Gå til innhold

Nord-Norge som en egen stat?


Anbefalte innlegg

Leser på dagbladet om en gruppe på facebook som ønsker et selvstendig nord-Norge og mener at dette er fullt gjennomførbart.

 

Dette har sikkert blitt diskutert tidligere, men hvor realistisk er dette egentlig? Ser blant annet at 'minst 40 prosent av oljefondet må tilfalle et evn. selvstendig Nord-Norge' - Synes det hele virker som et urealistisk forslag med ingen rot i virkeligheten.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/14...ments_container

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de erklærer seg selvstendige vil vi beholde oljepengene her nede. Jeg har liten tro på et selvstendig Nord-Norge. Befolkningen er for liten og Norge har stått samlet i nær 800 år, noe som er mer enn de fleste nåværende land. Hvis noen skal bryte ut av Norge blir det vel først innvandrerne på Østlandet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Uten pengestrømmen fra sør ville alt kollapse innen kort tid.

 

hvilken pengestrøm? av de 100% som melkes ut av nornorge kommer 20% tilbake....

 

 

dette er et helt supert forslag, vi har fesk og olje..... østlandet hadde kolapset tvært :)

 

er mange i nord som snakker om dette faktisk

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Nå som jeg har lest artikkelen; Hvorfor skal Nord-Norge omdøpes til Hålogaland? Den fremtidige grunnleggeren av Nord-Norge sier de blir ignorert i sør, men han har bare Tromsø-OL som eksempel. Han er ikke klar over hvorfor det ble nedstemt, det ville ikke vært gjennomførbart selv om Hålogaland ble selvstendig.

Og han nevner oljeutvinning og handel med Asia. Kan ikke det ordnes selv om Norge forblir samlet? Og hvis han virkelig vil gå inn for dette, er det ikke bedre å danne et politisk parti enn en gruppe på Fjesbok? Jeg tror han bare er en smågretten nordlending som fortsatt surmuler over OL.

Lenke til kommentar

Nyhetene 2015:

 

Sør-Norge innvaderer utbryterrepublikken Nord-Norge. Presidenten i Nord-Norge, Steinar Bastesen, fordømmer angrepet. Svergie fordømmer angrepet og vil sende styrker for å drive den angripende part ut av landet. Det er til nå meldt om harde kamper i Bodø og Salten området.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Nyhetene 2015:

 

Sør-Norge innvaderer utbryterrepublikken Nord-Norge. Presidenten i Nord-Norge, Steinar Bastesen, fordømmer angrepet. Svergie fordømmer angrepet og vil sende styrker for å drive den angripende part ut av landet. Det er til nå meldt om harde kamper i Bodø og Salten området.

 

 

Ja visst, de har jo planer om en hærstyrke på 12 500 mann og bli NATOs viktigste redskap.

 

Jeg vil vise til en kommentar av "Stål", som har et poeng:

 

Nord-norge tilhører ikke bare de i nord-norge, men alle i hele Norge.

Hvis det var slikt at nord-norge kunne bli en egen stat så kan indre Finnmark også bli egen samestat.... Tenk på den du :)

Sist men ikke minst ville det ha vært grunnlovstridig, og alle forsøk på å dele norge uten å forandre grunnloven vil være landsvik. Desunten er hele greia absurd! Dere bør heller tenke på hvordan man kan samle Skandinavia i en republikk slik at vi skandinavere har noe å si i det internasjonale samfund (ps også her må grunnloven forandres).

Hilsen Finnmarking

§ 1. Kongeriget Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Æ syns vi norlænninga kunn ha fådd blidd en egen stat ja.

(:p)

 

Virker ikke som om dere folk i sør bryr dere så mye om oss her oppe i nord, ser jo det når det kommer til veiene så. Blir lovet mere og mere penger, men får vi noe mere? Nei. Alt skal brukes til å lage nye veier der nede og høyere lønn til stortingsfolket. Good luck!

Endret av FluffyPinkSheep
Lenke til kommentar

Som vass ekte nordlenning så kan jeg trygt si at dette bare er laget for å tirre søringene, det er ingen som synes at vi bør grave en vollgrav ved Trondheim og skille oss fra resten av Norge. Og en ting kan jeg si roberteh™, samene og resten av innbyggerene her nord er ikke så veldig gode venner at det gjør noe, det er mer kniving mellom oss og samene en mellom oss og dere der sør. :p

Lenke til kommentar
Æ syns vi norlænninga kunn ha fådd blidd en egen stat ja.

(:p)

 

Virker ikke som om dere folk i sør bryr dere så mye om oss her oppe i nord, ser jo det når det kommer til veiene så. Blir lovet mere og mere penger, men får vi noe mere? Nei. Alt skal brukes til å lage nye veier der nede og høyere lønn til stortingsfolket. Good luck!

 

Stortinget lover i hytt og pine, men har du sett veiene her nede?

Lenke til kommentar
Som vass ekte nordlenning så kan jeg trygt si at dette bare er laget for å tirre søringene, det er ingen som synes at vi bør grave en vollgrav ved Trondheim og skille oss fra resten av Norge. Og en ting kan jeg si roberteh™, samene og resten av innbyggerene her nord er ikke så veldig gode venner at det gjør noe, det er mer kniving mellom oss og samene en mellom oss og dere der sør. :p

 

Vollgrav sør for Trondheim, Trondheim får status "grenseby" mens Tromsø blir landets Hovedstat. Kan ikke ha Trondheim som hovedstat, alt for lett for søringene å innta denne.

 

Og om noen år søker vi igjen om OL i Tromsø, denne gange i Nord-Norge :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...