Ertshus93 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei! Har noe i naturfag, og spørsmålet var: Hva er felles for ALLE organiske stoffer? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Organiske forbindelser er molekyler som inneholder karbon og hydrogen. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ekko har rett. Alle organiske forbindelser inneholder Karbon. I tilegg til at de som oftest inneholder hydrogen. Oksygen er ofte også med, men som sagt er kravet Karbon. (Det er noen stoffer og stoffgrupper som inneholder karbon, men ikke kalles organsiske forbindelser.) Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Jeg tror det er karbon og hydrogen som skal til for at det skal få definisjonen organisk. I tillegg kan de inneholde en rekke andre elementer som nitrogen, oksygen, halogener, samt fosfor og svovel. Unntakene er karbonsyre og karbondioksid, som hører inn under uorganisk kjemi selv om de er karbonforbindelser. Lenke til kommentar
Ertshus93 Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Noen egenskaper alle organiske forbindelser har til felles? Endret 14. oktober 2008 av Ertshus93 Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Ved nærmere lesing ser det ut at strek og ekko har rett,men du kan gjøre din egen lekse ved å lese her Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Kan jo nevne at karbider og karbonater heller ikke regnes for organiske forbindelser, pluss at det finnes litt forskjellig mikkmakk som f.eks. cyanider, og ikke minst rent karbon i forskjellige former (grafitt, diamant, karbon-nanorør, bucky-baller ...), som ikke regnes for organisk. Karbon og hydrogen er nok et greit kjennetegn, som sagt Ellers tror jeg det skal godt gjøres å finne egenskaper som alle organiske forbindelser har til felles, siden det kan variere noe helt enormt. De fleste er vel kanskje brennbare, men jeg ville ikke tatt sjansen på å si at absolutt alle er det ... Lenke til kommentar
havfal Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 TwinMOS har selvfølgelig rett, men side dette maks er kjemi for andreklassinger på VGS er alle unntakene et ikke-tema. (Bortsett fra kanskje karbonoksider). Fellestrekk tror jeg blir vanskelig. Sjekk hva som står i boka di. De er stort sett brennbare mener jeg som TwinMOS også har nevnt. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Joda, det var mest for å nevne det at jeg tok med de unntakene (siden andre allerede hadde nevnt noen, liksom). Det er sikkert mer enn nok å si at de er karbonholdige Lenke til kommentar
havfal Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Joda, det var mest for å nevne det at jeg tok med de unntakene (siden andre allerede hadde nevnt noen, liksom). Det er sikkert mer enn nok å si at de er karbonholdige You will always be a pro! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå