Gå til innhold

Hei. Jeg har et problem med anlegget mitt


Anbefalte innlegg

Har 2 forsterker fra 70-tallet. Den ene låter faktisk forvrengt med loudness slått av!! :-? Men det er ikke noen forskjell i loudness-effekten ettersom hvor høy jeg spiller. Den andre får en basspeak rundt 50 hz. Resultatet er at når man skrur opp volumet går elementet fort tom for slaglengde, og det blir ¤# :evil: %& forvrengning.

 

Du skal ikke tro på alt du lærer på elekto, Når jeg gikk på skolen lærte man at intel celeron ikke kunne bus-overklokkes, så når jeg viste dem screenshot fra pc'en min sa de at jeg juksa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal ikke tro på alt du lærer på elekto, Når jeg gikk på skolen lærte man at intel celeron ikke kunne bus-overklokkes, så når jeg viste dem screenshot fra pc'en min sa de at jeg juksa!

He he. Vk1 Elektronikk, takk. Ørliten forskjell.. jeg går den linja nuh. Hadde en del om volumkontrollen i analog elnikk. Øret er forresten lite følsomt for bass, så det krever en bassboost for at det skal låte nøytralt! Loudness skal ved små signalstyrker framheve bass og diskant.

 

a|ek: når du skal spille inn høytalerne kobler du den ene høytaleren i motsatt polaritet (vend om kablene i den ene enden), setter høytalerne front mot front veldig nære hverandre og spiller.. den ene høytalerens lydbølgene vil være det motsatte av den andre.. som vi vet opphører motsatte lydbølger hverandre. Ergo du vil nesten høre ingenting :smile: Det samme blir brukt i fly, som støyfelle. En enhet "senser" hvordan lydbølgene (støyen i kabinen) utarter seg, og sender ut de motsatte..

 

RTFM = Read The Fine Manual. Loudness er en forsterkning av visse frekvensområder for å gjøre lyden mer 'riktig' for øret ved lavt volum. Det er ikke noe du bør ha på hvis du spiller høyt

LarsC: Haha. Don't even try it ;D RTFM har vel aldri

betydd noe annet enn Read The FUCKING manual

 

Det har ingenting med hvor høyt de kan spille, bare hvor mye effekt de skal kunne tåle får de tar kvelden. Sannsynligvis tåler de ikke så mye engang.  

Se etter følsomhet eller sensitivity i spesifikasjonene.

Jo, kombinert med følsomheten har effekttåeligheten ALT å si for hvor høyt høytaleren kan spille! Har man høytalere med følsomhet f.eks. 90dB, skal de spille 90dB ved én watt. Ved 10W skal de spille 100dB, ved 100W skal de spille 110dB, ved 1000W skal de spille 120dB... mente å lese noe slik i en lærebok. Ta det med en klype salt altså. Men skjønner tegninga.

Lenke til kommentar

LarsC: Haha. Don't even try it ;D RTFM har vel aldri

betydd noe annet enn Read The FUCKING manual

 

Nei. RTFM stod opprinnelig for Read The Friendly Manual. Akronymet har bare fått forskjellige (høflige/uhøflige) varianter etterhvert.

http://web.mit.edu/afs/sipb.mit.edu/projec...s-new.foot.html

 

Jo, kombinert med følsomheten har effekttåeligheten ALT å si for hvor høyt høytaleren kan spille!  

 

Nå tror jeg ikke du leste det jeg skrev skikkelig. Det var nettopp effektterskelen isolert sett det var snakk om (som ikke forteller noe om hvor høyt volum høyttaleren kan avlevere).

Lenke til kommentar
Bruker du Spikes? Hvs ikke kan det kanskje hjelpe litt.

 

Btw. så trenger ikke høy oppgitt effekt å bety masse lyd. Mine 2 små PC-høyttalere med 4" elementer til kr. 300,- har jo en oppgitt effekt på 360W  :roll:

 

man oppgir gjerne pc-høyttalere i pmpo.

360watt i pmpo = 36watt i rms,

hvis jeg ikke husker feil..

Lenke til kommentar
Bruker du Spikes? Hvs ikke kan det kanskje hjelpe litt.

