.Lagrange. Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Enkelt og greit: jeg har 2g MgSO4 * x H2O (krystallvann). Jeg skal regne ut (quote fra bok:) antall mol krystallvann saltet inneholder... Og dette fikk jeg feil på på rapporten min i runde en. Jeg brukte forholdet i vekt før og etter kok først; 0,87 g. Så ganger jeg dette ut og får 0,05mol. Er ikke dette x? Hvordan setter jeg dette inn og får x? Skjønner ikkøø =( Dessuten fikk jeg kommentaren at jeg skulle regne ut forholdet mellom saltet og krystallvannet i mol. Øh, hvor står det i oppgaveteksten? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det er riktig at det er 0,05 (eller 0,048) mol vann i 0,87 g, men dette er ikke x-en du skal frem til. x betegner antall mol krystallvann per mol av saltet, så du må altså dele antall mol vann på antall mol av det vannfrie saltet. Det er det som menes i kommentaren du har fått. Er det slik at du starter med 2 gram salt med krystallvann, varmer det opp, og finner ut at det har blitt 0,87 gram lettere? I så fall står du igjen med 1,13 gram vannfritt salt, som tilsvarer 0,0094 mol magnesiumsulfat. Hvis nå deler antall mol vann på antall mol vannfritt salt, kommer du frem til forholdet du er ute etter: x = 0,048/0,0094 = 5,1 (rundes av til heltall). Vi må altså anta at formelen er MgSO4·5H2O, altså at hvert mol magnesiumsulfat også inneholder 5 mol krystallvann. (Egentlig er det MgSO4·7H2O som er det "normale" hydratet av magnesiumsulfat, men du bør jo helst rapportere det du faktisk har funnet ) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå