Notatblokk Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Igjen er et OT-innlegg slettet. Denne delen av forumet må ikke forveksles med OT-baren. Når folk poster sensitiv informasjon om et problem de har er det minste man kan gjøre å vise dem litt respekt. MERK: Nå deles det ut ferier for mer useriøsiteter i tråden (Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
Th3Oth3r Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (endret) Unnskyld at jeg blander meg her men trådstarter har all rett og muligheter å gå til rettsak. En rettsak er tidkrevende og krever at du er forberedt på å "gjennoppleve" de tidligere hendelser I straffeloven §196 står det som følger: Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom a) handlingen er begått av flere i fellesskap, b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte. Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Noe som vil si at personen under 15 kan gå til rettsak og ha glimrende muligheter for å vinne. Den facebook loggen som ble nevnt tidligere er glitrende bevis om det står noe i den som henviser til hendelsen på noen som helst måte. Merk dere dette: Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. De er IKKE jevnbyrdige i alder! I det HELE! En annen ting er at hvis det ble sendt noen tekstmeldinger (SMS) så logges alle disse av teleselskapet og politiet eller advokat som presenterer fornærmede kan få en utskrift av denne (ja den logges såpass langt tilbake i tid) Noe som kan være knusende om det står noe der. Til trådstarter: En rettsak kan føles tungt, men om/når du vinner kommer du mest sannsynlig til å få en lettende følelse da det virker som du tenker en del på at noe burde gjøres. Så etter MIN mening synes jeg du burde anmelde henne, legge alt på bordet med en gang og la folk vite hva som faktisk har foregått. HUSK du KAN be om lukket rettsak om du ønsker at ingen andre enn nærmeste skal få vite om det. Men da du ikke er 18 enda vil foreldre bli innblandet, da du må skrive under på vitneforklaring og andre sakspapirer, noe som ikke anses som gyldig før du er 18. (og ja det kalles for vitneforklaring) Psykolog bør du ta en prat med. De har taushetsplikt og kan virkelig hjelpe. Har hatt en skikkelig nedeperiode selv der jeg har gjort saker mot meg selv jeg ikke er stolt over. og min psykolog hjalp meg gjennom det på en fin måte. Det er noen du kan prate med om alt! Og de gidder faktisk høre på deg og prøver å forstå. (taushetsplikten deres strekker seg til det punktet der det er fare for liv, lovbrudd eller andres ve og vel.) Håper dette var på noen måte hjelpende. -Carl Endret 16. oktober 2008 av Th3Oth3r Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hjelp_* Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Takker for alle svar. Mest sannsynlig kommer jeg til å snakke med foreldrene mine om dette og eventuelt gå til psykolog. Jeg tror ikke jeg har lyst og anmelde henne fordi det mest sannsynlig ender opp med at jeg ikke vinner grunnet at jeg var like mye med på det selv. Er det noen som vet hvordan jeg kan ta kontakt med psykologer? Hvordan dette vil skje isåfall? Lenke til kommentar
holst84 Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Du går til fastlegen din og forteller det som har skjedd (leger har og taushetsplikt) Så vil hun skrive en henvisning til psykiatrisk poliklinikk. Men så er det vel mulighet for å gå til privat psykolog. Da regner jeg med du bare ringer og bestiller time. Men dette koster jo endel Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Takker for alle svar. Mest sannsynlig kommer jeg til å snakke med foreldrene mine om dette og eventuelt gå til psykolog. Jeg tror ikke jeg har lyst og anmelde henne fordi det mest sannsynlig ender opp med at jeg ikke vinner grunnet at jeg var like mye med på det selv. Se for deg omvendt situasjon, jente på 15 mann på 30. Selv om hun er med på det, for å få status eller kontantkort, vil fortsatt mannen bli dømt. Tør jeg spørre deg litt mer detaljert hvorfor og hvordan du sliter med dette? Hva har endret seg fra du tenkte "fitte fitte fitte"? Er det noe religion i bildet, føler du du har brutt egne moralske grenser, angrer du fordi du ville spart det til noen du virkelig følte noe for? Du trenger absolutt ikke svare på gravinga mi, jeg er bare interessert i hvordan dette utviklet/arter seg. Hvorfor og hvordan det har gått over i noe fryktelig negativt, når du i i utg.pkt(før hendelsen) tenkte det skulle bli positivt. Lenke til kommentar
Th3Oth3r Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Trådstarter. Det har ikke en forbanna dritt å si om du var med på det, ikke var eller om dere dansa tango sammen med 3 rosa elefanter. HUN har hatt seksuell omgang med noen under 16 år, HUN er laaaaaaaangt over din alder, HUN var/er (forhåpentligvis) mer utviklet i hjernen og burde SKJØNNE at dette var galt. At hun i ettertid la an på kompissen din i tillegg (som jeg antar er samme alder som deg) gjør bare bruddet grovere, det gir henne ikke ekstra år bak spjelda, men det viser at etter første hendelese er ikke hun villig til å gi seg. Direkte fra straffeloven paragraf 196Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år. Så lenge du kan få frem at hun har hatt sex med deg, er det likegyldig om du var med på det. om jeg som 19 åring har sex med en jentunge på 14-15 er jeg pedofil OG blir idømt minst 5 år. Ingen tvil. Det er ingen forskjell hvis ett kvinnfolk har sex med deg som 15 åring. 15 - 25... 10 års mellomrom. Det er ett betydelig antall. Så si meg hvorfor du ikke skulle vinne? Beklager at jeg blir så opphisset. Men når det blir forklart såpass mange ganger at det ikke har noe å si blir jeg passe irritert. -Carl Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Du er ikke pedofil fordi du har sex med en 15-åring. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 om jeg som 19 åring har sex med en jentunge på 14-15 er jeg pedofil OG blir idømt minst 5 år. Ingen tvil. Nå er du litt vel bombastisk her. Som Slimda skriver er du ikke pedofil av den grunn (pr. definisjon er pedofili seksuell tiltrekning mot pre-purtbertale barn. Det er et eget ord for de som liker barn/ ungdommer i puberterten, men det husker jeg desverre ikke nå). Og du blir ikke i dømt 5 år, det er inntil 5 år. Sannsynligheten for at en 19 åring blir dømt for seksuell omgang med en 14-15-åring er ikke nødvendigvis så høy heller så lenge alt var frivillig og f.eks. jenta har inntrykk av å være eldre enn det hun er. Som nevnt tidligere har også den mentale alderen noe å si og man praktiserer jussen også i hht. dette i flere tilfeller (var tilstede i en rettsak en gang med et liknende scenario som det du beskriver her). Så, til saken igjen: Du trenger ikke anmelde dette for å få hjelp slik det ble antydet tidligere. Om du vil anmelde eller er ikke, får være en personlig sak. Kanskje det er noe du kan ta opp med en evt. psykolog? Ang. frivillig/ gutt/ jente-debatten: Ja, dette skjedde frivillig der og da, men det er en grunn til at man har aldersgrense på slikt i Norge. Det var frivillig for den 14-årige jenta som hadde seg med ridelæreren på 28 også, men da hun ble et par år eldre, skjønte hun at det var galt og følte seg utnytta. Akkurat som du. Eller satt veldig på spissen med fare for å provosere (men prinsippet blir det samme); små barn som blir seksuelt utnyttet av slektninger oppfatter det kanskje som lek og er med på det, men når de blir litt eldre og skjønner hva seksuelt samvær innebærer, kommer reaksjonene og man skjønner at her har noe vært fryktelig galt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 (pr. definisjon er pedofili seksuell tiltrekning mot pre-purtbertale barn. Det er et eget ord for de som liker barn/ ungdommer i puberterten, men det husker jeg desverre ikke nå) Hebefili. Lenke til kommentar
Th3Oth3r Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Ok beklager at jeg antydet/sa rett ut at du er pedofil om du har sesksuell omgang med en som er under 16 da du er i en alder over 18. Det var ganske enkelt for å understreke poenget. Jeg antydet heller ikke at du MÅ gå til rettsak for å få psykologisk hjelp. det jeg sa var at dette KAN hjelpe på dine følelser og tanker OM dette emnet. Psykologisk hjelp kan du få når som helst om du trenger det bare ved å gå til fastlege (som det ble nevnt tidligere) og få en anbefaling. Hele poenget mitt her var at han har glimrende glitrende fullt mulige sjangser for å vinne dette søksmålet, da det står svart på hvitt i straffeloven at seksuell omgang med mindreårige er ULOVLIG. Det står INGENTING om "hvis h*n er med på det er det mulighet for at tiltalte frikjennes" eller noe som helst i den retningen. Ganske enkelt: har du seksuell omgang med en person under 16 er det ulovlig, med mindre DU er på noenlunde jevnbyrdende alder. Jeg anser ikke 15 - 25 som jevnbyrdende. -Carl Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Krav til å poste ved bruk av gjestefunksjonen er at innleggene er av sensitiv og alvorlig art og at man ønsker å unngå å få slike personopplysninger knyttet til sin person. Ordningen med gjestefunksjon er til for å gi brukere et utvidet tilbud og mulighet til å kunne sikre seg anonymt om temaer som er av sensitiv art, så vær så vennlig å ikke ødelegg dette med useriøse innlegg. Ved stadig misbruk av denne ordningen vil den bli fjernet. Til informasjon er sensitiv personopplysninger i denne sammenheng definert som informasjon om seksuelle forhold og helseforhold. 