 

Btw. så trenger ikke høy oppgitt effekt å bety masse lyd. Mine 2 små PC-høyttalere med 4" elementer til kr. 300,- har jo en oppgitt effekt på 360W  :roll:

 

man oppgir gjerne pc-høyttalere i pmpo.

360watt i pmpo = 36watt i rms,

hvis jeg ikke husker feil..

 

Plastic Makes Powerful Output, hvilken flott måte å måle effekt på. Tror ikke det er noen bestemt omregningsformel for dette. Så noen høyttalere som var 1000W PMPO, på strømforsyningen leste jeg 30W... Så også en surround-pakke i en postordrekatalog en gang. 6000W :lol:

Lenke til kommentar
Bruker du Spikes? Hvs ikke kan det kanskje hjelpe litt.

 

Btw. så trenger ikke høy oppgitt effekt å bety masse lyd. Mine 2 små PC-høyttalere med 4" elementer til kr. 300,- har jo en oppgitt effekt på 360W  :roll:

Sikkert oppgitt i p.m.p.o. forskjellen mellom disse er meget stor, men det er mange som lar seg lure... :roll: ... :smile:

Lenke til kommentar

Man trenger ikke kjøpe alt fra Komplett!!! ser ut som du har gådd på Europris å kjøpt deg super kaffetrakter til 199 kroner..når det kommer til HIFI så legg litt penger i det..har bare selv Dali 6006 men er fornøyd med de..skal selge de å kjøpe meg byggesett fra Eltek..snakk med eltek..der får du ordentlige høytalere til lavpris

Lenke til kommentar
Bruker du Spikes? Hvs ikke kan det kanskje hjelpe litt.

 

Btw. så trenger ikke høy oppgitt effekt å bety masse lyd. Mine 2 små PC-høyttalere med 4" elementer til kr. 300,- har jo en oppgitt effekt på 360W :roll:

 

man oppgir gjerne pc-høyttalere i pmpo.

360watt i pmpo = 36watt i rms,

hvis jeg ikke husker feil..

 

disse 360W høyttalerne jeg hadde hadde en RMS på 2x7W (8 Ohm), og en strømforsyning på 25W, så det stemmer nok ikke. :)

Lenke til kommentar

Som det er sagt før, er eltax ikke gode nok høytaller. Tenker da både på kasse og elementer. Forsterkeren er nok god den, uten at jeg har sett nærmere på den. Jeg ville nok kjøpt nye høytallere hvis jeg var deg, og kjøp gjerne et kjent merke. Det lønner seg ofte :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

nå virker høyttalerne bra! tror det bare var at de måtte spilles inn litt... kjøp et bedre merke?? eltax suger?? jeg mener du tar feil... du kan skrive at du synes det, men uansett er det urelevant... ga 1800,- for disse høyttalerne ca. og de gir fin og høy lyd! mye for pengene.. tror veldig mange kan klare seg supert med et par slike i boligen sin... :woot: (men må inrømme at jeg vurderer å kjøpe et par cerwin vega, bare for å få skikkelig power. takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
kjøp et bedre merke?? eltax suger?? jeg mener du tar feil... du kan skrive at du synes det, men uansett er det urelevant... ga 1800,- for disse høyttalerne ca. og de gir fin og høy lyd! mye for pengene..

 

Han har nok rett kjære venn. Når du får fire titommere i kasser for under 2000,- er det noe galt et sted. Du KAN IKKE få en naturtro gjengivelse ut av dette, selv om du investerer det femtidobbelte i elektronikk.

 

Men samtidig: Du sier at du vurderer CV. Dette betyr antagelig at du gir en god dag i hifi-lyd og er såre fornøyd så lenge du kan få vondt i ørene. Da kan nok dette være 1800,- vell inbesterte kroner, selv om du antakelig ville fått et enda morsommere resultat med litt egeninsats og en tur på Eltek. (Selv kjøpte jeg et sett Logitech Z-560 til å spille musikk på PCen: jeg trenger ikke hifi-lyd til ren bakgrundsmusikk. Enskjønt jeg tror kanskje de blir byttet ut på sikt.)

 

Dette handler om smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...