Olum Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Om man skal be noen om å åpne en dør eller sykle fortere, hvordan skriver man det? "Åpn døra!", "sykl fortere!". Det er jo sånn man uttaler det. Går det an å skrive det slik? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Imperativ Lenke til kommentar
insolvent Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Nei, det heter "Åpne døra" og "Sykle fortere" Edit: Doh! Montgomery!! Jeg er en noob... Endret 14. oktober 2008 av insolvent Lenke til kommentar
archanios Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det gjorde ikkje det når eg gikk på skulen i det minste. "Ordet 'åpn' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka." dokpro.uio.no Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Imperativsform står vel som regel ikke i ordbøker? Lenke til kommentar
archanios Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Imperativ Nøyaktighet: Denne artikkelens faglige presisjon er omstridt, eller den kan inneholde faktafeil. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Så sant så sant http://www.sprakrad.no/nb-no/Sprakhjelp/Re...tikk/Imperativ/ *edit: Spesielt for bokmål Når stammen ender på en konsonantgruppe som vi sjelden eller aldri møter i slutten av et ord ellers, får vi imperativformer som ser rare ut og kan være vanskelige å uttale: behandl, endr, forandr, forkludr, klatr, pensl, rødm, saktn, smadr, smuldr, stempl, sykl, tråkl, vegr, åpn osv. I slike tilfeller kan vi på bokmål velge å la imperativen ende på e, slik at den blir lik infinitiv. Vi kan altså skrive "forkludr ikke opplegget" eller "forkludre ikke opplegget", "smuldr deigen godt" eller "smuldre deigen godt" osv. bokmål og Endret 14. oktober 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
archanios Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Mykje bedre.. I stand corrected. Hadde egentlig tenkt å spørre romkameraten som er lærarstudent, men då slepper eg det. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Må vel kanskje innrømme at wiki tidvis blir brukt vel fort! Har gode erfaringer med wiki, og da går det gjerne litt for i svingene mtp kildekritikk. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Mykje bedre.. I stand corrected. Hadde egentlig tenkt å spørre romkameraten som er lærarstudent, men då slepper eg det. Haha, hvorfor skulle han vite dette? Lenke til kommentar
Olum Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Lærere vet alt. Gjør de ikke? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Spesielt for bokmål Når stammen ender på en konsonantgruppe som vi sjelden eller aldri møter i slutten av et ord ellers, får vi imperativformer som ser rare ut og kan være vanskelige å uttale: behandl, endr, forandr, forkludr, klatr, pensl, rødm, saktn, smadr, smuldr, stempl, sykl, tråkl, vegr, åpn osv. I slike tilfeller kan vi på bokmål velge å la imperativen ende på e, slik at den blir lik infinitiv. Vi kan altså skrive "forkludr ikke opplegget" eller "forkludre ikke opplegget", "smuldr deigen godt" eller "smuldre deigen godt" osv. bokmål og Smuldr..? Nok en grunn til å bruke riksmål. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Smuldr..? Nok en grunn til å bruke riksmål. hehe, kanskje det! Eneste jeg ser ikke helt når man kan byde noen til å smuldre (den) vekk. -Per, smuldr vekk nå! - ? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 "Åpn døra!", "sykl fortere!". Det er jo sånn man uttaler det. Man uttaler det da aldeles ikke sånn. Merkelig dialekt i så fall. Lenke til kommentar
KEX Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg uttaler det sånn Jeg også. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 OK. Dere om det. Voldsomt så folk skulle kløne det til med trøblete konsonanter da. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Smuldr..? Nok en grunn til å bruke riksmål. hehe, kanskje det! Eneste jeg ser ikke helt når man kan byde noen til å smuldre (den) vekk. -Per, smuldr vekk nå! - ? Det er ikke noe problem når bakermesteren kommanderer bakerlærlingen som lager eplekake: - Per, smuldr deigen! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Det er ikke noe problem når bakermesteren kommanderer bakerlærlingen som lager eplekake:- Per, smuldr deigen! Der var den forundringen løst! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå