^Chap^ Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 hardisken kaputt? :-? heh... var i windows og merket forst at det ikke gikk ann aa lage kataloger (tok ca 1 min aa lage en paa c:) saa fikk jeg "c: ikke formatert, vil du gjore det naa?" feil melding... heh, ikke bra tenkte jeg.. og siden os og alt gikk treigt saa restartet jeg og fikk "Disk I/U Feil" melding i dos og "sett inn en annen disk" hehe... men hva har egentlig skjedd med disken? umulig aa fikse den igjenn? det var en 4 aar gammel 20GB IBM Deskstar hardisk.. litt kjiipt ettersom det var endel viktige ting paa den, som skole ting passord filer og alt annet "personlige" ting som jeg har samlet oppigjennom aara og 4aars levetid paa en hd normalt? har en annen 6gb seagate hd her som er 6 aar gammel som funker normalt Lenke til kommentar
xeon Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Hehe.. "C: ikke formatert".. Stilig!! Nei, det er ikke unormalt at datautstyr streiker med tiden.. Kommer litt ann på hvordan du har behandlet disken, samt hvordan fabrikken har behandlet disken... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Nei, du kan trygt si at det ikke er normalt at en disk holder "kun" i fire år. Alt datautstyr er testet ifølge endel regler som kan gi et visst pekepinn på hvor lenge komponenten er ment å gå før feil. Databransjen bruker her et utrykk "mtbf" etterfulgt av et tall. Dette står for "mean time before failure". Disse tallene er vanligvis oppgitt for hvert produkt. For disker så gjelder den generelle regelen at de har 3-5års garanti. Det vil i praksis si at man kan forvente at disken tåler kontinuerlig drift(24/7) i 5år. Sendt fanten tilbake der du kjøpte den og forlang garantirep. Lenke til kommentar
^Chap^ Skrevet 29. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2003 okay... fant ogsaa ut at den var ca 3 aar gammel... bios finner den ogsaa, men den gaar i "loop" med noen stygge lyder naar dos/win prover aa faa kontakt med den tar den til den lokale shoppen jeg kjopten da og klager litt takk for alle svar... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå