turist i mitt eget land. Jobb for større businessvirksomhet i Nord, det er en løsning jeg ser som mer rett enn å isolere seg. Og tror de ikke at mange hadde flyttet fra det nye Nord-Norge til det nye Sør-Midt-Øst-Vest-Norge? Hvordan skal vi gi nye navn til de andre landsdelene? Da blir jo Midt-Norge til Sør-Midt Norge, og Vest blir Sør-Vest Norge. Ingenting godt kan komme av en ide som denne.

Uansett, større businessvirksomhet i nord gir større grunn til å satse mer oppe i Nord-Norge.

Lenke til kommentar

Sitter nå selv i urnord-norske trakter (lofoten) og anser hele forslaget som useriøst og ugjennomførbart. Vi skulle nok klart oss økonomisk, med tanke på grunnlaget for turisme og industrielle virksomheter. Men det er jo bare latterlig å skulle "skille" seg fra Norge grunnet at Tromsø ikke fikk OL.

Synes det er synd at Tromø ikke fikk OL men gjort er gjort og spist. Saken er tapt, la oss gå videre med andre ting.

Men jeg kan skjønne at enkelte er forbannet over holdningen til enkelte sørpå for en del politikkere og folk ser ned på Nord-Norge og synes det burde avfolkes totalt, noe jeg anser som det mest latterligste å utale seg om, ja like latterlig som et selvstendig Nord-Norge. Det slike mennesker burde få med seg er at Norge består av mer enn Oslo og omeng. Dessverre er det snakk om mennesker med veldig lite innsikt i Norge som land og som baserer sin politikk og holdning etter hva de kan se ut av kontorvinduet sitt, noe som er sabla lite.

Lenke til kommentar
Men det er jo bare latterlig å skulle "skille" seg fra Norge grunnet at Tromsø ikke fikk OL.

Det er vel mer enn bare OL som er grunnen bak denne ideen, som du refererer til lengre ned i posten.

Synes det er synd at Tromø ikke fikk OL men gjort er gjort og spist. Saken er tapt, la oss gå videre med andre ting.

Vi får vel bare prøve oss på et annet årstall når vi har god nok økonomi.

Det er vel ingen som har sagt at et nytt OL i Norge er helt utelukket for all framtid?

Akkurat nå er det visstnok på grunn av økonomi at det ikke blir OL i 2018.

Vi får vel bare søke senere og håpe at Norge kandidat land igjen, og da vet vi hvilken by som det skal foregå i :).

Lenke til kommentar

Dette med facebook-gruppen er egentlig mer eller mindre latterlig å bry seg om.

Uansett hvor mange medlemmer denne gruppen får så er det ingen problemer å lage flere enn 1 Facebook konto. Ergo kan man fabrikkere gruppemedlemmer og slik kan man si at antall gruppemedlemmer kan være fabrikkert, slikt at en slik statistikk er helt ubrukbar. Den eneste måten å avgjøre noe slikt på er gjennom folkevalg. Selv om jeg tviler sterkt på at staten noen gang kommer til å anerkjenne et slikt forslag.

Dessuten kan hvem som helst bli medlemmer i en slik gruppe, til og med mennesker som ikke er Norske engang.

Sikkert mange "søringer" som sitter med stereotyper av nord-Norge inne i hodet som gjør forskjell på landsdelene, som blir medlemmer av denne gruppen.

Lenke til kommentar
Hvis de skal klare seg økonomisk så må de nok starte med atomenergi.

hvordan har folk fått det for seg at nord norget er subsidiert av sør? det stemmer overhode ikke....

Det er mer enn bare Sør og Nord, dette er ikke USA heller.

Vi har Vest, Midt og Øst også. Og såvidt jeg vet er det ØST-Norge som er basen for hovedstaden, ikke sør-Norge.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne påpeke et par ting i "planen" til "Republikken Hålogaland".

· Minst 40 prosent av oljefondet må tilfalle Republikken Hålogaland.

Skal 40% av oljefondet gå til 9,8% av befolkningen?

Dette er ganske urettferdig spør du meg.

· Enorme naturressurser.

Er dette en del av planen? Er ikke disse ressursene der allerede? isåfall burde de ikke skrive på "fjorder" som en del av planen også? Jeg skjønner at det er snakk om å utvinne de enorme naturressursene, men da får de skrive det istedet for å bare skrive "Enorme naturressurser". Når det formuleres sånn så høres det ut som om man leser en turistbrosjyre.

Såklart det er noen gode punkter ved denne planen, men de er punkter som burde gjelde for hele landet.

Hele denne ideen virker bare for useriøst for meg.

Lenke til kommentar
Virker ikke som om dere folk i sør bryr dere så mye om oss her oppe i nord, ser jo det når det kommer til veiene så. Blir lovet mere og mere penger, men får vi noe mere? Nei. Alt skal brukes til å lage nye veier der nede og høyere lønn til stortingsfolket. Good luck!

For å ikke snakke om mange av de gamle og umoderne fergene som befinner seg i nord-norge. De fleste nye fergene befinner seg sørover.

For folk i nord, så er alt lengre sør "i sør".

Lenke til kommentar
hvordan har folk fått det for seg at nord norget er subsidiert av sør? det stemmer overhode ikke....

Og jeg mente ikke at de absolutt må starte med atomenergi for å overleve.

Men 9,8% av den norske befolkningen kan få litt konkurranse imot de resterende 90,2%.

Lenke til kommentar
Nyhetene 2015:

Sør-Norge innvaderer utbryterrepublikken Nord-Norge. Presidenten i Nord-Norge, Steinar Bastesen, fordømmer angrepet. Svergie fordømmer angrepet og vil sende styrker for å drive den angripende part ut av landet. Det er til nå meldt om harde kamper i Bodø og Salten området.

Ja visst, de har jo planer om en hærstyrke på 12 500 mann og bli NATOs viktigste redskap.

Jeg vil vise til en kommentar av "Stål", som har et poeng:

Nord-norge tilhører ikke bare de i nord-norge, men alle i hele Norge.

Fantastisk argument. Land tilhører ikke befolkningen der. Dette er et argument mot alle utbryterstater noensinne. La meg minne om at det er en god del av dem, inkludert Norge ("Norge tilhører ikke bare de i Norge, det tilhører alle i hele Danmark-Norge", "Norge tilhører ikke bare de i Norge, det tilhører alle i hele den norsksvenske unionen!").

Det finnes en million gode grunner til at Nord-Norge som egen stat er en tåpelig idé. Dette er ikke en av dem.

Hvis det var slikt at nord-norge kunne bli en egen stat så kan indre Finnmark også bli egen samestat.... Tenk på den du :)

Dette er også et argument mot alle utbryterstater noensinne. Om en del av landet bryter ut, kan alle deler av landet bryte ut. Slippery slope, og så videre.

Sist men ikke minst ville det ha vært grunnlovstridig, og alle forsøk på å dele norge uten å forandre grunnloven vil være landsvik. Desunten er hele greia absurd! Dere bør heller tenke på hvordan man kan samle Skandinavia i en republikk slik at vi skandinavere har noe å si i det internasjonale samfund (ps også her må grunnloven forandres).

Hilsen Finnmarking

§ 1. Kongeriget Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk

Dette er selvsagt også et argument mot at et samfunn noen gang har en legitim grunn til å bryte ut og danne en egen nasjonalstat. Sovjetunionens oppbrudd? Sorry, det er feil, grunnloven sier at Sovjetunionen er udelelig. USA vil bryte med England? Sorry, grunnloven sier at Amerika er britisk territorium (vel, de har kanskje ikke en dedikert grunnlov der borte, men du tar poenget). Norge vil bryte med Sverige? Beklager, grunnloven sier... Jugoslavia? Sorry, grunnloven sier...

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
Men jeg kan skjønne at enkelte er forbannet over holdningen til enkelte sørpå for en del politikkere og folk ser ned på Nord-Norge og synes det burde avfolkes totalt, noe jeg anser som det mest latterligste å utale seg om, ja like latterlig som et selvstendig Nord-Norge. Det slike mennesker burde få med seg er at Norge består av mer enn Oslo og omeng. Dessverre er det snakk om mennesker med veldig lite innsikt i Norge som land og som baserer sin politikk og holdning etter hva de kan se ut av kontorvinduet sitt, noe som er sabla lite.

