BrokenTomato Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Hei! Jeg flyttet inn i nåværende bopel den 1. September 2007. Kontrakten var tidfestet til ett år. Når juli måned kom i 2008 så fikk jeg beskjed fra huseier at husleien øker fra 4500 -> 5000 kr. Dette er egentlig greit nok, men nå krevde huseieren at jeg bandt meg til ett år til. Jeg stusset en del på dette, men fant ut at jeg ikke har så mye jeg skulle si dersom jeg ønsket å bo der videre. (Ville ikke flytte, men hadde planer.) Nå har jeg endelig fått bekreftet at jeg kan flytte sammen med min kjære til en ny leilighet rundt juletider. Problemet er jo da selvfølgelig denne tidsbestemte kontrakten. For å dobbeltsjekke hvordan jeg kan gjøre dette sjekker jeg hva som står i kontrakten. Der har de fylt inn dato, fra 01.09.2008 og frem til 31.07.2008 men det er ikke krysset av som det valgte alternativet. Det som derimot er krysset av er to måneders oppsigelse. Hvor tallet to er fylt inn med penn. Problemet mitt er jo hvordan jeg skal legge frem dette, jeg ønsker ikke å være en dritt som lar de i saksen dersom de ikke finner ny leietager, men jeg har jo ikke råd til å betale leie to steder. Så spørsmålet er egentlig hvordan dere ville gjort det? Sendt et skriftlig brev med oppsigelse og at jeg er ute innen 01.01.2009 eller snakke med de for å bli enige om å finne en ny leietaker før jeg flytter? I utgangspunktet har jeg tenkt på den siste, men hvis de motsetter seg dette vet jeg ikke om jeg er tøff nok til å stå der og si at det står to måneder i kontrakten og at det derfor gjelder. I tillegg så har jeg en annen utvei hvis de er veldig vanskelig, i husleieloven står det at for å ha en tidsbestemt kontrakt i egen bolig så kan den være ett eller tre år. Det står i tillegg at hvis det er flere enn tre utleieenheter så er minste bestemte tidsperiode tre år. Dette kan jeg også slå i bordet med da det er tre utleieenheter her, men da vil vel tre måneder gjelde som følge av husleieloven fordi kontrakten er ugyldig? Håper på gode tips. Takker for all hjelp. Endret 14. oktober 2008 av -JørgenG- Lenke til kommentar
Ultronomicon Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Beste hadde jo vært om du hadde prøvd å hatt en åpen dialog med utleier. Ellers, er jeg faktisk usikker på om han faktisk kan binde deg til et år. Kontrakt er vel kontrakt. Jeg tror uansett at han ikke kan kreve mer enn 1 mnds oppsigelsestid. ta en titt her: http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html står det alt du trenger å vite, såvidt jeg kan forstå, er det ingen kontrakter som kan overgå lov-verket. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå