Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sykemeldt: Har jeg rett på penger fra NAV?

Gjest sykemeldt01

Anbefalte innlegg

Gjest sykemeldt01

Hei! :)

Den 27. august ble jeg sykemeldt, og har siden den dagen ikke vært i stand til å arbeide (da jeg knapt klarer å gå, og litt forskjellig..).

Jeg har hatt en deltidsstilling på en butikk hvor jeg har arbeidet to-tre dager i uka i tillegg til lørdager og når det er behov, noe som har gitt meg en inntekt på 4000-8000,- kroner i måneden, avhengig av hvor mye jeg arbeider.

Jeg var også på jakt etter nytt arbeid, fast arbeid, og var egentlig klar for å ta det første som dukket opp som kunne gi meg en fulltidsstilling (lagerjobb, etc.), da jeg skal i militæret i januar og trenger sårt penger ettersom jeg har et lite lån jeg vil bli kvitt. Jeg var allerede i dialog med en arbeidsplass som ville ansette meg, men dette ble ikke en realitet da situasjonen min bare ble verre og verre.

Jeg ville egentlig vært i stand til å begynne å arbeide etter et par uker, men ettersom ting bare har blitt verre og verre står jeg nå på venteliste for å komme inn på sykehuset og ta en operasjon, noe som kan ta alt fra en uke til flere måneder. I denne perioden er jeg ikke i stand til å utføre arbeidet mitt hos min opprinnelige arbeidsplass og jeg får jo utbetalt sykepenger for de timene jeg har stått oppført.

Problemet er bare at sjefen min setter jo meg ikke opp noe når han vet jeg er sykemeldt og ute av stand til å arbeide, og de største inntektene mine hadde jeg nettopp gjennom at jeg ble tilkalt på ettermiddager.

Så nå sitter jeg her med så og si ingen inntekter (har fått utbetalt 2000,- etter skatt i sykepenger siden 27. august), har utgifter som mobilregninger, lån som trekkes og selvfølgelig mat som må kjøpes. Jeg bor hos foreldrene mine, så husleie og slikt er jo ikke noe problem, men jeg er jo allerede skyldig de en god del penger for det de har lagt ut allerede.

Såå - mitt spørsmål er; har jeg rett til midlertidlig uførepensjon eller lignende? Jeg har jo de siste fem årene tjent mine egne penger og ikke vært avhengig av andre, og plutselig stopper bare alt opp og jeg er allerede skyldig familie og venner en god del, og utgiftene bare fortsetter å strømme på..

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil da tro det. Kan ikke slå i bordet med noe veldig håndfast, men har ikke hørt noe annet. Kjenner flere i nogenlunde samme situasjon som deg som får slike sykepenger/atføringstrygd eller hva det nå heter.

Du må uansett ta en prat med NAV! :)

Edit: Litt sløv, så nå at du allerede fikk noe sykepenger. Men klarer du deg ikke med det burde da det telle for noe. Jeg regner det ikke som usannsynlig at du kan få "uførepensjon" i tillegg. (Blir man ikke vurdert individuelt for hva man trenger)?

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

De første 14 dagene skal du ha sykepenger fra arbeidsgiver, deretter vil du få dette utbetalt fra Nav.

Dette forutsetter at du har en gyldig sykemelding fra lege og at kopien som skal til Nav er sendt dit.

Ta kontakt med Nav og hør om de har fått papirene. Sykelønn skal beregnes av et snitt på de 3 siste mnd mener jeg å huske, men det kan Nav forklare deg mer om.

Lenke til kommentar

Ikke for å stjele tråden, men er i en lignende situasjon. Forskjellen er vel her at jeg ikke er ansatt noe sted, ettersom kontrakten min gikk ut dagen før jeg ble sykemeldt. Har jeg krav på noe? F.eks. noe støtte eller slikt. Jeg har en god del utgifter jeg trenger penger for å betale. Jeg kan ikke jobbe på en meget god stund.

Endret av Points
Lenke til kommentar

NAV har informasjon om sykepenger.

Som nevnt over skal du få sykepenger fra arbeidsgiver de første 16 kalenderdagene, etter dette skal du normalt få penger fra NAV.

Sykepengene blir beregnet ut fra den "gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør".

Det vil si at om arbeidsgiveren ikke lenger setter deg opp på vakter ikke vil ha noe å si for sykepengene.

Det står også litt om hvordan sykepengene blir beregnet under avsnittet "Sykepenger fra folketrygden".

Ulempen med beregningen her er at den kan ta hensyn til pensjonsgivende inntekt de siste tre år, noe som gjør at man kommer uheldig ut dersom man f.eks. har vært student uten inntekt i denne perioden. Imidlertid synes jeg å huske at det her åpnes for en skjønnsmessig vurdering dersom denne beregningen faller spesielt uheldig ut for den sykemeldte.

Det enkleste er å ta kontakt med NAV for å få de til å se på saken på nytt.

Om du ikke får mer i sykepenger finnes det også andre støtteordninger. Jeg kan tenke meg at det sitter litt "langt inne" å be om støtte fra "sosialen", men man skal ikke gå til grunne fordi man har blitt syk og ikke kan jobbe.

Lenke til kommentar
De første 14 dagene skal du ha sykepenger fra arbeidsgiver, deretter vil du få dette utbetalt fra Nav.

Feil. Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet.

Det er godt å se at andre har bedre greie på det enn meg. Her hadde jeg nok feil ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...