Anterialis Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Jeg har et rart problem... Når jeg henter internett rett fra RJ45 kabelen fra veggen, får jeg bra hastighet, men når jeg så putter denne kabelen inn i en trådløsruter (får å få trådløst nettverk), blir hastigheten 20(!!!) ganger dårligere! (fra 500kbps ned, 187 opp, rett fra kabelen, til 20kbps ned og 34kbps opp over trådløst nettverk) Hva kommer dette av? Jeg har forsøkt å endre kanal, uten særlig nytte... Jeg har skrudd av alt av sikkerhet ol. Jeg har kun konfigurert ruteren slik at den får inn internett, ellers er den "rein", altså ingen ting er skrudd på enda.. Hva kan feilen være her? Hva er det som bremser? Det er en del andre nettverk her (ca 6-8), men de kjører alle enten på kanal 6 eller 10. Jeg har selv prøvd kanalene 2,3 og 4. Det er ingen forskjell i hastighet... Ruter: Belking Wireless G Plus MIMO Router Datamaskin: MacBook Land: Polen (ikke si at problemet ligger her, dette har funket flott i en annen leilighet ) På forhånd takk =) Endret 14. oktober 2008 av w3p Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Alle naboene som bruker nettet ditt siden du har skrudd av all sikkerhet kanskje? Er det torrent nedlastinger som går tregt? eller alt sammen? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Hehe jeg har forsikret meg om det Jeg sjekket først med WPA2 kryptering, og jeg fikk de samme resultatene da... Jeg kjører ingen nedlastninger selvfølgelig... Og jeg har vært på mange nettverk, aldri hatt dette problemet før, det er noe som skjer når internetten går igjennom ruteren... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Prøv å pinge routeren via trådløs. Du bør ligge på ca 1-4ms for å få god forbindelse. Har du prøvd å koble deg opp mot en nabo med Mac'en og sett om det fungerer bedre? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Prøv å pinge routeren via trådløs. Du bør ligge på ca 1-4ms for å få god forbindelse.Har du prøvd å koble deg opp mot en nabo med Mac'en og sett om det fungerer bedre? Du er inne på noe, problemet ligger mellom ruter og maccen min. Endringer i mellomtiden: Jeg har endret ruter fra Belkin til Apples Airport Extreme. Liker denne bedre =) Som sagt så ligger problemet "i luften" mellom ruter (airport) og maccen min. Instillinger: Jeg får dog en liten feilmelding på apples ruter: Den sier at jeg har "dobbel NAT", når jeg kjører i en modus kalt "Del en offentlig IP-adresse". Jeg har to andre moduser: "av (bromodus)" og "distribuer en serie IP-adresser. Verken av disse andre to fungerer. Jeg tror grunnen til at "distribuer en serie IP-adresser" er fordi at min statiske IP-adresse (fra leverandør) er xxx.xxx.0.183, og at jeg ikke i denne modusen har mulighet til å endre annet en den siste delen av IP-adressen til lokalnettverket. Altså, xxx.xxx.0 er gråa ut. Jeg kan kun velge å endre der det står 183. På denne måten tror jeg det blir en konflikt. Når jeg kjører modusen "del en offentlig IP-adresse", kan jeg velge å bruke en helt annen Adresse --> nå har jeg 10.0.1.2-7 som adresse på LAN (ruter gateway = 10.0.1.1). Nå funger det altså, men får feilmeldig: "dobbel NAT". Jeg får allikevel internettilkobling. Håper dere forstod dette... Her er pingresultater til/fra ruteren Radiomods er 802.1n Kanal står på automatisk, og jeg kan ikke endre denne... Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for å unngå disse vodlsomme forsinkelsene som kommer av og til? Hva skyldes dette? :s EDIT: Grunnet dette "dobbel NAT" problemet, står ruteren å blinker orange som indikerer ett problem... Er det virkelig problem med to NAT på et nettverk? "Altså, ruteren jeg får min WAN kabel fra (kabelen kommer fra veggen), har visstnok også NAT. Jeg bruker statisk IP, og ingen oppkobling liksom... Endret 15. oktober 2008 av w3p Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 Jeg har funnet et nytt clue (noen av dere har kanskje sett det på bildet allerede): Jeg legger merke til at når jeg pinger ruteren (10.0.1.1) kommer det et par raske svar (1-3ms) etterfulgt av et kjempe tregt svar (2600ms) som igjen er etterfulgt av et tregt (ikke kjempe tregt) svar (1600ms). Dette skjer om igjen hele tiden og er veldig regulært. Altså i denne rekkefølgen: raskt-raskt-veldig tregt-tregt-raskt-raskt-veldig tregt-tregt...... Dette må da være en "feil" som jeg kan rette på? Det store spørsmålet er jo hvor dette kommer fra, og hva det skyldes, men om jeg får rettet på det så er det ikke så nøye akkurat HVA som var grunnen til dette. Håper dette hjalp noen =) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 For å finne ut om det er noe med forstyrrelser eller drivere bør du sette trådløsrouter rett ved PC slik at du ser om ping blir normal da. Hvis det ikke retter problemet er det størst sjanse for at du har problemer med driver til klienten i din PC eller noe problem med PC. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2008 (endret) Nå funker det plutselig =) Jeg slo opp problemet på internett, og fant ut at dette kunne skyldes flere ting, deriblant drivere på maccen. Ettersom jeg vet at jeg omtrent aldri slår av maccen (kun dvale) bestemte jeg meg for å gjøre en kald reboot. Maskinen slo seg på igjen, og problemet var borte! Im happy =) Problemet må ha liggi lokalt på maskinen min, en slags service eller et program som søkte opp routeren hele tiden fra min maskin... LØST =) EDIT: Løsningen var å slå av et program som heter "AirRadar" som jeg brukte til å sjekke om det var noen åpne nettverk jeg kunne bruke mens jeg hadde dette problemet. Dette programmet har da stått på i bakgrunnen lenge. Altså ingen service problemer, kun et program som bare var å slå av. Jeg trenger ikke slå av maccen i ny og ned allikevel hehe Endret 15. oktober 2008 av w3p Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå