Gå til innhold

hjelp! finner ingen distro som klarer å boote min pc hjelp!

Anbefalte innlegg

hei dere.

håper det finnes noen skikkelige linux-følk her..

har slitt noen dager nå med å installere diverse distroer til en laptop jeg har.

det er mest sannsynlig at det er mine manglende linux kunnskaper som er problemet men..

jeg har forsøkt å installere på følgende type pc.

compaq armada e700, 400mhz cpu, 256mb ram, 60gb disk, dvd rom, osv..

jeg har forsøkt følgende distroer/versjoner av lx programvare jeg har funnet.

FOR ORDENS SKYLD, jeg har brukt power iso til å brenne filene og jeg har en PLEXTOR brenner som jeg brenner med.. den feiler "aldri" hehe.

ubuntu-7.10-desktop-i386(ble anbefalt av en kamerat som er "skap-linux-fan". ubuntu klarte ikke å komme forbi install.

ubuntu-7.10-desktop-i386 (samme resultat som forrige)

LinpusLite(den som er i eee-pc) install gjør seg ferdig men får ingen boot.

LinpusLinux9.5 (nyeste versjonen) samme resultat som forrige.

mandriva-linux-one-2009-KDE4-int-cdrom-i586. skjønte jeg egentlig ingenting av.. forvirrende distro

Fedora-9-i386-DVD. install bootet ikke.. det er dvd spiller i maskina..

jeg har fått en oppfatning tidliger om at linux er verdens beste til å kjøre fornuftig på eldre pc'r. men men..

pc'ene funker 100% supert med windows xp pro og sp3.... men trodde da at det skulle funke helt bra med noen LX versjoner...????

Endret av djsimen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er vist ikke mulig å ha linux på den laptopen.

????????????

Jeg vil anbefalte at du prøver Xubuntu 8.04, en stippet Ubuntu for mindre maskiner. Hvorfor du ble anbefalt Ubuntu 7.10 er jeg ikke sikker på.

Live-CD + installasjon

http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimag...esktop-i386.iso

Det kan hende du må prøve "Alternate install" om denne ikke vil boote:

Kun tekstbasert installasjon:

http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimag...ernate-i386.iso

Lenke til kommentar

Alle distroene du nevner der er imo alt for tunge for den hardwaren. Jeg vil anbefale Puppy (eller DSL). Puppy trenger du igrunnen ikke å innstalere en gang, kan fint kjøres fra feks USB pinne eller CD-rom.

EDIT: at ingen av de innstalerte distroene vil boote tyder på at du kanskje trenger en eller annen kernel parameter for å få det til. Regner med at BIOS er riktig satt opp (boot on hdd enablet)? En feilmelding hjelper oss også veldig mye.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

NB! Jeg har ikke lest hele tråden så nøye.

Innstallerte selv Xubuntu på en 400MHz 256 MB RAM PC.

NB!! Det gikk ALDRI an å installere fra en «live-CD»!! Ble nok for heavy!

Heldigvis finnes det «alternate»-versjoner av Xubuntu som du laster ned og brenner en installasjons-CD av. Velg så ikke-grafisk grensesnitt under installasjonen, så skal det nok gå greit.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hei alle sammen.

meget takknemlig for respons som har kommet.

ser det er flere som skriver at live-cd funksjonen ikke vil funke.

det er nok tilfelle på en del av distroene jeg har testet men ikke alle.

det som jeg selv synes er rart er at pc'ene funker med ms windows xp. (om enn ikke som olja lyn). ville tro at linux distroene skulle gjøre mirakler med slike eldre pc'r.

men nå tenker jeg å få testa ut xubuntu versjonen som ikke har "live-cd" funksjonen.

men da sliter jeg litt.... hvordan skal jeg få installert?? da har jeg vel ingen "wizard" som hjelper til slik som det er på live-cd'ene eller under install av windows?

angående feilmeldingene så er det litt forskjellig hva jeg har fått av feil. noen installasjoner har fryst, noen sier at det er noe galt med harddisk, noen ganger "skjer det ingenting". men nå er jeg super-fersk med lx så mulig jeg har oversett noe her og der.

kommer tilbake med info etter å ha testet xubuntu.

ps! en liten "how-to" hadde vært flott hvis noen har det.... (altså hvordan installere uten live-cd)

Lenke til kommentar
men da sliter jeg litt.... hvordan skal jeg få installert?? da har jeg vel ingen "wizard" som hjelper til slik som det er på live-cd'ene eller under install av windows?

