Gå til innhold

Multicom kunshan 570+ vs. mySN QXG7 (Clevo D901C)

OndeOrm

Anbefalte innlegg

Heisann! Poster en liten case jeg har her til dere luringer paa forumet. ;-)

Jeg har problemer med aa bestemme meg for laptop. Jeg vet jeg skal ha et lynraskt beist av en maskin med en bunnsolid grafikkmotor. Jeg vurderer akkurat naa fölgende to:

Multicom kunshan 570+ vs. mySN QXG7 (Clevo D901C)

Hvilken ville dere tatt naar jeg sier at den lille forskjellen paa kostnader er irrelevant, og naar jeg sier at jeg kommer til aa bruke pcen til lyd, bilde og kraftige spill?

Her er kandidat nummer en: Multicom kunshan 570+

17" Widescreen WUXGA 1920x1200 blank skjerm (glare)

Intel Core 2 Extreme X9100 3.06GHz FSB1066 6MB cache 44W

320GB SATA 7200RPM 2.5"

4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

NVIDIA® GeForce® 9800M GTX 1GB DDR3 skjermkort

MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk

Pris: 22 977,-

dropper alternativet om turbomemory.

Kandidat nummer to: mySN QXG7 (Clevo D901C)

17" WUXGA (1920*1200)

Core 2 Quad Q9550 / 2,83GHz 12MB/1333 MHz

4096 MB (2x2048) SO-DIMM DDR2 800MHz

Wireless WiFi Link 5300AGN

Windows VISTA Home Premium Edition 64Bit SBE dt. DVD

NVIDIA GeForce 9800M GTX 1024MB DDR3 PCIe

2x(320 GB / 7200 U/min S-ATA)

Pris: € 2.584 = 21 739,-

Som dere ser, er den vesentlige forskjellen:

duo 3,06Ghz vs quad 2,83Ghz

4 GB DDR3 1066mhz RAM vs 4 GB DDR2 800 mhz

320GB HD vs 2x320GB HD

Norsk W-Vista 64 vs Tysk W-Vista 64

Norsk tastatur vs Tysk tastatur

Bestilling er ikke noe problem, har folk i tyskland!

Slaa dere lös, hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde multicom levert laptop med 45nm quad, så hadde jeg lett kjøpt Kunshan D900. På en annen side er M570 slankere,lettere og har noe bedre batteritid.

D901C er stillere enn m570 (mindre viftestøy), ellers så er den jo stor, og da mener jeg stor altså! Men hvis dette ikke har noe og si, og du ikke tror det blir noe tull med frakt og greier, hvis du skulle få problemer med utenlandskjøpet ditt, så går du for monsteret med Quad.

Selv har jeg hatt en m570+ som jeg strengt tatt var veldig fornøyd med, men som hadde noen hardware-feil. Så nå får jeg tilsendt en ny om ikke lenge.

Min koster i underkant av 17K og drar som et svin.

Men husk at GTX kortet ikke gir sånn sinnsykt mye mer ytelse i forhold til lillebror GT. Så hvis du ikke trenger den ørlille ytelsesforskjellen, så kan du strengt tatt spare deg for de pengene mener jeg. Og litt varme og støy:P

Lenke til kommentar
Det eneste jeg kan klage på med min Kunshan er kontaktplasseringen. Nettverkskontakt, FireWire og 2x USB på høyre side kan irritere litt, og jeg ville foretrukket å ha lydkontaktene et annet sted enn foran. Ellers er den konge. Bra ytelse, skjerm og tastatur.

Høres jo i alle tilfeller ut som om det er to fine maskiner vi snakker om da. Men hva med det evige spørsmålet da? Quad eller duo? Spiller det kanskje ikke så stor rolle lenger når vi snakker om prosessorer over 2,8 Ghz på programmer som strengt tatt ikke trenger en quad? Jeg er nemlig en liten ytelsesfetishist... :!:

Er DDR2 minne en flaskehals i denne sammenhengen? Eller spiller det først en rolle når FSBen og prosessortakten blir mye høyere?

Lenke til kommentar

Tror du ikke vil merke noen enorm forskjell.

Begge laptopsa vil dra det meste av spill og andre applikasjoner. Tror du blir fornøyd med den uansett hvilken det blir.

Men hadde kanskje gått for D90C pga 45nm quaden:P - Og fordi jeg ikke har den.

Så må du jo også vurdere om du vil ha en 17" som ikke er sånn altfor ille å dra med seg, eller om du vil ha en som er ille å dra med seg:P

Og så er det jo dette med garanti, service og kundestøtte. Hvis du bor i Norge, så hadde jeg valgt å kjøpe fra Multicom.

Lenke til kommentar

Hei igjen...

Da har jeg akkurat sendt avgårde en bestilling. Multicom har oppdatert sidene sine, og kan nå tilby helt syke prosessorer både på m570+ og på d900...

Har bestilt en d900 fra multicom med:

Intel® Core™2 Quad Prosessor Q9650 3.0GHz 12MB Cache, 1333MHz

TRANSCEND 4GB DDR2 800MHZ SO-DIMM 200pin

500GB SATA 7200RPM 2.5" (2x250GB)

Det tar nok sin tid før jeg får den, tviler på at de har alle delene tilgjengelige så kort tid etter at de oppdaterte sidene. Men man kan jo håpe. I mellomtiden skal jeg jobbe litt overtid. Kontoen må fylles igjen. Yikes! Men i alle tilfeller får jeg nå oppfylt drømmen om en gang å ha en high-end-PC!

Hehe!

Lenke til kommentar
Hei igjen...

Da har jeg akkurat sendt avgårde en bestilling. Multicom har oppdatert sidene sine, og kan nå tilby helt syke prosessorer både på m570+ og på d900...

Har bestilt en d900 fra multicom med:

Intel® Core™2 Quad Prosessor Q9650 3.0GHz 12MB Cache, 1333MHz

TRANSCEND 4GB DDR2 800MHZ SO-DIMM 200pin

500GB SATA 7200RPM 2.5" (2x250GB)

Det tar nok sin tid før jeg får den, tviler på at de har alle delene tilgjengelige så kort tid etter at de oppdaterte sidene. Men man kan jo håpe. I mellomtiden skal jeg jobbe litt overtid. Kontoen må fylles igjen. Yikes! Men i alle tilfeller får jeg nå oppfylt drømmen om en gang å ha en high-end-PC!

Hehe!

Ja, det eneste du kunne dratt til ekstra på var SLI skjermkort, men dette er heftige greier det. Bare husk å sette på støyvern og bruk asbesthansker, dette blir varmt! Gi en fyldig review når du har boksen i hus.

Lenke til kommentar

Har en kamerat som har D900 med Q6700 og 8800Mgtx pluss 2x200gb hd 7200rpm.

Den blir faktisk ikke så sykt varm som man skulle tro, og den er mindre bråkete enn M570+.

Jeg tenker meg at Den nye quaden på 45nm lager litt mindre varme enn den gamle på 65nm.

Tror det blir bra, men be de huske å ta på kjølepasta!:p

Lenke til kommentar
STeam6 skrev :

"Bare husk å sette på støyvern og bruk asbesthansker, dette blir varmt!"

Dette er tullsnakk fra ende til annen. Denne maskinen er kjent for å ha et av verdens beste kjølesystemer, + at det avgir veldig lite hørbar støy. Det anbefales å faktisk se/oppleve/prøve den gjeldende pcen før slike bastante påståelser uttales.

http://www.notebookcheck.net/Review-Schenk...01C.6950.0.html

Du føler for å overprøve en av de beste reviewene som er skrevet om maskinen? Selvfølgelig blir dette varmt, prosessor på 100 watt, skjermkort på 75, fire vifter som står og blåser. Enkelte ting gir seg selv.

Lenke til kommentar

Joda, jeg skal gi dere en skikkelig tilbakemelding!

Og jeg er klar over at maskinen er varm og høylydt, men jeg vil ha ytelsen, og den kan ikke bråke mer enn min gamle blodpimpete amd athlon fra 2001. Den høres ut som et jagerfly.

Jeg var ute etter en desktop erstatning, og det får jeg med dette. Batterikapasitet er så og si meningsløst med det i tankene. Jeg (og fruen) er møkklei av det bråkete monsteret som samler støv i et hjørne. I det minste kan man støvsuge arbeidsrommet på fornuftig måte nå :thumbup:

Når det er sagt, vil jeg lukte litt på løsninger for å øke kjølningen eksternt. Vet ikke om det er noen som har erfaring med kjølematter eller dette systemet fra Zalman?

PS: Jeg leste reviewen før jeg kjøpte maskinen!

Lenke til kommentar
Joda, jeg skal gi dere en skikkelig tilbakemelding!

Og jeg er klar over at maskinen er varm og høylydt, men jeg vil ha ytelsen, og den kan ikke bråke mer enn min gamle blodpimpete amd athlon fra 2001. Den høres ut som et jagerfly.

Jeg var ute etter en desktop erstatning, og det får jeg med dette. Batterikapasitet er så og si meningsløst med det i tankene. Jeg (og fruen) er møkklei av det bråkete monsteret som samler støv i et hjørne. I det minste kan man støvsuge arbeidsrommet på fornuftig måte nå :thumbup:

Når det er sagt, vil jeg lukte litt på løsninger for å øke kjølningen eksternt. Vet ikke om det er noen som har erfaring med kjølematter eller dette systemet fra Zalman?

PS: Jeg leste reviewen før jeg kjøpte maskinen!

Bare til orientering var det ikke deg jeg skrev svaret til :) Jeg ønsker deg all lykke med maskinen og skulle gjerne hatt den selv, men da med en M prosessor. Kassa er utrolig stilig og helt i min smak, samme med mulighetene til å oppgradere og gjøre de endringer man ønsker. Hater dog varme og støy så inntil de kommer med et enda bredere spekter av muligheter står jeg på vent.

Har du fått noen tilbakemeldinger på leveringstid. Jeg vurderte å bestille med 9800GTS, men fikk da beskjed om 4-5 ukers leveringstid, det var for to uker siden (da hadde jeg forsåvidt bestemt meg for den, men så leste jeg hele reviewen på nytt).

Lenke til kommentar
STeam6 skrev :

Dette er tullsnakk fra ende til annen. Denne maskinen er kjent for å ha et av verdens beste kjølesystemer, + at det avgir veldig lite hørbar støy. Det anbefales å faktisk se/oppleve/prøve den gjeldende pcen før slike bastante påståelser uttales.

Du føler for å overprøve en av de beste reviewene som er skrevet om maskinen? Selvfølgelig blir dette varmt, prosessor på 100 watt, skjermkort på 75, fire vifter som står og blåser. Enkelte ting gir seg selv.

haha. Det er greit at det kan bli varmt. det skulle bare mangle på en high end maskin som dette er. Spiller ingen rolle hvilken link du slenger til meg. Jeg har prøvd & testet de fleste high end laptopene der ute, og jeg kan med sikkerhet si at denne pcen har det beste kjølesystemet. Lillebroren bråker mye mere (M570+) Og den blir ikke varmere enn de andre, og ikke bråker den mere heller. Å si at man må ha på seg støyvern og asbesthansker er bare meget latterlig.

Igjenn.. teste/opplev ting selv før påståeligheten rår.

Enkelte ting sier seg selv.

Lenke til kommentar
STeam6 skrev :

haha. Det er greit at det kan bli varmt. det skulle bare mangle på en high end maskin som dette er. Spiller ingen rolle hvilken link du slenger til meg. Jeg har prøvd & testet de fleste high end laptopene der ute, og jeg kan med sikkerhet si at denne pcen har det beste kjølesystemet. Lillebroren bråker mye mere (M570+) Og den blir ikke varmere enn de andre, og ikke bråker den mere heller. Å si at man må ha på seg støyvern og asbesthansker er bare meget latterlig.

Igjenn.. teste/opplev ting selv før påståeligheten rår.

Enkelte ting sier seg selv.

Varme er et problem for mange og decibel.. jaja, du må jo bare ignorer det faktum at støy er plagsomt. Jeg hadde en XPS1730 med 8800 GTX, en maskin som trekker mindre strøm enn nevnte.. og den var varm!! Forferdelig varm, faktisk så varm at den var problematisk å skrive på, men den var til gjengjeld fullstendig stillegående. Og dette var godt innenfor toleransegrensene til maskinen. De fleste vet ikke hva de går til når de bestiller en slik maskin, men sef, holder man seg unna tastaturet er det ikke noe problem. Og vær så snill, ikke kom med tåpelige argumenter om at "jeg har prøvd de fleste high-end maskiner".. si hvilke, hva du har brukt de til og over hvor lang tid dersom du overhodet skal ha noe cred i diskusjonen.

