Gå til innhold

Oppsett av lite hjemmenettverk

Hawtz

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har bestemt meg for å legge litt penger i en ny switch og router til huset. For øyeblikket sitter vi med 3-4 PC-er i huset, der alle sitter på trådløst fra en D-Link router. ISP-en er Canal Digital med 10MB inn og 1,8MB ut. Men til poenget; selv hater jeg trådløst ganske heftig og har klart å inngå et kompromiss med mine foreldre. Mot at jeg betaler for en ny stabil router, skal faren min borre et hull og legge kabel til rommet mitt.

Har da tenkt litt på hva jeg skal kjøpe, og har tenkt mest på Linksys WRT54GL. Grunnen til ny router er fordi jeg opplever problemer med trådløse i den forstand at nettet blir redusert med omtrentlig 3MB via det trådløse, og atpåtil blir jeg frakoblet nettet hver gang jeg starter torrenter. Vil derfor ha en router jeg har litt mer muligheter på, og som vil være ypperlig til videre bruk når jeg flytter. Vil gjerne at folk skal kommed med input om hva de synes om valg av router.

Som litt smør på flesk, har har jeg også bestemt meg for å investere i en 1Gbit smart-switch til bruk av diverse LAN og personlig bruk. Til dette trenger jeg litt mer rådgivning enn routeren. Minstekravene mine til switchen blir GB-nett, DHCP, QoS, lite støy m.t.p. av den vil være innen en rekkevide på 2 meter fra skrivebordet, og at den har 16 porter eller mer. Vil helst ikke overstige en pris på 2,000,- (switchen)

Mvh,

Thomas )

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den ruteren på vei i posten til meg etter å ha bestilt den igår, og den skal etter det jeg forstår være veldig stabil og god, særlig hvis man har torrents på nedlastning og samtidig ikke ønsker at surfing da skal gå tregt. Med Tomato firmware har den gode innstillingsmuligheter for båndbreddestyring osv, det står mye om det her;

http://forums.somethingawful.com/showthrea...hreadid=2629572

Lenke til kommentar
Når det gjelder router og torrents så bør du heller satse på en DIR-655. Den har Gigabitporter og tåler mange flere forbindelser enn WRT54GL. I tillegg er den rask på trådløsnett med inntil 100Mbit.

Gjelder det også når den er modifisert med Tomato firmware? Trodde den da ble vesentlig raskere, også raskere i praksis enn DIR-655.

Står her at antall connections kan økes mye;

http://touristinparadise.blogspot.com/2008...-improving.html

Det står at antall man med Tomato kan klare opptil 6000 connections.

Står endel om Dir-655 og WRT54GL her også;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=853879&st=0

Lenke til kommentar
Gjelder det også når den er modifisert med Tomato firmware? Trodde den da ble vesentlig raskere, også raskere i praksis enn DIR-655.

Nå ble jeg litt usikker, for jeg trodde mye av dette ble avgjort av CPU og RAM i router.

Skal gjøre noen tester med en DIR-635 og en WRT54GS (gamletypen) jeg har liggende her :-)

Får rulle igang noen massive torrents og se om jeg får de til å bryte sammen :tease:

Har testet nå og kjørte ca 700 forbindelser på DIR-635 før det ble litt tregere å slå opp aviser på nett (1-2 sekund forsinkelse mens nettradio fortsatt spilte).

Med firmwaren du linket til (uten ekstra script) kjørte jeg opp til 7-800 forbindelser på Linksys og da fikk den også samme symptomer med tregere oppslag. På ca 1100 ville ikke nettradioen spille lengre og det var enda tregere å slå opp sider.

Skal ta en test til med DIR-635 så jeg får et bedre sammenligningsgrunnlag.

Ser ut som de oppfører seg temmelig likt når man sammenligner 700 og 1200 forbindelser.

Man mister ikke internett, men det oppnås ikke god nok forbindelse for nettradioen (screamer) når jeg bruker 1200 og da går det ganske tregt (3-5 sek å slå opp VG) mens på 700 er det kanskje 1 sek forsinkelse på å slå opp på begge routerne.

Alt i alt så kom Linksysrouteren godt ut av testen nå den henger godt på de nyere D-linkene som skal være noe av det bedre på markedet.

Feilkilder i testen er at det skjer på internett og at man derfor ikke så enkelt kan regne forbindelser pr sekund. Den andre 'feilen' er at jeg kjørte testen over kort tid slik at man ikke fikk bekreftet stabilitet over tid. Når jeg stoppet torrentprogrammet så ble routerne øyeblikkelig raske igjen uten at de måtte rebootes.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Takk for nyttig test :). Det viser jo foreløpig at de er ganske like i kapasitet på antall forbindelser. Det som også er interessant å sammenligne, er hvordan ruternes QoS fungerer i praksis. Jeg tenker da på i tilfeller hvor man er flere brukere, gjerne i flere leiligheter, og når man ikke har mulighet til å vite om den enkeltes torrentinnstillinger er satt opp fornuftig. Har man stilt upload på max feks, så vil annen trafikk strupes ellers på de andres maskiner, og man vet gjerne ikke hvem det er som laster ned og ødelegger for de andre. Det er i slike tilfeller jeg tror at Linksys`en med Tomato er bedre til å fordele båndbredde, da den har innebygget torrent-modul i sin QoS.

Du kan jo prøve med å kjøre full upload i torrent på begge rutere, og still inn QoS på best måte på begge, og se da kanskje?

Litt nede på denne siden har "The Iron Giant" forslag til innstillinger: http://forums.somethingawful.com/showthrea...p;pagenumber=14

I andre tilfeller hvor man har kontroll selv på alle andre sine maskiner, er D-Link`en sikkert like god, og hvis man skal streame HD-materiale over eget nett er jo N fin å ha.

Lenke til kommentar

11n er jo faktisk den største forskjellen på de i tillegg til at Linux er mye mer fleksibel og kan brukes som klient osv.

Får se om jeg gidder å teste QoS en dag. Som du sier så kan det være stor forskjell på QoS med enkel last kontra komplisert belastning som P2P.

Har prøvd med en modifisert versjon av Tomato tidligere og de kunne man begrense båndbredde pr ip eller mac. Det var temmelig nøyaktige resultater på dsl-speedometre som lå innenfor 5% av forhåndsbestemt verdi.

Lenke til kommentar

Flotte greier med all inputen! Men før jeg bestemmer meg om router; er det noen som har input over hvilken Smart Switch jeg bør kjøpe? Tanken er at det skal se slik ut:

Ganske simpelt oppsett.

Kan godt være jeg kobler meg direkte til routeren i stedet, alt etter hva som takler mine nettbehov best, men skal uansett ha en smart switch til andre formål også. Kom med innspill! :)

post-82838-1224108205_thumb.jpg

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...