Jo, du har en "wizard" av samme type som du hadde på feks Windows XP. Det hele er ganske selvforklarende, men dersom du ønsker så er jeg sikker på at google kan linke deg til en haug med howtos/tutorials.

En ordinær "live-cd" vil ha akkurat det samme grafiske miljøet som den endelige innstalasjonen, uten at du trenger å innstalere.

Lenke til kommentar
er vist ikke mulig å ha linux på den laptopen.

????????????

Jeg vil anbefalte at du prøver Xubuntu 8.04, en stippet Ubuntu for mindre maskiner. Hvorfor du ble anbefalt Ubuntu 7.10 er jeg ikke sikker på.

Live-CD + installasjon

http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimag...esktop-i386.iso

Det kan hende du må prøve "Alternate install" om denne ikke vil boote:

Kun tekstbasert installasjon:

http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdimag...ernate-i386.iso

da har jeg testet litt xubuntu.

får opp noen hundre feilmeldinger som sier "squashfs-error". blir for omfattende å notere opp alle. men det virker som om det er dårlig kontakt mellom cd/dvd og hd?.. får samme feil på to like maskiner.

i oppstarten kommer den en "bios is 1999" feil.. kan det rett og slet være et 2000-problem?

skal få testet de puppy-tinga osv nå snart.. mer info kommer..

Lenke til kommentar

nå har jeg testet puppy..

det var et fantastisk enkelt system.

er det noen som kjenner til følgende:

kan puppy "installeres" til harddisk?

kan puppy vis dvd film?

kan puppy brukes i sammenheng med msn/yahoo eller andre "chat-kontoer"?

driver og tester det franske greiene nå "SliTaz-cooking" som det het.

peace.

Lenke til kommentar

bruk Puppy sin universalinstaller for å installere til hva som helst.

Puppy kan ikke vise dvd-filmer. det kan heller ingen andre GNU/Linux distribusjoner. du må ha et _program_ til å spille av filmer. det operativsystemet ditt gjør er å snakke til maskinvaren, og si til den hva du vil den skal gjøre. det spiller _ikke_ av dvd-filmer. men det gjør derimot f.eks Kaffeine, KMplayer og en rekke andre programmer.

igjen - ikke Puppy selv, men du kan jo få tak i et program som gjør jobben. jeg anbefaler aMSN om du bruker MSN ekslusivt. bruker du andre ting kan du ha f.eks Kopete eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ville tro at linux distroene skulle gjøre mirakler med slike eldre pc'r.

Hei! Dette er en myte. Dersom du skal teste Linux for første gang, så gjør det på en oppegående maskin.

hehe joa.. hadde jeg hatt interessen for linux så kunne jeg vel gjort det.

men jeg ser ikke helt at jeg vil skifte ut vista'en min med lx som ikke klarer å kjøre på pc'r som xp funker fett på.

grunnen til at jeg startet tråden var for å finne en løsning på å få en lx-distro på disse lap-toppene slik at jeg kunne vise dvd i full-screen på dem.....

dit har jeg foreløpig ikke kommet.

angående puppy.. (en annen som postet).

det funker å vise dvd i puppy.. bare ikke i fullscreen..

det franske lx greiene var en bomtur. funket ikke i det hele tatt.

forsøkte å bruke install-modulen til puppy for å installere til hdd men det funket ikke som planlagt..

back to square one og win xp.... snufs..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...