Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

forskjellen på trådløs router og trådløs accesspoint

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg har lite peil på trådløst nettverk og nettverk generelt og lurer på hva som er forskjellen på en trådløs router og en trådløs accesspoint. Grunnen til dette er som følger:

Hjemme har jeg 3 pc'er som er koblet i nettverk og deler en Telenor ADSL-linje (384 bps). Alle disse sitter bak en router som igjen er koblet til adsl-modemet. Nå har jeg kjøpt meg en bærbar og ønsker derfor også og koble denne til nettverket, men jeg vil være fleksibel slik at jeg kan sitte overalt i huset og jobbe på den bærbare pc'en. Fins det derfor en eller annen "dings-boms" som jeg kan koble til den ene av routerens 4 porter (routeren inkluderer 4 porter switch") som gjør at jeg får et trådløs forbindelse til den bærbare? Jeg ønsker nemlig å beholde det vanlige "ikke-trådløs" nerverket med de 3 opprinnelige pc'ene (stasjonære) og bare ha en trådløs forbindelse med den bærbare. Og er det denne "dings-boms"'en som kalles et trådløst accesspoint?

Ble litt rotete det her, men jeg håper dere forstår

På forhånd takk

mvh

Ridgea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da trenger du egentlig bare et trådløst aksesspunkt. Hvis du i tillegg senere ville koble på flere pc'er med "tråd", kan du kjøpe en trådløs router, og bruke den som et aksesspunkt. Jeg har gjort dette, og dermed har jeg plass til 4 eksterne + mine eksisterende 3 i den "gamle" routeren fra før, og en trådløs bærbar, tilnærmet identisk ditt oppsett altså.

Hvis en av dine 3 eksisterende pc'er står på hele tiden som server f.eks. antar jeg at du i tilfelle kunne sette et trådløst nettverkskort i denne, og dermed slippe å kjøpe en trådløs router eller aksesspunkt i det hele tatt.

bertie

Lenke til kommentar

Ad-hoc mode er ikke å anbefale...

Det er ikke store forskjellene på ett access-punkt uten og med ruter funksjonalitet, så ettersom du først skal kjøpe deg ett access-punkt så vil jeg anbefale deg å ta ett med ruterfunksjonalitet f.eks. D-Link 614+

btw.: ad-hoc er trådløst nett uten base..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...