Lenke til kommentar

STeam6 skrev mye tull , blant annet : Og vær så snill, ikke kom med tåpelige argumenter om at "jeg har prøvd de fleste high-end maskiner".. si hvilke, hva du har brukt de til og over hvor lang tid dersom du overhodet skal ha noe cred i diskusjonen.

For det aller første så er jeg er ikke ute etter å få noe som helst "cred" som du kaller det, jeg kommer med mine uttalelser basert på min egen erfaring. du derimot, som baserer dine "erfaringer" om alle slags bærbare maskiner, basert på ren og skjær lesing og overhode ingen selvbruk , spyr ut av deg allslags bastante påståelser om ting du ikke har prøvd selv ,for å få "cred" kanskje?. Og er egen-erfaringer tåpelige argumenter? Jeg gidder ikke å ramse opp noe til deg , bare at jeg reagerer når en som aldri har lagt en finger på maskinen plutselig er altviter om den. Før du kommer med omtale og "erfaringsmessige" innspill om bør du SELV HA TESTET/PRØVD de. Enkelte ting sier seg selv?

Lenke til kommentar
STeam6 skrev mye tull , blant annet : Og vær så snill, ikke kom med tåpelige argumenter om at "jeg har prøvd de fleste high-end maskiner".. si hvilke, hva du har brukt de til og over hvor lang tid dersom du overhodet skal ha noe cred i diskusjonen.

For det aller første så er jeg er ikke ute etter å få noe som helst "cred" som du kaller det, jeg kommer med mine uttalelser basert på min egen erfaring. du derimot, som baserer dine "erfaringer" om alle slags bærbare maskiner, basert på ren og skjær lesing og overhode ingen selvbruk , spyr ut av deg allslags bastante påståelser om ting du ikke har prøvd selv ,for å få "cred" kanskje?. Og er egen-erfaringer tåpelige argumenter? Jeg gidder ikke å ramse opp noe til deg , bare at jeg reagerer når en som aldri har lagt en finger på maskinen plutselig er altviter om den. Før du kommer med omtale og "erfaringsmessige" innspill om bør du SELV HA TESTET/PRØVD de. Enkelte ting sier seg selv?

Genialt, du pumper ut alt det samme uten substans. Nei, D900 har jeg aldri lagt hånd på, men jeg begynner å tro at i motsetning til deg har jeg eid en ganske så kraftig maskin hvis kjølesystem er vel så elegant som på D900. En kombinasjon av samtlige tester, videoerfaring og generell kunnskap om hva varme gjør med en laptop holder i massevis, overflatemålinger er også ganske bastant kunnskap, det samme er desibel måling. Så, hva du egentlig referer til som erfaring vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke noe som har med den virkelige verden å gjøre.

Lenke til kommentar

Hei, vi legger dette dødt nå.

Jeg har faktisk prøvd Dell xps 1730 med T9300 og 8800Mgtx i SLI, D900 med Q6700 og 8800M gtx og M570+ med T9600 og 8800M gtx. Alle med 7200 rpm disk.

Xps'en med SLI var den varmeste av disse. Jeg mener å huske at den var rimelig stille av seg, men at den ble i overkant varm av hva som er greit, både under maskinen, bak, og på overflaten ved tastatur og håndleddsstøttene. Men denne hadde SLI, og SLI med så kraftige kort blir varmt.

D900 med quad på 65nm 105w, men med kun ett 8800m gtx kort, ble ikke så varm som dellen. Ved spilling i fire timer så var den varm på tastaturet, men ikke så varm som den xps'en jeg prøvde. Dernest lager den ikke noe særlig støy. Og med quad på 45nm, kan dette bli riktig så bra.

M570+ har ikke jeg opplevd har blitt varm på tastatur, men på høyre håndleddsstøtte. Det er vel Harddisken som sitter der, men kan ikke huske at jeg opplevde det som ubehagelig.

Nå har jo M570'en "dårligst" specs da, men er vel den kjøligste maskinen. Den bråker definitivt mest, men når jeg bruker den på skola (dvs akkurat nå venter jeg jo på å få tilsendt en ny en), så skrur jeg på silentmode, som fungerer bra. Helt tyst blir den ikke, men bra nok for klasserom.

Endret av bowardsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...