Det er noko i dette. Eg trur ein del av problemet er mangelen på seriøse riksdekkande medium. Ulike syn blir ikkje godt nok representert, det som blir representert er ofte av typen "ti på gata". Det skapar eit dårleg inntrykk når folk frå andre landsdelar ser på.

Ingen seriøs representasjon av eit medietrent menneskje, som sit med oversikta.

Lenke til kommentar
Men jeg kan skjønne at enkelte er forbannet over holdningen til enkelte sørpå for en del politikkere og folk ser ned på Nord-Norge og synes det burde avfolkes totalt, noe jeg anser som det mest latterligste å utale seg om, ja like latterlig som et selvstendig Nord-Norge. Det slike mennesker burde få med seg er at Norge består av mer enn Oslo og omeng.

Hvem er egentlig dette? Noen kjente politkere? Noen fremstående nordmenn? Neppe. Tror heller det er anonyme tullinger på nett eller folk som prater skit i fylla. Noe som går begge veier. Jeg tror ikke noen av partene egentlig burde klage på hva "de andre" sier om dem. Både nordlendinger og østlendinger burde legge fra seg klisjebegrepene eller "grow a pair" og ta det som en mann når man får tull slengt etter seg.

Ei heller burde folk hive økonomi argumentet noen av veiene før de kan vise til konkrete kilder som understøtter dem.

Lenke til kommentar
Dèsentralisering har jeg absolutt tro på. For hele Norge. Og resten av verden forøvrig.

Forsåvidt. Men i og med at all utvikling beveger seg i den andre retningen, så kan det være lurt å jobbe for noe realistisk, heller enn en urealistisk ekstremitet.

Lenke til kommentar
Forsåvidt. Men i og med at all utvikling beveger seg i den andre retningen, så kan det være lurt å jobbe for noe realistisk, heller enn en urealistisk ekstremitet.

Et selvstendig Hålogaland er verken urealistisk eller ekstremt.

Dessuten vil jeg heller si utviklingen i verden viser en mye større tendens til dèsentralisering enn motsatt. Hvor mange utbruddstater har blitt dannet i de siste 50 åra kontra stater som har slått seg sammen?

Uansett så er poenget irrelevant. Hva som fungerer best for verden generelt må ikke nødvendigvis fungere best for Nord-Norge.

Hvorfor har du ikke noe tro på Hålogaland som en selvstendig stat?

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for et selvstendig Nidaros!

Dåkker ferrbainnja noringa å søringa har dissa åss i mettn ailjt ferr læng!

Vi har Tyhoijlt tårne å vi har færgeleie, what more could we possibly need?

Edit: Forøvrig kan Nordlendingene får gjøre absolutt hva de vil for min del, så lenge de ikke drar med Trøndelag i samme slengen, jeg liker å kalle meg nordmann jeg.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Et selvstendig Hålogaland er verken urealistisk eller ekstremt.

Dessuten vil jeg heller si utviklingen i verden viser en mye større tendens til dèsentralisering enn motsatt. Hvor mange utbruddstater har blitt dannet i de siste 50 åra kontra stater som har slått seg sammen?

Uansett så er poenget irrelevant. Hva som fungerer best for verden generelt må ikke nødvendigvis fungere best for Nord-Norge.

Hvorfor har du ikke noe tro på Hålogaland som en selvstendig stat?

Urealistisk fordi:

- Det vil aldri bli flertall for dette i Nord-Norge.

- Om det var flertall i Nord-Norge, så ville ikke resten av landet godta det. Jeg er ikke for meg et militant opprør, til det er misnøyen langt fra høy nok. Nordnorskene har vunnet i lotto globalt sett, akkurat som oss andre norsker

Ekstremt fordi:

- En liten stat står svakere til å presentere sine egne interesser utenrikspolitisk. Russland ville få alt de sikler på.

- En liten stat er også mer sårbar ovenfor korrupte lokale makthavere, det er lettere å endre ting til sin fordel i et lite system.

- Så få (ingen?) virkelig mener dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...