Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

varer skadet i post


Anbefalte innlegg

hei,

 

lurte bare på hvordan det ligger an med rettigheter dersom en vare blir ødelagt i frakt fra Posten?

 

jeg sendte en pakke med Posten ned til UPS sin sentral i Oslo, som videresendte pakken til Danmark. den var altså ødelagt når den var kommet til Danmark. hvor pakken ble skadet vet jeg ikke. den ble pakket inn på posthuset av en ekspeditør. vi snakker her om en laptop som jeg sendte i retur da den var defekt (maskinvarefeil) når den kom til meg.

 

nå nekter altså Zepto Computers (som jeg kjøpte laptopen av) å gi meg penga mine fordi den var ødelagt når de fikk den. at den var ødelagt og ubrukelig når _jeg_ fikk den er tydligvis ikke deres problem.

 

forøvrig bekrefta de at de hadde mottatt maskinen for en måned siden. NÅ først har de orket å sjekke den, etter at jeg påpekte at dette tok drøyt lang tid før at de svarte (samtidig som jeg gav litt inntrykk av at jeg ville gå videre med saken om de ikke svarte meg snart). de sa - for noen timer siden - at de skulle selvsagt ordne penga med en gang. så fikk jeg altså nettopp beskjed om at "hei pakken ble ødelagt i frakt så synd for deg". sånn... selv om den var ødelagt når _jeg_ fikk den óg. men greia er at nå er kabinettet litt oppskrapet.

Endret av indietrash
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bare glemme å få noe tilbake av posten. Og hvis du er så uberheldig at du får noe tilbake så tar det oppimot et år før du får pengene.

Så lenge man ikke sjekker pakken før man skriver under på at man har mottatt den så får man ikke penger tilbake. Det gøyale med det er at dama bak disken ikke har lov til å gi deg pakka før du har skrevet under.

Lenke til kommentar

Er nødvendig med mer utfyllende informasjon for å kunne si noe om denne saken.

 

Hvor lang tid var det mellom du mottok varen og den ble returnert?

Ble den returnert iht angreloven eller som reperasjon/bytte?

Har du noe dokumentasjon som kan bekrefte at laptopen ikke ble skadet før den ble sendt fra deg?

Hvis den var fysisk skadet ved mottak, ble det utfylt skademelding hos posten?

 

Hvis det kan dokumenteres at posten er skyldig skaden på forsendelsen så vil du bli erstattet etter vegfraktloven.

Denne er på ca 17SDR på kilo. SDR raten ligger på rundt 9,4kr pr.sdr for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil, er de fleste pakke-forsendelsene til Posten forsikret med inntil kr. 10.000.

Hva som skal til for å bevise/sannsynliggjøre at pakken er skadet under transport aner jeg ikke..

 

Det skader i alle fall ikke å ta en telefon for å sjekke!

Lenke til kommentar
Er nødvendig med mer utfyllende informasjon for å kunne si noe om denne saken.

 

Hvor lang tid var det mellom du mottok varen og den ble returnert?

Ble den returnert iht angreloven eller som reperasjon/bytte?

Har du noe dokumentasjon som kan bekrefte at laptopen ikke ble skadet før den ble sendt fra deg?

Hvis den var fysisk skadet ved mottak, ble det utfylt skademelding hos posten?

 

Hvis det kan dokumenteres at posten er skyldig skaden på forsendelsen så vil du bli erstattet etter vegfraktloven.

Denne er på ca 17SDR på kilo. SDR raten ligger på rundt 9,4kr pr.sdr for øyeblikket.

 

laaaaaaaang tid, da Zepto påsto UPS skulle hente pakken her, før de så ombestemte seg og sa at jeg skulle sende den til Oslo. minst tre uker eller noe sånt. sikkert mer. men jeg hadde et år angrerett (de opplyste ikke noe om angrerett, dermed har jeg et år), og vi ble enige i at jeg skulle sende pakken tilbake bare en uke etter at jeg hadde fått den defekte maskinen.

 

så den ble altså returnert iht angreloven.

 

nei. så lur og naiv kan man altså være.

 

aner ikke. Zepto har ikke gitt meg så alt for mye tilbakemelding. men altså, pakken ble jo sendt til UPS i Oslo og så videre fra _dem_ til Danmark, så Zepto kan vel ikke si så mye på Posten Norge?

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker helt feil, er de fleste pakke-forsendelsene til Posten forsikret med inntil kr. 10.000.

Hva som skal til for å bevise/sannsynliggjøre at pakken er skadet under transport aner jeg ikke..

 

Det skader i alle fall ikke å ta en telefon for å sjekke!

 

Denne fosrikringen gjelder i første omgang for pakker som blir borte. Utrolig problematisk når man skal prøve å bevise at det var dem som påførte forsendelsen skader.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker helt feil, er de fleste pakke-forsendelsene til Posten forsikret med inntil kr. 10.000.

Hva som skal til for å bevise/sannsynliggjøre at pakken er skadet under transport aner jeg ikke..

Denne fosrikringen gjelder i første omgang for pakker som blir borte. Utrolig problematisk når man skal prøve å bevise at det var dem som påførte forsendelsen skader.

Her er en folder fra posten.no som omhandler pakker. Se spesielt pkt. 14.

I folderen henvises det til postloven §22, som er her.

I postloven står det "Postoperatør plikter å betale erstatning for registrert postsending som er skadet, bortkommet eller forsinket".

 

Igjen, jeg vet ikke nøyaktig hva som skal til for å få "godkjent" en skade.

 

Imidlertid har jeg et par ganger vært i kontakt med posten i forbindelse med skadde brevsendinger. Sist var det en dåpsgave som dessverre hadde blitt bulket. Siden den var sendt som vanlig brev kunne ikke den hyggelige damen gi noen erstatning, men hun beklaget veldig og sendte et førstedagsbrev og en solid bunke frimerker som plaster på såret. Jeg vil si at det var god kundebehandling, og dersom de er like velvillige ved skader på pakker burde det være mulig for trådstarter å få erstatning.

Lenke til kommentar

Jeg hadde bestilt noe småtterier, når jeg hentet pakken på posten var den tydelig åpnet. Det var liten tvil om at en saks e.l hadde blitt brukt til å åpne pakken, kundebehandleren var enig og anbefalte meg å fylle ut et erstatningsskjema.

 

Som sagt så gjort, skjema ble sendt, en tid senere fikk jeg beskjed om at de ikke kunne se at dette var deres skyld. Greit, en ansatt hos dere åpner pakken min med saks e.l, tar innholdet og sender den videre. Det er altså ikke deres skyld. Det var snakk om en såpass liten sum at jeg ikke orket å gå noe lengre med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...