Gå til innhold

Hvorfor smaker glasscola så mye bedre?

Pokey

Anbefalte innlegg

Hvis du tar tre glass og fyller dem opp med isbiter, og deretter Cola fra flaske, boks og glassflaske, lar glassene stå til drikken er ISKALD(!), vil du nok ikke merke forskjellen lenger.
Utvanna Cola smaker drit.

Boks

Glass

Plast

.

.

.

.

.

.

.

.

Dispenser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du tar tre glass og fyller dem opp med isbiter, og deretter Cola fra flaske, boks og glassflaske, lar glassene stå til drikken er ISKALD(!), vil du nok ikke merke forskjellen lenger.
Utvanna Cola smaker drit.

Boks

Glass

Plast

.

.

.

.

.

.

.

.

Dispenser

Det er ikke mer vann i dispenserbrus. Grunnen til at noen noober tror det er pga den klare væsken som blir blanda med den mørke. Det er helt vanlig cola i form av kullsyrevann og konsentrert cola. Hvis de hadde hatt ferdig cola i dispensern hadde det smakt drit etter 2 dager. Spre dette til vennene dine.

Lenke til kommentar

Vanngreia var retta mot løsninga med å ha masse isbiter i brusen. Dispenser er bare ikke godt. Det kan ha noe med at alle stedene de serverer fra dispenser er 40-50% av innholdet isbiter, noe som igjen vanner ut brusen noe helt hinsides. (alle regler med få, ærlige unntak)

Lenke til kommentar
Vanngreia var retta mot løsninga med å ha masse isbiter i brusen. Dispenser er bare ikke godt. Det kan ha noe med at alle stedene de serverer fra dispenser er 40-50% av innholdet isbiter, noe som igjen vanner ut brusen noe helt hinsides. (alle regler med få, ærlige unntak)

Alle gode bartendere vet at man skal fylle glasset til toppen med isbiter for å forhindre at dem smelter, og vanner ut drinken ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror at det har med materialenes egenskaper, og hvor utvannet de forskjellige produktene er. som for eksempel: Urge 1,5 er mye mer utvannet enn Urge 0,5, ikke vet jeg hvorfor de gjør det, men de sparer vel en del penger på det.

Som sagt tidligere kommer de beste tingene i små porsjoner, du nyter de mer, og de holder seg kalde helt til siste slurk.

Brusingen vil øke hvis du har urenheter i materialet du bruker, derfor vil plast bruse mer voldsomt i begynnelsen, og begynne å dø ut, glass og boks klarer de å vaske bedre pga. de er ikke er like matte materialer som plast, derfor vil brusingen vere mer rolig og konstant og vil ikke ødelegge smaken.

jeg tror helt klart at glass og boks smaker bedre, og at det ikke er en illusjon. Dette er i hvertfall min og mange andre sin teori....

glass og boks kommer på delt første plass(kommer ann på temp), og plast kommer langt under kaldt vann for min del.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes at Cola smaker RART i glassflaske?

Bare deg ;)

Bokscolaen er enda bedre enn glasscola, når den er kald. Men det er ikke alltid den er det :/

Også er det jo enda mindre i boksene.

Jeg har drukket avogtil Cola på flaske. Dette var kanskje for et halvt år siden eller noe. Denne colaen smakte ikke noe spesiellt, den var ikke rikere på Co2 enn vanlig flaskecola.

Enting jeg er irritert over, er at kvaliteten på Colaen varierer fryktelig.

Må nesten lage en tråd om hvordan man får den beste colaen.

Tips: Skjekk at korken er skrudd skikkelig på. Alle gir litt etter, men SKY unna flasker som er veldig enkle og stramme korka på. Da tar du feks en cola fra 4-pack cola'ene som kanskje er rett vedsiden av.

Gikk på en smell der colaen var VELDIG lite futt i.

Lenke til kommentar
Er det bare meg som synes at Cola smaker RART i glassflaske?

Bare deg ;)

Bokscolaen er enda bedre enn glasscola, når den er kald. Men det er ikke alltid den er det :/

Også er det jo enda mindre i boksene.

Jeg har drukket avogtil Cola på flaske. Dette var kanskje for et halvt år siden eller noe. Denne colaen smakte ikke noe spesiellt, den var ikke rikere på Co2 enn vanlig flaskecola.

Enting jeg er irritert over, er at kvaliteten på Colaen varierer fryktelig.

Må nesten lage en tråd om hvordan man får den beste colaen.

Tips: Skjekk at korken er skrudd skikkelig på. Alle gir litt etter, men SKY unna flasker som er veldig enkle og stramme korka på. Da tar du feks en cola fra 4-pack cola'ene som kanskje er rett vedsiden av.

Gikk på en smell der colaen var VELDIG lite futt i.

hehe bra tips :p

Lenke til kommentar
Det er da intet galt med drikkevannet her i Stavanger? :p

der jeg bor smaker det nesten kalk eller noe sånt... og det blir nesten aldri kaldt, men det varierer selfølgelig på hvor du bor i stavnger... det jeg føler ivertfall er at vannet blir bedre og bedre jo lenger nord du kommer(sikkert lettere å holde kaldt lenger nord)

om colaen smaker bedre i nye flasker tror jeg også på, hvis du ser på min teori litt lengere oppe, den er litt stjålet fra mythbusters som hadde mentos og cola myten. De sa at jo mer porøse materialet er jo mer begynner det å bruse. Derfor er det naturlig at mye av kullsyren går ut når du åpner flasken.

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller smaker cola'en bedre av de flaskene som ser helt nye ut enn de som er slitte?

Jeg kan ikke si meg uenig i det, eller enig.

Vi må faktisk forske litt på dette for og være sikker.

Jeg har et annet tips som jeg ikke er helt sikker på:

Skjekk om korken buler, buler den er det mye trykk.

Men om det kan bety at Fizzet har gått ut og blitt til trykk, eller om det er en bra ting vet jeg ikke.

Har veldig lyst og sette opp en undersøkelse der vi rangerer korker med buler og uten buler.

Ny eller gammel flaske.

Merk dere at det også kan finnes flasker som har kondensert, altså "vann" øverst på flaskeveggen på insiden. Om dette er en bra ting vet jeg ikke.

Vi må ha nærmere undersøkelser.

CSI - Avd.Diskusjon.no (Cola-Science-Inspectors).

Denne kunnskapen kan sikkert også brukes på andre brussorter, mest sannsynlig.

Edit: PS:

Kodene dere ser nederst på flaskene står for hvor de har blitt støpt eller for hvor de ble tappet for første gang (der koden da ble innprinet).

Kan jo ikke skrive koden flere ganger skjønner dere, seff blir det probs hvis ei flaske fra et annet distrikt kommer til et annet.

Så kanskje vi kan lage oss en database med koden og utløpsdatoen, og bassert på tips fra dere, kan vi dermed sende ut SMS hvilken brussort Utløpsdato og nummer du ikke skal kjøpe i ditt distrikt.

Der nummeret forteller distriktet/the maker.

Konge ide!!!

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar
Det er da intet galt med drikkevannet her i Stavanger? :p

der jeg bor smaker det nesten kalk eller noe sånt... og det blir nesten aldri kaldt, men det varierer selfølgelig på hvor du bor i stavnger... det jeg føler ivertfall er at vannet blir bedre og bedre jo lenger nord du kommer(sikkert lettere å holde kaldt lenger nord)

Jeg bor like ved Oslo, og der smaker vannet neseblod. :p Tuller ikke, det smaker helt jævelig.

Forøvrig smaker Cola fra plast best!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selv har jeg aldri vert noen stor fan av boks. Synest ikke smaken er så god så enkelte her skal ha det til, i hvert fall ikke bedre enn glasflaske. Boks er også dårligere å drikke av enn flaske. Glassflasken er overlegen. Smaken er best, den er penest og best å drikke av. Eneste jeg kan utsette på glassflasken er at den er upraktisk, då den mangler skrukork. Husker jeg fant 0,5l glassflasker med skrukork i Tyskland, det må da vere det ultimate formatet.

Lenke til kommentar
Hvorfor smaker Coca Cola bedre når den blir produsert i glassflasker?

Plastikkflaskene (og plastikk forøvrig) "puster" mer enn glass og metall. Det er derfor det er så mye lenger holdbarhetsdato på produkter i glass- og metall emballasje enn i plastikk emballasje.

Samtidig har det vel litt med hva man selv liker best å drikke av, og ikke minst hvor innbydende produktet ser ut.

Hvis du får servert ei cola på plast hvor flaska er dratt langs veien etter en lastebil fra Tyskland til Bodø, ville jeg tippet du hadde foretrukket noe annet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...