Gå til innhold

Hei. Jeg har et problem med anlegget mitt


Anbefalte innlegg

Jeg ha nylig kjøpt en Pioneer Sorround Reciever (VSX D-511) og et par Eltax Millennium 500 Høyttalere og en Monsterkabel. Hadde tenkt å lage sorround hjemme, men fant ut at jeg ville droppe det. Så jeg har kanskje tenkt å selge recieveren til fordel for en stereo forsterker. Burde vel få mer kraft til høyttalerne da :) Men inntil jeg får solgt den så bruker jeg komponentene jeg har i dag. Men jeg synes at høyttalerene ikke gir så bra "trøkk". (føler liksom at lyden henger litt igjen i høyttalerne) Hørt at de skal være ganske tungdrevne, men trodde denne recieveren skulle klare å kjøre de bra. Da tok jeg vel feil? Noen som kan hjelpe?

 

Også lurer jeg på om noen kan anbefale meg en eller fler stereo forsterkere i prisklassen 3000 (gjerne litt i underkant :wink: )

 

Her er linker til høyttalerne og recieveren.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=3&s=pl

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=3&GrpID=3&s=pl

 

Takk for hjelpen! :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å prøve noen andre høytalere i første omgang. For når du sier at "lyden henger litt igjen" kjenner jeg meg igjen når det gjelder Eltax Millenium 500. Sorry, men jeg aner høytaleren rett og slett er for dårlig. Kassene er på langt nær solid nok! Derfor oppstår det kasserumling av bassen, som gjør at den ikke opphører så raskt som den egentlig skal. Hm, hvor langt står høytalerne fra bakvegg? Prøv å flytt litt på dem.

Lenke til kommentar

Høyttalerne står ca en halv meter fra bakveggen. Den ene høyttaleren står ca bare en 30 centimeter fra sideveggen.

 

Men uansett så står det 500watt bakpå høyttaleren. Trodde det iallefall skulle spille høyt. Det gjør det altså heller ikke... :(

 

Ellers synes jeg andre høyttalere virker ganske dyre. (Ettersom jeg er har et lavt budsjett) :( Tror du ikke at det kan hjelpe å bytte ut forsterkeren?

Lenke til kommentar
Kanskje du burde "kjøre" inn høytalerene først,gi dem litt tid til å gå seg til(kan ta litt tid,men de blir bedre etter hvert,,,kanskje)

 

Det gjør de, det står i de "proffe" bøkene at høytalerne skal ha kjørt seg "godt" i 48 timer før de blir gode, når jeg mener "godt" er det ikke på lav styrke, men på et litt passe høyt nivå..

 

Mvh. Anders!

Lenke til kommentar

Men uansett så står det 500watt bakpå høyttaleren. Trodde det iallefall skulle spille høyt. Det gjør det altså heller ikke... :(

 

Det har ingenting med hvor høyt de kan spille, bare hvor mye effekt de skal kunne tåle får de tar kvelden. Sannsynligvis tåler de ikke så mye engang.

Se etter følsomhet eller sensitivity i spesifikasjonene.

 

Angående 'henging igjen', du er sikker på at forsterkeren ikke står i en surround-modus, eller at du har klang påskrudd?

 

Kanskje du burde "kjøre" inn høytalerene først,gi dem litt tid til å gå seg til(kan ta litt tid,men de blir bedre etter hvert,,,kanskje)

 

Jeg tviler egentlig på at de fysiske endringene i membraner og oppheng er særlig hørbare. Isåfall må du spille inn anlegget hver gang du skal lytte på musikk, da enkelte parametre nærmest 'faller tilbake' til sin opprinnelige tilstand etter du har skrudd av anlegget.

 

Ørene trenger 'innspilling' også.

Lenke til kommentar

Et tips hvis du skal ha forsterker i budsjett-klassen, kjøp brukt. Hvis man kan leve med å ha en 3-5 år gammel forsterker får man masse for penga. Og skal du selge den igjen taper du ikke så mye på det.

For i underkant av 3000 kr kan du få mange gode forsterkere. Bare ta en titt på diverse annonsesider på internet.

Lenke til kommentar

Jo. Det er faktisk noe av poenget med loudness. Husker vi hadde masse om det på VK1 El.nikk.

 

Vel, elektronikk er ikke min sterkeste side, så akkurat det kan jeg ikke si noe på. Dog, hverken Bang&Olufsen-forsterkeren min far har hjemme, NAD-ampen en kompis har, eller et par amper jeg har vært borte i (fellestrekket er 'analog' loudness), kobler eller reduserer ikke loudness i forhold til volumet, noe som resulterer i ganske stygg forvrengning ved selv moderat høye volum.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en eldgammel forsterker før (sikkert fra 70 tallet). Denne hadde en loudness-funksjon som ble redusert alt etter hva volumet var på. På lavt volum merket man sinnsyk forskjell, middels volum litt forskjell, og på full guffe merket man absolutt ingen forskjell. Går sterkt utifra at denne forsterkeren ikke hadde digitale filtre.

 

Konklusjon: Det er forskjell på "loudnesser". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...