1 post er slettet (Som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Mer useriøsiteter har blitt slettet fra tråden. 2 brukere har blitt sperret ute fra forumet for en stund. (Som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM) Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Hvis du har tenkt å anmelde henne. Tenk deg godt om. Fra mitt synspunkt virker det bare som om henne oppfylte en drøm! Bare fordi du angrer så bør ikke det få lovlige konsekvenser for hun. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Gjentar at dette er IKKE en tulletråd. Ett gjesteinnlegg har blitt slettet. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Du kan jo anmelde dette her om du ønsker det, men ville ikke anbefalt deg det. Det er aldri noen rett-frem-sak. Det vil bli avhør og forklaringer, der du må gå i detalj til vilt fremmede personer. Og du må sannsynligvis forklare deg flere ganger. Og det vil gå lang tid. Nå kommer jeg sikkert til å bli flamet av mange her, men jeg mener du selv har et visst ansvar. Hadde du vært 16år hadde det som skjedde vært fullt lovlig, men har det noe reelt for seg den minimale forskjellen i alder? For all del, sliter du med dette må du prøve å fikse opp i det, snakke med en psykolog eller noe. Edit: Føler jeg bare må spesifisere litt her. Jeg ønsker at det skal gå så bra som overhode mulig for deg, veldig leit at dette har skjedd deg og håper virkelig du kommer over det. Jeg sier bare at du må være klar over at en anmeldelse er krevende da det krever at du må snakke om det til forskjellige personer, det vil gå lang tid før det skjer noe som helst, og du må kanskje møte hun i en rettsak. Det kan heller ikke være noen rimelig tvil om skyldspørsmål for at hun skal bli dømt. Gjør det som trengs for at du skal bearbeide dette, men tenk godt gjennom det før du gjør noe. Ønsker det lykke til videre. Endret 19. oktober 2008 av stakan Lenke til kommentar
Gjest Guest_Hjelp_* Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Takker for alle svar, For øyeblikket ser det ut til at jeg drar til en psykolog. Å anmelde henne blir bare til at masse gamle sår blir revet opp samtidig som at jeg mest sannsynlig ikke oppnår noe ved et eventuelt saksmål fordi dette gjaldt for noe så skjedde for 2 år siden. Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Folk som sier at han har seg selv å skylde, fordi han var med frivillig, bør jekke seg ned og holde rett ut kjeft. Har du vært 15 år? Da jeg var i den alderen var jeg hvertfall kåtere enn hunder i løpetid. Jeg var jo utrolig nysgjerrig på hvordan det var å ha sex. At en voksen dame, SOM VET DETTE, med overlegg går for å lure denne gutten til sengs er like galt som voldtekt spør du meg. Jeg vet at hvis en eldre dama hadde gått inn for å få meg til sengs da jeg var i den alderen, tviler jeg på at jeg hadde klart å si nei. Uansett, håper det ordner seg for deg! Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg hadde hverken sagt nei som 13, 14, 15, 18, 19, 30, 35 - såfremt jeg ikke var i et forhold, så det er et dårlig argument. Man har faktisk noen tankeprosesser gående som femten, selv om man primært tenker med kuken hvis et slikt tilbud skulle forekomme. Det er ikke sammenlignbart med voldtekt ettersom det er konsensuelt, men like fullt galt. Lenke til kommentar
Trashyman Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Syntes det er helt greit argument. Hvor seksuelt orientert var du da du var 15? Det er en grunn til at vi har en seksuell lavalder. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Selvfølgelig, men la oss anta han var én måned eller én dag unna bursdagen sin. JEg vet det ikke gjør det snev av forskjell, men likevel. Hvorfor antar du at han ville hatt et helt radikalt og annet syn på dette da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg